Jump to content

Hekkbølge, vis hensyn eller vikeplikt?

Amarone

Recommended Posts

Jeg kjører innover i ytre delen av Vestfjorden mot Tønsberg og ligger i ca. 25 knop marsjfart. Jeg har en Skilsø 33 Sport som har en hekkbølge jeg er oppmerksom på kan skape problemer.

Fra ca. 45 grader babord kommer en hurtiggående snekke på ca. 25 fot, jeg anslår hastigheten til 10-15 knop. Snekka er i ferd med å krysse fjorden på skrå. Båten er kanskje 500 meter unna. Situasjonen er oversiktlig, det er god plass og ingen andre båter i nærheten.

Min tanke er at snekka har vikeplikt og at føreren av denne vil slakke farten. Dette skjer ikke, og jeg krysser snekke et stykke forran denne. Mer enn langt nok til at det ikke er noen fare, men nærme nok til at hekkbølgen blir plagsom for snekka. Snekkeføreren hytter med neven og roper etter oss.

I ettertid ser jeg at det kanskje hadde vært bedre å legge om kursen tidlig slik at jeg passerte bak snekka. Samtidig hadde dette vært en helt uproblematisk situasjon dersom snekka hadde sakket litt av på farten.

Hva ville dere ha gjort?

Redigert av Amarone (see edit history)

Nå har ikke jeg noen hurtiggående båt, men den kan lage plagsomme hekkbølger likevel. Og jeg tenker alltid som så at dersom mine bølger kan være til sjenanse for noen, så tar jeg aksjon for å unngå det. Legger om kurs eller slakker farten. Uavhengig av om jeg har vikeplikt eller ikke. Prøver å tenke kardemommelov hele tiden. Og har det ikke så travelt at jeg må kjøre marsjfart hele tiden. Og kan jeg med et lite grep unngå å ødelegge båtdagen for noen andre, så øker det min båtglede. Win-win.

Høres helt kurant ut. Ikke noe bedre å få hekkbølgenen i hekken forøvrig, de fleste vender jo nesa til når de skal møte fenomenet.

Møtte en diger Nimbus i halvplan på 10m avstand i dag. Akkurat 1m etter at jeg var passert satte han ned farta til rusletempo, ingen andre båter i umiddelbar nærhet ... litt fjærnt men so what?

Dette er et av de få tilfelle hvor jeg mener hekkbølgegeneralen har sitt aldeles på det tørre. Snekka har vikeplikt, og det må være opp til føreren av denne å velge hvor mye han vil vike og i hvilke vinkel og fart han velger å ta hekkbølgen. Velger han å krysse tett foran eller bak deg kan han ikke klage over ubehaget ved dine hekkbølger.

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Amarone: Det som irriterer meg er når jeg ligger oppå baugen og slapper av, så kommer det en båt (halvplaner-planer) kjørende i planfart forbi, han tenker trolig at han må slakke litt av fordi det er noen båter som har lagt inntil her.. Så denne dagen var det flere båter som stoppet opp slik at de kjørte med bauen opp og nesten.... Gikk i plan, jeg kjenner ikke til verre bølger enn dette.. Når han ikke gidder å kjøre i fem-seks knop forbi så kan han like så godt plane forbi for min del, en del tenker ikke så mye på bølgene sine, her syns eg du gjør det bra:)

I ditt tilfelle burde snekken være mer oppegående, og i en slik situasjon så er det alltid et pluss om begge har vhf og kommuniserer med dem. Du gjorde ingenting galt, eieren av denne snekka er helt sikkert en gammel mann som ikke har trengt å tatt båtførerprøven, og som heller ikke har studert reglene godt nok, og som ikke finner andre å frese på enn de hurtiggående båtene med mye sjø :)

eieren av denne snekka er helt sikkert en gammel mann som ikke har trengt å tatt båtførerprøven, og som heller ikke har studert reglene godt nok, og som ikke finner andre å frese på enn de hurtiggående båtene med mye sjø

Nå stigmatiserer du helt grovt, en setter ikke folk i bås slik selv om de har langsomtgående snekke! Jeg kjenner mange unge mennesker som trives med snekke og 7 knop eller mindre. Og blant dem som blant eldre mennesker, er det noen med båtførerbevis (og kunnskaper?) og noen uten dette. Hadde det vært meg som førte den snekken i den situasjonen, hadde du hatt rett i to punkter. Ja, jeg er en "eldre" mann på snart 69 år, ja jeg har ikke trengt å ta båtførerprøven. Men jeg har faktisk avlagt båtførerprøven. det syntes jeg var viktig da jeg som landkrabbe fikk båt for 25 år siden. Og i løpet av disse årene, har jeg nok "studert reglene godt nok" (og vel så det). Og jeg har mye annet jeg kan "frese på" (og det gjør jeg) enn hurtiggående båtene med mye sjø. Så slutt å sette folk i bås enten de nå er i en snekke eller en planende cabincruiser.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg er ikke "eldre", men vurderte snekke selv, så det står ikke at bare eldre kjører snekker noenplass her, vedkommede skriving var et eksempel på en type båtførere som irriterer meg, jeg syns det er dumt at noen av de som slipper å ta prøven, viser null interesse for regler og sjømannskap, i denne snekka som det ble skrevet om så mener jeg at vedkommede kunne studert reglene litt bedre, eller for all del tenkt litt mer, jeg antok ikke at dette var en gammel mann.. Jeg har uansett Veldig stor respekt for dem som tar båtførerprøven når de uansett kjører lovlig som deg :)

jeg antok ikke at dette var en gammel mann.

I og for seg har du vel dine ord i behold. Du antok ikke, du hevdet at han helt sikkert var en gammel mann... :rolleyes:

eieren av denne snekka er helt sikkert en gammel mann

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

jeg antok ikke at dette var en gammel mann

Ehh, nå er det vel ikke alltid at jeg heller går lovlig. Det hender nok at jeg i oktober dundrer avgårde med en boks pils i hånden i 7 knop i et 5 knop område når jeg er alene på sjøen og det ikke er andre fortøyde båter i nærheten! At jeg har alle papirer i orden med lang erfaring på sjøen, gjør meg ikke bedre enn andre. :wink:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

eieren av denne snekka er helt sikkert en gammel mann som ikke har trengt å tatt båtførerprøven

Jeg er i en alder hvor jeg etter loven ikke trenger dette båtførerbeviset, og jeg mener selv at jeg ikke er en gammel mann av den grunn.

Båtførerprøven har jeg da likevel gjennomført. Jeg tviler ikke på at mange har kompetanse til å føre båt uten dette kortet, men hvorfor ikke like gjerne dokumentere det?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...