Jump to content

Hvordan reparere hull i 14ft glassfiberjolle?

Kain

Recommended Posts

Heisan båtfolket.

Har seg sånn at min gamle båt har fått seg en skikkelig knall i fjæra, og siden jeg ble svindlet av en søring når jeg kjøpte ny motoren min til min andre båt, så får jeg ikke kjørt noe i sommer... er jævlig lei meg, trøstespiser nu hehe, men tenkte at sommeren min ikke skal ødelegges av en idiot.

Fant fram min gamle 14fots selvbygd, som dere ser har den sprukket opp å jeg trenger å få den i orden før om 1uke.

Jeg har alt fra polyester, herder og ruller osv.. men aner ikke faen hvordan jeg skal bruke dette.

Om jeg kan få en guide med bilder (helst ikke video) sitt på et førbanna treg nettverk :p

Takker så utrolig mye for hjelp :)

gopr0089.jpg

By e4ewd at 2012-07-16

Jeg er langt i fra noen ekspert på dette siden jeg bare har hatt trebåter :wink: men vil vel tro at noe sånt som : dekk til båten (med tanke på nedbør) slip ned/skjær ut det ødelagte,slip med en flapdisc eller lignende skal slipe et stykke inn på det "friske" i kileform mot hullet vil jeg tro. lag deg en "forskaling"å sett fast under, legg glasfiberen og rull på med polyester og sørge for at det blir gjennomvått (har ikke peiling på blandingsforhold : polyester/herder) og så vidt jeg vet skal disse lagene legges vått i vått.. og så er det vel masse sliping,sparkel,gelcoat og lakk :smiley: ikke helt sikker på at dette er riktig,men jeg ville kanskje gjort det sånn. Kommer sikkert noen innom som kan dette og korrigerer meg så du får best mulig resultat :smiley:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Sjekk denne linken:

Denne gikk jeg ut i fra da jeg fikset åtte hull i jolla mi.

Brukte Biltema som "levrandør", og det ser helt greit ut. Gjør jobben innenfra. Da blir det ikke synlig utenfra.

Jeg brukte for øvrig aluminiumstape som jeg brettet dobbelt og tapet fast utvendig. Dette løsnet lett fra polyesteren da det var tørket. Enkelt og greit.

Edit: Så ikke at du ville ha bilder... Skal se om jeg klarer å hoste opp bilder av det jeg har gjort, om jeg finner de igjen!

Redigert av ko-stens (see edit history)

det skal være 2% herder i poliesteren.

jeg ville ikke ha skjert ut sprekken, bare slipt helt tynt der sprekken er, og "skrå" oppover- til du er ca 10 cm fra sprekken. så klipper du til glassfibermattene slik at den første er akkurat over sprekken, så lager du de større og større til du er helt ute der det er slipt.

så ligger du lag, for lag, og passer på å rulle ut all luften.

Lykke til :thumbsup:

jeg ville ikke ha skjert ut sprekken, bare slipt helt tynt der sprekken er, og "skrå" oppover- til du er ca 10 cm fra sprekken. så klipper du til glassfibermattene slik at den første er akkurat over sprekken, så lager du de større og større til du er helt ute der det er slipt.

Det er faktisk VELDIG viktig og "fjerne sprekken" ellers så vil denne sprekkdannelsen fortsette og jobbe seg videre, og snart lekker båten igjen.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Litt om hvordan jeg gjorde det:

Bilde av et par hull i skroget på jolla mi:

IMAG0174.jpg

IMAG0175.jpg

Det rundeste hullet hadde en liten sprekk i den ene enden. Rundet av dette slik at sprekken ikke kunne utvikle seg. Det andre hullet var en litt stor sprekk, så her rundet jeg av i begge ender. Pusset ned til blanke glassfiberen litt rundt hullene også, slik at jeg kunne få feste for glassfibermatta som skulle nedi.

Slik ser det ut før jeg begynner å legge i glassfiberen:

IMAG0219.jpg

La i minst tre lag, vått i vått. Da skal det bli sterkt nok.

Slik ser det ut da jeg var ferdig:

IMAG0221.jpg

Utvendig la jeg på aluminiumstape. Brettet denne dobbelt og formet til skroget og tapet den godt fast. Da kunne jeg legge nedi polyester og fiber uten at det gikk gjennom. Da jeg var ferdig, og alt hadde tørket, var det bare å dra av tapen utvendig. Er fersking i faget, så helt perfekt ble det jo ikke, men litt sparkel hjalp på. Når du har fått pusset og malt båten ferdig, synes det ikke (eller nesten ikke for min del noen steder!) at du har gjort noe der.

Det er faktisk VELDIG viktig og "fjerne sprekken" ellers så vil denne sprekkdannelsen fortsette og jobbe seg videre, og snart lekker båten igjen.

glemte å nevne det, men en må borre enden av sprekken så den ikke sprekker videre....om du ikke velger å skjere vekk hele sprekken.

Ko-stens: var ikke dett litt i grenseland på hvor stort område en bør støpe rundt sprekken/hullet?........ kommer vel litt an på hvor stor belastning det er der også....

La på og overlappet. Først en lapp som dekker hullet nedi, deretter en litt større og en enda litt større til slutt. Overlappinga er vel på et par cm utover hullene. Vet ikke om det er lite eller mye. Føler det ble solid nok selv i hvert fall. I og med at båten er litt "ruglete" inni fra før, ser en knapt at jeg har reparert etter å ha lagt på gelcoat og tokomponentmaling.

Håper da dette holder i det minste! Ellers får en vel prøve igjen...

Redigert av ko-stens (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...