Lars H. Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Gammel er en ikke før en føler seg gammel! Og gammel har jeg ikke tenkt å bli, ei heller voksen selv og fruen synes at jeg kunne oppføre meg mer som en voksen mann noen ganger. Jeg foretrekker å beholde barnet i meg. Før eller siden kommer jeg nok til å gå i barndommen, og har jeg hverken vært voksen eller gammel, blir jo ikke overgangen så stor når den tid kommer? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Javi Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Dette var på grensen til filosofisk, Lars.... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Ingen her som kan mer om bæsj en Lars, i alle fall Men det har ikke så mye med hekkbølger å gjøre kanskje, selv om dimensjonen på bølgen bæsjen lager er altfor høy i forhold til om man har diarè.. Sitér dette innlegget Link to post
OppTgave 97 Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Nå var jo ikke dette som jeg skrev en hevding om at det var en gammel mann, jeg skrev i etterkant at det var et eksempel helt uti vidda.. Så det har INGEN som helst sammenheng om at du er gammel etter en alder fra 1981!! Lars H: nå er du jo bare menneske ;) så lenge du har full kontroll og ikke "faller ned" av en pills :) eller går i 30 knop, Men det jeg syns er viktig er å kunne de grunnleggede reglene +. :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Lars H: nå er du jo bare menneske Ja, jeg er nok bare et helt vanlig menneske. Men tilbake til situasjonen til trådstarter. Jeg var faktisk oppe i en temmelig lik situasjon sist helg. Jeg var på vei hjem midt ute på Oslofjorden med min Saga27 snekke i 7 knop. På babord side kom det en seilbåt på antakelsesvis 30' uten seil oppe i noe jeg vil anta var 5 - 6 knop med kurs 90 grader på min kurs (med vikeplikt for meg). Denne så jeg at jeg ville passere fremfor med ikke alt for stor avstand, så jeg holdt stø kurs, og passerte ca 50m fremfor ham. Nå lager nok jeg litt bølger slik på maxfart, men tunge er ikke bølgene. Jeg observerte at spruten sto litt opp rundt baugen på seileren da han traff bølgene mine, men det var alt. Det ble ingen bevegelse på seilbåten da han bare skar gjennom bølgene fra meg. Jeg hilste i det vi passerte, men fikk bare et surt blikk tilbake. Efterpå tenkte jeg litt på om jeg i stedet for å "holde på retten" min skulle slakket av til 2 - 3 knop og latt ham gå fremfor meg for å være "snill", men det gjorde jeg altså ikke. At dette var et møte med en seilbåt og ikke en motorbåt, ber jeg dere se bort fra. Jeg har ikke noe nag til seilebåter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Framtia Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Er sikker på at din hekkbølge ikke medførte noe ubehag for vedkommende, og trolig tenkte han ikke stort over din passasje i det hele tatt. Husk at mange seilere er vant til at man passerer hverandre på kloss avstand. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
lgboat Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 5 knops fart i 3 knops motstrøm gir 2 knops sog men 5 "knops" bølger. 5 knops fart i 3 knops medstrøm gir 8 knops sog men 5 " knops" bølger. Greit å forstå? Det er farten din i forhold til vannet som gjelder for bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 (redigert) Med utgangspunkt i trådstarters innlegg: i hvilken grad praktiseres bruk av lydsignal for å etterspørre "hva har du tenkt å gjøre", dvs 5 støt i hornet? Slik situasjonen var oppsto ingen risiko fordi trådstarter manøvrere uten å "hevde sin rett" Når det gjelder hekkbølgen får jeg i en snekke på kryssende kurs tåle det. Synspunkter? Arne Redigert 18.Juli.2012 av Stella Polaris (see edit history) Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Magne A. Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Hadde vel vært hakket værre dette hvis den hadde kommet fra styrbord .... , synes ikke dette var noe å hytte med neve for... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 i hvilken grad praktiseres bruk av lydsignal for å etterspørre "hva har du tenkt å gjøre", dvs 5 støt i hornet? Å bruke 5 støt i hornet, gjør jeg ikke så ofte, men 1, 2 eller 3 støt for å fortelle annen/andre båter hva jeg har tenkt å gjøre i en "trang" situasjon, bruker jeg noen ganger selv om mange ikke aner hva dette betyr! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
glalaks Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 5 knops fart i 3 knops motstrøm gir 2 knops sog men 5 "knops" bølger.5 knops fart i 3 knops medstrøm gir 8 knops sog men 5 " knops" bølger. Greit å forstå? Det er farten din i forhold til vannet som gjelder for bølger. Det vet jeg;) jeg lurte bare på om de bølgene jeg lagde der er "godtatt" sånne plasser. Lager lett bølger båten min!! Larsh- du må ikke tute til folk i båt. De oppfatter det nok som at de blir tutet på som i bilen. Hehe Er det noen av dere båtfolk som tuter 3 ganger når dere rygger bilen forresten? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Jeg tuter ikke når jeg er i båten, da gir jeg støt i hornet. Men jeg tuter på andre biler når de holder på å kjøre inn i siden på bilen uten å se seg for ved feltskifte ol! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MajorAndy Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Jeg har normalt ikke den store lyst til at blande mig i disse hækbølgediskusioner. Men det er en dilemma godt kender fra mig selv. For mig er dette ikke en hækbølge-diskussion. Der er bølger på havet. Dette er ikke i en trang led eller i tung trafik, så der er ingen grund til at overveje bølgerne. Dette er et spørgsmål om enkel vigepligt. Og her har du efter min mening gjort det rigtige. Men man bliver ikke altid populær selv om man gør det rigtige. Det må man have rank ryg og kunne tåle. Sådan er det. Sitér dette innlegget Link to post
OppTgave 97 Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 MajorAndy: jeg er så si helt enig med deg her, bølger på sjøen er ikke noe å vise neven for :) Synes uansett at vi må gjøre unntak når det ligger fortøyde båter, men på havet må vi tåle bølger. Vhf må jo være det beste i slike situasjoner, men i dette tilfelle kan det brukes fem korte lydsignaler, alltså ' jeg er i tvil om du tar forhåndsregler for å unngå sammenstøt' eller for all del et laangt tut som skal bety at han kjører frem, da skal han andre vike. Jeg syns det er dumt å bruke lydsignaler når enkelte oppfatter det som gresk, men syns det er lurt for det kan bidra til at flere går hjem og studerer reglene skikkeligt :) Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Nå er kanskje ikke jeg den rette til å kommentere i en slik tråd, da jeg verken ferdes på sjøen eller plages av hekkbølger. Men klarer ikke la være, uansett. Angående vikeplikt ser jeg til stadighet referanser til biltrafikk. Er det virkelig folk her som er villige til å risikere en kollisjon bare fordi den andre hadde vikeplikt? Ikke det at det i denne situasjonen var noen fare for at det kunne skje, men allikevel. Det koster ikke mye å tenke på andre, selv om de andre ikke har retten på sin side. Du lærer dessuten å ferdes på en litt annen måte her i innlandet, nettopp fordi så få har kompetanse om vikepliktregler i båt. Her må du faktisk lese situasjonen, og ikke satse på at regelverket følges. Jeg mener at hensyn trumfer vikeplikt i mange tilfeller, også kanskje i trådstarters. Hva var det vi lærte på kjøreskolen? H.A.V.... Hensynsfullt, Aktpågivende, Varsomt. Kan fint brukes på vannet også. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Sjekk låring Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Nå er det engang slik at det ikke er stugulv vi farter rundt på. Bølger må vi kunne håndtere ellers har vi ikke noe på sjøen å gjøre. Det er dog lov å vise hensyn i forhold til førtøyde fartøy. For deg Amarone står det kllinkende klart i sjøveisreglene hvordan man skal handle i situasjonen du beskriver. Regel 14 er kanskje ikke så aktuell siden dere forsåvidt ikke styrt motsatte kurser. Snekka har vikeplikt. Regel 6. Sikker fart Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold. Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer: (a) Av alle fartøy: (i) Siktforholdene. (ii) Trafikktettheten innbefattet konsentrasjoner av fiskefartøy eller hvilke som helst andre fartøy. (iii) Fartøyets manøvreringsevne spesielt med hensyn til stoppedistanse og svingeevne under de rådende forhold. (iv) Om natten mulig bakgrunnsbelysning slik som lys på land eller atmosfærisk refleks fra fartøyets egne lanterner. (v) Vind-, sjø- og strømforhold samt nærliggende farer for seilasen. (vi) Dypgående i forhold til den tilgjengelige farvannsdybde. og Regel 7. Fare for sammenstøt (a) Ethvert fartøy skal bruke alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å avgjøre om det er fare for sammenstøt. Hvis det er noen tvil, skal det regnes med at det er fare for sammenstøt. og Regel 8. Manøver for å unngå sammenstøt (a) Enhver manøver for å unngå sammenstøt skal utføres i samsvar med reglene i denne del, og skal, såfremt omstendighetene tillater det, være markert, utføres i god tid og i samsvar med godt sjømannskap. (b) Enhver forandring av kurs og/eller fart for å unngå sammenstøt skal, såfremt omstendighetene tillater det, være så stor at den er helt tydelig for et annet fartøy som ser den eller observerer den på radar. En rekke små forandringer av kurs og/eller fart bør unngås. og Regel 14. Motsatte kurser (a) Når to maskindrevne fartøy som styrer motsatte eller nesten motsatte kurser, møter hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal begge vike til styrbord så de kan passere hverandre på babord side. (b) En slik situasjon skal anses som oppstått når et fartøy ser det andre fartøyet forut eller nesten forut og det om natten kan se topplanternene på det andre fartøyet overett eller nesten overett og/eller begge sidelanternene og det om dagen observerer det andre fartøyet under tilsvarende synsvinkel. © Hvis et fartøy er i noen tvil om en slik situasjon er oppstått skal det gå ut fra den er det og handle i samsvar hermed. Sitér dette innlegget Trebåtentusiast Link to post
Amarone Svart 19.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Takk for mange gode svar og synspunkter. Generelt synes jeg ofte at diskusjonene om hekkbølge blir veldig lite nyanserte. Det synes å være slik at dersom du skaper hekkbølger for andre er du automatisk en "ferietulling med mye penger som ikke har lært å kjøre båt". Jeg har kjørt båt i hele mitt liv, jeg har tatt båtførerprøven og jeg er opptatt av å ta hensyn til heggbølgene jeg lager. Likevel skjer det at det oppstår situasjoner av ulike grunner som gjør at man kan risikere å skape uønskede hekkbølger selv om man er aldri så omtenksom. Også dette bør folk ha en viss forståelse for selv om de selv kjører saktegående båter. Sitér dette innlegget Link to post
StianJunior Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 (redigert) Tror min måler fart over vann og ikke over grunnen., men ja.. Det er mye strøm der.. Går jo nesten bakover om jeg skal lage mindre sjø.. Hehe gladlaks Har sett deg passere oss flere ganger her i kanalen , og du lager ikke mye bølger når du passerer i motsetning til en del andre som kommer i halvplan gjennom kanalen . Kystfareren Dette er en av de greieste hekkbølgene jeg noengang har sett inne i kanalen, tenk på brannbåten og redningsskøyta som masjer gjennom her i hy og hast med hele båtparaden hengende i taustumpene med fenderne i alle retninger. Under samtlige bruer er det noen knop strøm så vi i lettbåter må jo ha litt framdrift for å unngå å gå rett i brufundamentet. De tidligere nevnte båter er av større art som ikke blir berørt av denne strømmen. Jeg for min del kan ikke forstå all denne diskusjonen rundt vannsprut og bølger når man er ute i båt, sålenge man følger lov og regler med en bøtte bondevett så skal vell resten være opp til hver og en=) Redigert 20.Juli.2012 av StianJunior (see edit history) Sitér dette innlegget 1984 26 Saltrø PlankSnekk 1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT! 1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt* Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.