Jump to content

Hvordan kople ut dynamo fra Volvo 2030

Bergen

Recommended Posts

Dynamoen min går berserk og lader med mere enn 16,5V (målt på batterier) på marsjfart. Allerede på tomgang gir den 14,8 V. Regner ikke med at jeg kan få noen til å se på dette midt i fellesferien (ligger på Leirvik Stord). Jeg har kun et par dager igjen av ferieturen og lurer på muligheter til å enkelt kople ut ladingen uten å gjøre noe (mere) skade. kan jeg f.eks ta vekk B+ fra dynamo, eller eventuelt sette inn en ledningsstump med en bryter (slik at jeg kan lade på tomgang) på her? Eller er dette ikke å anbefale?

Å kople dynamo fysisk vekk er ikke mulig da den deler drivreim med sirkulasjonspumpe ferskvann.

Dynamo er en Valeo av udefinert type med noe som ser ut til å være påmontert regulator. Ladingen går også via en skillediode før den går til batteriene.

Siden du har skillediode har du vel to batteribanker. Er ladespenning like høy på begge bankene under drift? Lurer på om dioden er ødelagt, og hvis dynamo senser på en bank som ikke får lading gir den full pes til den banken som får lading?

Koble fra B+ på dynamo er vel ikke tilrådelig. Da er det vel bedre å koble fra alle kabler på dynamo slik at den ikke får starte lading, men jeg er ikke sikker på om det heller er bra. Motorinstrumenter og andre ting trenger jo strøm og batteriene vil gradvis utlades.

Å koble ut ledningen d+, som ogso kan heita 61, bør gjera tricket. Dermed so er dynamoen skilt fra ladelyset og skal ikkje begynna å lade.

..............

Ikke nødvendigvis !

Dynamoen innehar antagelig restmagnetisme i rotor slik at den uansett vil begynne å lade når turtallet blir høyt nok !

Om dette er en Valeo to-polet dynamo så vil det beste være å fjerne og isolere minuskabelen til dynamo.

Foruten å bryte kontakt til batteri så vil du også bryte magnetiseringskretsen til rotor slik at dynamoen ikke vil kunne lade !!

Men vær OBS ! Om D+ er tilkoblet andre funksjoner, f.eks. startrele eller annet, så vil disse heller ikke fungere !!

En ny regulator koster ca. 8-900 kr og er enkelt å skifte:

regtyp.jpg

Valeo regulator avbildet nederst til venstre !

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...