Amarone Startet 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2012 (redigert) Jeg kjører innover i ytre delen av Vestfjorden mot Tønsberg og ligger i ca. 25 knop marsjfart. Jeg har en Skilsø 33 Sport som har en hekkbølge jeg er oppmerksom på kan skape problemer. Fra ca. 45 grader babord kommer en hurtiggående snekke på ca. 25 fot, jeg anslår hastigheten til 10-15 knop. Snekka er i ferd med å krysse fjorden på skrå. Båten er kanskje 500 meter unna. Situasjonen er oversiktlig, det er god plass og ingen andre båter i nærheten. Min tanke er at snekka har vikeplikt og at føreren av denne vil slakke farten. Dette skjer ikke, og jeg krysser snekke et stykke forran denne. Mer enn langt nok til at det ikke er noen fare, men nærme nok til at hekkbølgen blir plagsom for snekka. Snekkeføreren hytter med neven og roper etter oss. I ettertid ser jeg at det kanskje hadde vært bedre å legge om kursen tidlig slik at jeg passerte bak snekka. Samtidig hadde dette vært en helt uproblematisk situasjon dersom snekka hadde sakket litt av på farten. Hva ville dere ha gjort? Redigert 17.Juli.2012 av Amarone (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Litt bølger må jo vi med saktegående båt tåle men.. hvis dere passerte hverandre så nærme at han ikke fikk tid til å sette båten opp mot bølga så kan jeg skjønne frustrasjonen Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Indy Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Nå har ikke jeg noen hurtiggående båt, men den kan lage plagsomme hekkbølger likevel. Og jeg tenker alltid som så at dersom mine bølger kan være til sjenanse for noen, så tar jeg aksjon for å unngå det. Legger om kurs eller slakker farten. Uavhengig av om jeg har vikeplikt eller ikke. Prøver å tenke kardemommelov hele tiden. Og har det ikke så travelt at jeg må kjøre marsjfart hele tiden. Og kan jeg med et lite grep unngå å ødelegge båtdagen for noen andre, så øker det min båtglede. Win-win. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Høres helt kurant ut. Ikke noe bedre å få hekkbølgenen i hekken forøvrig, de fleste vender jo nesa til når de skal møte fenomenet. Møtte en diger Nimbus i halvplan på 10m avstand i dag. Akkurat 1m etter at jeg var passert satte han ned farta til rusletempo, ingen andre båter i umiddelbar nærhet ... litt fjærnt men so what? Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 (redigert) Dette er et av de få tilfelle hvor jeg mener hekkbølgegeneralen har sitt aldeles på det tørre. Snekka har vikeplikt, og det må være opp til føreren av denne å velge hvor mye han vil vike og i hvilke vinkel og fart han velger å ta hekkbølgen. Velger han å krysse tett foran eller bak deg kan han ikke klage over ubehaget ved dine hekkbølger. Redigert 18.Juli.2012 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Her deler jeg FredTs syn. Åpent farvann, snekka har alle muligheter til å unngå situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Ot! Men jeg satt i båten og lurte på om jeg laget for mye hekksjø her? Eller om det er ok? Holder 4-5 knop bare.. Det er inni kanalen med mye båter rundt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Javi Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Ot! Men jeg satt i båten og lurte på om jeg laget for mye hekksjø her? Eller om det er ok? Holder 4-5 knop bare.. Det er inni kanalen med mye båter rundt.. Dette ser vel greit ut, men en god regel er vel: Er du selv i tvil så er det for mye hekksjø. Sitér dette innlegget Link to post
Båttransport D5L Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Gladlaks Hvis du legger til 1,5- 1,8 kn motstrøm , som det gjerne er i kanalen , blir farten fort 5,5kn til 6,8kn . Og det er jo 5 knop sone i kanalen Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 5-knop sone er vel målt over grunn - SOG Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Båttransport D5L Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 FredT 5 knops grenser har vel eksistert lenge før gps sin tid ??? Er nok fart gjennom vannet som gjelder STW ( Speed Through Water), tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 (redigert) 5 knops grenser har vel eksistert lenge før gps sin tid.. Er nok fart gjennom vannet som gjelder Da vil det ta lang tid gjennom Mossekanalen Jeg tar det på skjønn.. Om jeg hadde holdt 5 knop i 3 knops motstrøm ville selv jeg ha greit stor hekkbølge.. Redigert 18.Juli.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Tror min måler fart over vann og ikke over grunnen., men ja.. Det er mye strøm der.. Går jo nesten bakover om jeg skal lage mindre sjø.. Hehe Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Framtia Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Fart handler ikke om hekkbølger, men tilbakelagt distanse per tidsenhet. Så en må vel anta at det er SOG som det referes til... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Båttransport D5L Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 gladlaks Har sett deg passere oss flere ganger her i kanalen , og du lager ikke mye bølger når du passerer i motsetning til en del andre som kommer i halvplan gjennom kanalen . Kystfareren Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Det der er jo en rund og vennlig hekkbølge som er av den koselige sorten så den er helt OK. men du blir veldig populær hvis du slakker det ørlille ekstra og lager enda mindre hekksjø innimellom andre båter. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Politiet i Sverige måler 5 knops sonene med laser. Blir vel SOG det. Hva om man da har tre knos medstrøm og gammeldags logg? Sitér dette innlegget Link to post
OppTgave 97 Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Amarone: Det som irriterer meg er når jeg ligger oppå baugen og slapper av, så kommer det en båt (halvplaner-planer) kjørende i planfart forbi, han tenker trolig at han må slakke litt av fordi det er noen båter som har lagt inntil her.. Så denne dagen var det flere båter som stoppet opp slik at de kjørte med bauen opp og nesten.... Gikk i plan, jeg kjenner ikke til verre bølger enn dette.. Når han ikke gidder å kjøre i fem-seks knop forbi så kan han like så godt plane forbi for min del, en del tenker ikke så mye på bølgene sine, her syns eg du gjør det bra:) I ditt tilfelle burde snekken være mer oppegående, og i en slik situasjon så er det alltid et pluss om begge har vhf og kommuniserer med dem. Du gjorde ingenting galt, eieren av denne snekka er helt sikkert en gammel mann som ikke har trengt å tatt båtførerprøven, og som heller ikke har studert reglene godt nok, og som ikke finner andre å frese på enn de hurtiggående båtene med mye sjø :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 eieren av denne snekka er helt sikkert en gammel mann som ikke har trengt å tatt båtførerprøven, og som heller ikke har studert reglene godt nok, og som ikke finner andre å frese på enn de hurtiggående båtene med mye sjø Nå stigmatiserer du helt grovt, en setter ikke folk i bås slik selv om de har langsomtgående snekke! Jeg kjenner mange unge mennesker som trives med snekke og 7 knop eller mindre. Og blant dem som blant eldre mennesker, er det noen med båtførerbevis (og kunnskaper?) og noen uten dette. Hadde det vært meg som førte den snekken i den situasjonen, hadde du hatt rett i to punkter. Ja, jeg er en "eldre" mann på snart 69 år, ja jeg har ikke trengt å ta båtførerprøven. Men jeg har faktisk avlagt båtførerprøven. det syntes jeg var viktig da jeg som landkrabbe fikk båt for 25 år siden. Og i løpet av disse årene, har jeg nok "studert reglene godt nok" (og vel så det). Og jeg har mye annet jeg kan "frese på" (og det gjør jeg) enn hurtiggående båtene med mye sjø. Så slutt å sette folk i bås enten de nå er i en snekke eller en planende cabincruiser. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OppTgave 97 Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Jeg er ikke "eldre", men vurderte snekke selv, så det står ikke at bare eldre kjører snekker noenplass her, vedkommede skriving var et eksempel på en type båtførere som irriterer meg, jeg syns det er dumt at noen av de som slipper å ta prøven, viser null interesse for regler og sjømannskap, i denne snekka som det ble skrevet om så mener jeg at vedkommede kunne studert reglene litt bedre, eller for all del tenkt litt mer, jeg antok ikke at dette var en gammel mann.. Jeg har uansett Veldig stor respekt for dem som tar båtførerprøven når de uansett kjører lovlig som deg :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 jeg antok ikke at dette var en gammel mann. I og for seg har du vel dine ord i behold. Du antok ikke, du hevdet at han helt sikkert var en gammel mann... eieren av denne snekka er helt sikkert en gammel mann Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 (redigert) jeg antok ikke at dette var en gammel mann Ehh, nå er det vel ikke alltid at jeg heller går lovlig. Det hender nok at jeg i oktober dundrer avgårde med en boks pils i hånden i 7 knop i et 5 knop område når jeg er alene på sjøen og det ikke er andre fortøyde båter i nærheten! At jeg har alle papirer i orden med lang erfaring på sjøen, gjør meg ikke bedre enn andre. Redigert 18.Juli.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Hvor gammel er en gammel mann ? Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 eieren av denne snekka er helt sikkert en gammel mann som ikke har trengt å tatt båtførerprøven Jeg er i en alder hvor jeg etter loven ikke trenger dette båtførerbeviset, og jeg mener selv at jeg ikke er en gammel mann av den grunn. Båtførerprøven har jeg da likevel gjennomført. Jeg tviler ikke på at mange har kompetanse til å føre båt uten dette kortet, men hvorfor ikke like gjerne dokumentere det? Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Hvor gammel er en gammel mann ? I denne sammenhengen er vel definisjonen at han er født før 1981.......... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.