Skipper Worse Startet 2.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2005 Hangarskibets forbruksbank på 3X110Ah lider under radarens ekstreme strømforbruk. Går den lenge nok, så tapper den forbruksbanken helt. Det er ikke bra, men Gamle Worse liker nyt leketøy og en propell i masten er noe nytt og artig å ha. Og for å lære seg bruken, må den rimeligvis være på og brukes. Forbruksbanken lades av dynamoen på BB motor mens startbatteriet får lading fra dynamoen på SB motor. Så sistnevnte dynamo lever herrens glade dager i et endeløst slaraffenliv, mens BB dynamo svetter og sliter uten stans og hvile, stakkar. Gamle Worse har imidlertid nå tenkt ut en snedig plan. Aller først, koble sammen dynamoene fra begge maskiner. Iflg. et innlegg fra Pirus i en annen lade-tråd skal det gå bra. Ideen er da å koble ladestrømmen fra hver dynamo til felles inngang på en passelig fet skillediode, med uttak på andre siden til hver batteribank. Alt, naturligvis, med ledning av likaste sort (stort kvadrat i motsetning til de originale pingleledningene fra Volvo Penta). Regner med at planen så langt vil vinne gehør de fleste steder. MEN så kommer spørsmålene. Nummer en: Landstrømsladeren (gammel Lucas, men den kan jo i alle fall i teorien om ikke etter lommeboken erstattes med en Ladac-variant) tenkte Worse å koble til samme felles pol på dioden. Spørsmålet er da hva som skjer nåpr batteribankene som naturlig er har forskjellig ladebehov, spenning etc. når laderen begynner å lade. Og etter hvert for den del, når det (omtrent) ikke trekkes strøm fra startbatteriet ved stilleligge mens forbruksbanken belastes med lys etc. Nummer to: Planen er selvsagt å installere en Ladac laderegulator. Fant faktisk en i båten som ikke var montert og monteringen er visst ingen heksekunst. Spørsmål nummer to er da om det har noe for seg å monere en felles regulator, med ledninger til D+ og DF på begge dynamoer. Dvs. at feltstrømmen og dermed ladespenningen blir lik på begge dynamoer. Forutsetningen er da at Ladac'en føler spenningen på forbruksbanken slik at denne får nok. Nummer tre: Med forutsetningene i spørsmål nummer to, vil denne mulige løsningen ta livet av startbatteriet ved å forsyne det med for mye ladestrøm/spenning? Eller klarer startbatteriet selv å si fra om at det vil ikke ha mer strøm, selv om regulatoren ber om maks for å lade forbruksbanken/drive radaren? Dette er nesten samme spørsmål som nummer en, men fra en annen vinkel. Noen som har gode råd å gi? Worse har naturligvis lest alle tråder om lading, Ingars båtside og «Strøm ombord» av Jon Winge (en rett så hyggelig mann, forresten). Men i alt dette pluss forvirringen av å ha lest alt sammen er det betydelig risiko for at Gamle Worse som skulket alle fysikktimer på skolen, har gått glipp av noe viktig. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Divemaster Svart 2.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2005 Hangarskibets forbruksbank på 3X110Ah lider under radarens ekstreme strømforbruk. Går den lenge nok, så tapper den forbruksbanken helt. Det er ikke bra, men Gamle Worse liker nyt leketøy og en propell i masten er noe nytt og artig å ha. Og for å lære seg bruken, må den rimeligvis være på og brukes...............Du mener vel ikke at det tømmes mens maskinen lader for da er det vel noe annet som er galt med feilen.... og jada "kjekt å ha", kommer med forpliktelser og bør læres! Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
olpi Svart 2.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2005 Hangarskibets forbruksbank på 3X110Ah lider under radarens ekstreme strømforbruk. Går den lenge nok, så tapper den forbruksbanken helt. Høres rart ut. Må være noe feil. En radar bruker ikke så mye strøm vanligvis selv om den er gammel. Feil på dynamo kanskje? Eller så misforstår jeg deg? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2005 Jau, jeg antar at det er en feil på BB dynamo. Har ikke hatt anledningen til å måle meg helt frem til det endnu. Målt på batteriene gir den 13,8V på tomgang men det kan jo hende at likeretteren har takket for seg eller noe annet. Skal nok fort finne ut av det -- skifter den i verste fall. Det pussige er at gående på tomgang en stund steg strømmen på voltmeteret jevnt og trutt til samme nivå som startbatteriet /SB. Men så snart himmelpropellen hadde vært i sviv en stund, var voltene faretruende langt nede. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Birchwood 320 Svart 2.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2005 300 amp dynamo løser det meste.. https://baatplassen.no/bildearkiv/0/353/97651F-p.jpg Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Verrie Svart 2.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2005 (redigert) Himmelpropellen må være sprut galen. Dersom så er tilfelle at volt synker faretruende så er det nok ikke dynamo på bb maskin som er galen. Har du mulighet for måling av strøm til radaren? Skulle nesten tro at dersom det forbrukes så mye strøm, vil du kjenne dette på kablene, at de er myke som smør av overbelastning. Jeg eliminerer med dette batteri da du tydligvis har normalt bruk av batteribank til normale ting ? Jeg vil tro kablingen opp dit er utsatt for vær og vind, hvordan er kablenes tilstand? Opplevde du problem med strømforbruket på jomfruturen/hva sier forrige eier? Redigert 2.Februar.2005 av Perlen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 2.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2005 Du kan jo måle om den gir noe strøm. Mistenker at det er dårlig. Ta den såfall ut og sjekk børster etc. .. Er vel et elektro- eller vikleverksted e.l. som kan ta en overhaling på den slik at den blir tipp topp. Ordne seg sikkert.. Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 2.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2005 (redigert) Forbruksbanken lades av dynamoen på BB motor mens startbatteriet får lading fra dynamoen på SB motor. Så sistnevnte dynamo lever herrens glade dager i et endeløst slaraffenliv, mens BB dynamo svetter og sliter uten stans og hvile, stakkar. Gamle Worse har imidlertid nå tenkt ut en snedig plan. Aller først, koble sammen dynamoene fra begge maskiner. Iflg. et innlegg fra Pirus i en annen lade-tråd skal det gå bra. Ideen er da å koble ladestrømmen fra hver dynamo til felles inngang på en passelig fet skillediode, Hei, Har du sjekket nøye på SB dynamo at du ikke allerede har en slik skillediode montert i bakkant på dynamoen, den ser ut som en "plastklump" med 2 plussledninger ut fra. Hvorav de går til hver sin motor batteribank. MVH Jolla Redigert 2.Februar.2005 av Jolla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2005 Var en tur i Hangarskibet just nu, målte 12,33 V hvilespenning på polene på forbruksbanken. Kveikte så fyr i BB green monster og målte på polene igjen. 12,33 V igjen. Så det gir jo en del av svaret, ja! Her blir det nok en tur på yttersida og undersøke nærmere. Passer bra det, så får jeg skiftet fool-filtrene med det samme. Mht. himmelpropellen og jomfruturen så gikk radaren kontinuerlig omtrent fra Sletta til Dolviken dvs. ca. halve turen. Da vi var midt i Austevoll måtte jeg koble sammen bankene for å få nok strøm til å drive radaren. Ved nærmere ettertanke tror jeg nok at startbatteriet og SB dynamo leverte nok til å holde den svivende resten av turen, UTEN å bli nedtappet. Sammenholdt med hva jeg målte eller rettere sagt IKKE målte av ladespenning i dag, så er det jo en viss logikk i det. Null lading på forbruksbanken = nedtappet rimelig kvikt i og med at himmelpropellen trekker en god del W om jeg ikke tar feil. Og det forklarer sikkert også hvorfor batteriene avgikk ved en stille død og måtte fornyes. Jaja. Man lærer noe nytt hver dag. Nok om det. Hva med Gamle Worses utspekulerte ideer om fremtidig ladesystem? Innsigelser? Advarsler? Noen som vil male en viss mann på veggen for meg her? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Skipper Worse Svart 2.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2005 Har du sjekket nøye på SB dynamo at du ikke allerede har en slik skillediode montert i bakkant på dynamoen, den ser ut som en "plastklump" med 2 plussledninger ut fra. Hvorav de går til hver sin motor. <{POST_SNAPBACK}> Takk for tipset. Skal se etter neste gang jeg er og kryper i kjelleren. Mener å huske at det er 70A Valeo-dynamoer. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
bugs bunny Svart 3.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2005 hei Worse hvis dynamoen er gåen så fikser sikkert "pluggen" (Mathopen start & dynamo)ute på håkonsvern den for en rimelig penge,han kan alt om startere og dynamoer og er rimelig bjørn erik Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 3.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2005 Mathopen start & dynamo <{POST_SNAPBACK}> Regner med at dynamoen havner der senest på mandag, ja! Det blir langt fra mitt første besøk der, med startere og dynamoer av diverse slag opp gjennom tidene. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
SveinHa Svart 3.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2005 .....i og med at himmelpropellen trekker en god del W om jeg ikke tar feil. <{POST_SNAPBACK}> Om radarer snakkes jo en del om kW men det handler ikke om strømforbruk, det er sendeeffekt i kW i korte pulser rundt 1 mikrosekund. Vanlige lystbåtradarer trekker noe sånt som 5-7A/60-85W. Ikke særlig mye når kraftverket er i drift men det ser jo ut til at du ikke helt har styr på ladingen så glem himmelpropellen foreløpig. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Ingar Svart 3.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2005 (redigert) Nok om det. Hva med Gamle Worses utspekulerte ideer om fremtidig ladesystem? Innsigelser? Advarsler? Noen som vil male en viss mann på veggen for meg her? Synes det høres fornuftig ut.Er usikker på om en Ladac klarer å drive to 70A dynamoer, men dette kan du ta senere. Ladefordelingen er uavhengig av hvilket system du velger for reguleringen. (Forutsatt at de føler spenningen på batteriet) Som kjent er jeg ingen tilhenger av skilledioder, iallfall ikke løsninger med vanlige dioder. Grunnen er at man får et unødvendig tap, i ditt tilfelle vil du kunne svi av opp mot 140W i skilledioden til forbruksbanken. Det vil også bli en spenningsforskjell mellom start og forbruksbank. Har tidligere postet denne tegningen (Alt. kan man benytte ett slikt automatisk rele som Maritim selger): Se også disse trådene: Kan jeg koble slik ? Mer batteri mas!! Omlegging av elektrisk anlegg for to motorer Redigert 3.Februar.2005 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 3.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2005 Takker og bukker. Har sett tegningen i tråden den opprinnelig ble postet, har lest de tre nevnte, men er like klok. Eller dum, om du vil. Eller kanskje helst forvirret. Hvis jeg leser tegningen rett, og det er det store muligheter for at jeg ikke gjør, blir det da slik at med strøm på +61 dvs. når dynamoen lader, så lukker releet og ladestrøm fra begge dynamoer går til begge batteribanker? I så fall, vil ikke forbruk også kunne belaste begge så lenge en av motorene går? Går ut fra at pointet videre er at når motorene stoppes, er det ingen forbindelse mellom forbruk og start? Akkameg, alt man ikke vet men må lære etter hvert ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ingar Svart 3.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2005 (redigert) når dynamoen lader, så lukker releet og ladestrøm fra begge dynamoer går til begge batteribanker?Det er helt korrekt oppfattet. Fordelen er at den banken som i praksis trenger lading, altså forbruksbanken, er koblet direkte til utgangen fra dynamoene. Mao, ved å bruke en solid kabel her blir opplegget tilnærmet tapsfritt og man kan klare seg med den innebygde regulatoren i dynamoene. (Såsant den er 14.4V) I så fall, vil ikke forbruk også kunne belaste begge så lenge en av motorene går?Litt usikker på hva du mener med at forbruk belaster begge.Men hvis man kobler som på tegningen vil startbanken bli koblet inn så fort en av dynamoene begynner å lade, uavhengig av hvilken. Vil tro de fleste foretrekker å ha det slik... Går ut fra at pointet videre er at når motorene stoppes, er det ingen forbindelse mellom forbruk og start?Ja, når begge motorene er stoppet vil releet være åpent og startbatteriet frakoblet. Men nå som vi har fått positive tilbakemeldinger fra folk som har innstallert det BDR releet ville jeg heller anbefalt dette, spes. på en slik dobbelt-installasjon. Dette releet kobler altså inn startbanken automatisk når spenningen på forbruk er over 13.6V. (Man trenger ikke å styre det fra 61) Altså slik, enklere kan det vel ikke bli: Redigert 3.Februar.2005 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 3.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2005 Men nå som vi har fått positive tilbakemeldinger fra folk som har innstallert det BDR releet ville jeg heller anbefalt dette, spes. på en slik dobbelt-installasjon. Dette releet kobler altså inn startbanken automatisk når spenningen på forbruk er over 13.6V. (Man trenger ikke å styre det fra 61) Altså slik, enklere kan det vel ikke bli: <SNIPPET> <{POST_SNAPBACK}> Tror jeg går for denne løsningen (fant det i den andre tråen) spesielt siden det også reagerer på strøm fra landstrømsladeren. Det er tilstrekkelig mange fluer i en smekk. De vet, med det strømforbruk som følger av alle verdens greier Quindebest og Chrapyler vil ha til forlystelse og komfort, så må Gamle Worse sikre på alle måter at der også er nok til å vekke de grønne monstre opp fra de døde. I morgen blir det litt jobb og så ut med dynamoen ... så får vi se hva det er som feiler den. Har en ørliten teori om at tidligere eier har amatørmekket litt og med litt flax kan det hende jeg får den til å gå ... neppe. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Skipper Worse Svart 3.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2005 Mnja. Nå har jeg lest straks endnu mere om lading. Forvirringen tiltar. Med BEP releet, skulle det ikke da være mulig å koble EN Ladac regulator til begge dynamoer, med sense til pluss på forbruksbanken? Dette siden startbatteriet får sitt med en gang, deretter lades kun forbruk, og da blir det ingen risk for overlading? Eller er Gamle Worse, som ofte før, aldeles på villspor? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bern Svart 3.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2005 Hei skipper Jeg kan ikke bidra med noen verdens ting til løsning på dine problemer, men jeg følger med likevel. Du klarer å få noe så kjedelig som et koblingsskjema til å bli rein underholdning. Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 3.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2005 Hehe jeg liker ikke helt å belemre andre med min uvitenhet og sjelelige forvirring, så da må det jo gjøres i med tilstrekkelig humor, underdanighet og grenseløs respekt for dem som vet. Til daglig er det mn tilvante posisjon, men altså ikke her!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Arnstein Svart 3.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2005 Hehe jeg liker ikke helt å belemre andre med min uvitenhet og sjelelige forvirring, så da må det jo gjøres i med tilstrekkelig humor, underdanighet og grenseløs respekt for dem som vet. Til daglig er det mn tilvante posisjon, men altså ikke her!! <{POST_SNAPBACK}> Jeg tar sjansen på å hoppe inn i en diskusjon jeg ikker har fulgt helt med på, men Ladac sin produktkatalog, side 45 http://www.ladac.no/pagesNo/brochures.htm gir et forslag til hvordan dette kan arrangeres. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Ingar Svart 3.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2005 Med BEP releet, skulle det ikke da være mulig å koble EN Ladac regulator til begge dynamoer, med sense til pluss på forbruksbanken? Jo, men dette forutsetter at den klarer å levere nok strøm til å magnetisere ankerene i begge 70A dynamoene.Om dette går kan vel bare Ladac svare på. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2005 Mnja. Nå har jeg lest straks endnu mere om lading. Forvirringen tiltar. Med BEP releet, skulle det ikke da være mulig å koble EN Ladac regulator til begge dynamoer, med sense til pluss på forbruksbanken? Dette siden startbatteriet får sitt med en gang, deretter lades kun forbruk, og da blir det ingen risk for overlading? Eller er Gamle Worse, som ofte før, aldeles på villspor? <{POST_SNAPBACK}> En regulator kan ikke styre mer enn ett felt. Ergo kun styre en dynamo. Skal du bruke 2 dynamoer til å lade samme batteribank, MÅ de ha hver sin regulator og adskilles av diode. Løsningen du skisserer er ikke teknisk gjennomførbar. Alternativt kan du ha 2 regulatorer og 2 like dynamoer, uten noen diode. I så fall må man foreta en lastbalansering. Det innebærer at man justerer regulatorspenningen på begge dynamoer til ønsket nivå, f.eks. 14,5V for 12V systemer. En dynamo av, juster den andre. Andre dynamo av, juster den første. Deretter starter man begge dynamoer, setter på en passende stor last og justerer så den regulatoren som har lavest spenning slik at strømmen fra begge dynamoer blir lik. Nå har man et stort kraftverk som leverer strøm til alt som trenger strøm. Flere banker? Bruk et rele, dioder eller brytere etter eget valg som om du nå hadde en stor dynamo. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 4.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2005 En regulator kan ikke styre mer enn ett felt. Ergo kun styre en dynamo. Skal du bruke 2 dynamoer til å lade samme batteribank, MÅ de ha hver sin regulator og adskilles av diode. Løsningen du skisserer er ikke teknisk gjennomførbar. Jeg tror faktisk dette kan stemme med hva Paul Rosenquist i Ladac fortalte meg da jeg koblet dtte i FLIII. Alternativt kan du ha 2 regulatorer og 2 like dynamoer, uten noen diode. I så fall må man foreta en lastbalansering. Det innebærer at man justerer regulatorspenningen på begge dynamoer til ønsket nivå, f.eks. 14,5V for 12V systemer. En dynamo av, juster den andre. Andre dynamo av, juster den første. Deretter starter man begge dynamoer, setter på en passende stor last og justerer så den regulatoren som har lavest spenning slik at strømmen fra begge dynamoer blir lik. Nå har man et stort kraftverk som leverer strøm til alt som trenger strøm. Flere banker? Bruk et rele, dioder eller brytere etter eget valg som om du nå hadde en stor dynamo. <{POST_SNAPBACK}> Uten diode?? Enten er jeg litt treg i hodet, eller du har ikke forklart deg tilstrekkelig, Lotus, men blir det ikke galt uten noe skille mellom bankene? Man kan jo risikere at Worse ikke får liv i svenskene etter en tids landligge?Når det gjelder din justering av regulatorene, må jeg inrømme at det er lenge siden jeg har sett regulatorer som kan justeres, så dett er egnet til å spre forvirring blandt lesere som ikke er så mye bevandret i temaer med strøm og spenning. Selv har jeg løsningen som Ingar skisserer, dog med skilledioder i steden for rele, to regulatorer, originale CAV regulatorer fra 1971, etter anbefaling av ovennevnte Paul, som mente disse er like bra som Ladacregulatorer. Dette fungerer utmerket, ingen problemer. Når det gjelder forskjellig strøm til de forskjellige bankene, trenger du ikke å bekymre deg Worse. Det går helt av seg selv. Siden du velger å ta sensingen til regulatoren direkte fra forbruksbanken, vil spenningen over dynamoene legge seg på et nivå hvor dynamoene gir den maksimale strømmen de kan gi (om forbruksbanken er rimelig "tom"). Dett blr den drivende spenningen i kretsen. Spenningsforskjellen mellom dynamoene og forbruksbanken blir stor, noe som gir en stor strøm inn til forbruksbanken. Spenningsforskjellen mellom dynamoene og startbanken blir liten, noe som gir en lav strøm til startbanken. Etter hvert som forbruksbanken tar lading blir den totale effektive drivende spenningen i kretsen mindre, og ladiestrømmen til forbruksbanken avtar etter som den lades. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Festina Lente IV Svart 4.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2005 (redigert) Som kjent er jeg ingen tilhenger av skilledioder, iallfall ikke løsninger med vanlige dioder. Grunnen er at man får et unødvendig tap, i ditt tilfelle vil du kunne svi av opp mot 140W i skilledioden til forbruksbanken. Jeg er igrunnen ikke spesiellt opptatt av hva man velger her, men har selv tro på at en ferdigprodusert diodebro som er laget for dette er mere stabil og mindre utsatt for feil enn et rele. Jeg ser ikke helt hvordan du kan brenne av 140 W over en diode, når den maksimale strømmen som kan gå igjennom dioden er 70 A. Dette skulle jo tilsi at spenningsfallet over dioden er 2V, og det er vel rimelig langt fra sannheten. Har jeg misforstått noe??? Det vil også bli en spenningsforskjell mellom start og forbruksbank. Jeg kan vel ikke helt se dette heller. Siden du har en regulator til hver dynamo, og føler på forbruksbanken, vil jo den regulatoren som regulerer dynamoen som leverer strøm gjennom diodene kompensere for spenningsfallet i diodene, slik at spenningen inn til batteribankene blir lik fra begge dynamoer. Redigert 4.Februar.2005 av Pirus (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.