Jump to content

Fartsforskjell fra duopropell 28p til 30p Bravo 3?


Jorgen30

Recommended Posts

Som pergrip skriver så er det turtallet på motoren som bestemmer om du rett propell eller ikke.

Er maks turtallet på din motor f.eks. 3600rpm og du får 3500-3600, ja da

Har du riktig propell.

Setter du på en for stor/tung propell så får du ikke maks turtall på motoren din

og motoren vil gå altfor tungt. Det er ikke heldig.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post

Hvordan motor/båt har du?

Hvis det er en 6LPA så skal vel den ha maks turtall på 3800rpm

Hvis du får 4000rpm så kan du godt sette på en større propell.

Hei;

Det er en Smuggler.

Har du noen formening om hva topphastigheten vil øke med dersom jeg går fra 28 til 30p på propellen og uten at turtallet reduseres?

Redigert av Jorgen30 (see edit history)
Link to post

Egentlig blir det vel lavere utveksling. Altså at forskjellen i hastighet mellom utgående aksling og inngående aksling blir mindre.

F.eks ved å redusere fra 2,0 til 1,81 utveksling slik at propellen roterer raskere ved et visst motorturtall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Lavserie som i lav fart ja :smiley:

Da er utvekslingen høy. Altså stor forskjell i hastighet mellom inngående og utgående aksling.

 

I bilverdenen snakker man nok om fart når man tenker lav og høygir, og ikke antall tenner på drevene.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du din bakstreber- I alle sammenhenger samme hva det snakkes om det være seg bil, vinsj, båt & you name it så omtales lavgir som høy utveksling. Å begynne lage sine egne måter å omtale giring vil ikkje føre til noe godt som helst annet ann å bli misforstått. Vil man ha høyere hastighet på utgående må man ha et høyere gir. Slik har det alltid vært omtalt så hvorfor endre på dette idag

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

Eg trur Plutonium har stått opp med feil fot i dag. Og til og med motsi seg sjølv i samme setning? Meget godt gjort!! :giggle:

 

Når enn for eksempel girer frå tredje til andre gear, så gearer enn opp til ett lavere gear/høgre utveksling. Skal enn gire frå tredje til fjerde gear, så gearer enn ned til ett høyere gear/lavere utveksling.

Link to post

Nå falt jeg ut et øyeblikk :smiley: .. la meg rekapitulere:

 

For å få høyere fart må man ha lavere utveksling. Så får man nå kalle det for det man har lyst til.

Går man ned fra 2,0 til 1,81 så har man fått et lavere utvekslingstall og dermed høyere fart (om effekten rekker til det).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 år senere...

var det samme type propeller 3+3 blad eller var det den nyere 4+3 blads komboen ? Original Mercury eller annet ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 år senere...

Stadig noe nytt,men max 27P foreløpig

 

https://www.mercurymarine.com/en/us/propellers/elite-series/bravo-three-diesel/

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...