Jump to content

Bensin plastkanner med tett lokk

Aquarius

Recommended Posts

Hei,

Har med et par 10l standard røde plast bensinkanner med skrulokk og helletut.

Kannene fraktes i bil og oppbevares i lagringsrom i båten, og jeg plages med stadig bensinlukt i både bil og båt.

Har kjøpt flere kanner fra forskjellige forretninger og bensinstasjoner, men ingen av disse ser ut til å holde tett i lokket - uansett hvor hardt lokket trekkes til.

Har også luftet kannene når disse er tempererte - for å unngå overtrykk. Ser ut som det er temperaturvariasjoner med dertil trykkvariasjoner, som skaper lekkasjeproblemer.

Er det noen som har tips om plastkanner med lokk som holder skikkelig tett?

(Ønsker å unngå 20l Jerrykanne i stål.)

Mvh Aquarius

Lurer på akkurat det samme, men kan i alle fall si at mine 5 og 10 liters Biltema kanner etter noen ukers bruk ble lekkasjefrie alle sammen. Var nær ved å levere dem inn igjen pga ganske stor bensinlekkasje i starten.

Kanskje pakningene trenger litt tid for å "sette seg" skikkelig?

Lukter dog som "fy" uansett, spesielt sammenliknet med gode gamle metall kanner...

Har en femliterskanne kjøpt på Claes Olsson. Denne lekker ikke, men det er en kraftig bensinlukt i stuverommet der den oppbevares.

Finnes det praktiske plastkanner på markedet som er lukt-tette?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Har en femliterskanne kjøpt på Claes Olsson. Denne lekker ikke, men det er en kraftig bensinlukt i stuverommet der den oppbevares.

Finnes det praktiske plastkanner på markedet som er lukt-tette?

Da er vel ikke lokket tett, i alle fall ikke gasstett! Plasten i kannen kan vel ikke diffundere bensindamp/gass?

Har sett at det finnes 5l stål Jerry kanner. Er det noen som vet hvor disse er å få tak i?

Mvh Aquarius

• 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Hei,

en liten oppdatering etter utprøving av utallige bensinkanner.

Kjøpte Septer kannen som Sluggern refererte til. Trolig den samme som også Javi hadde erfaring med.

Kvaliteten så lovende ut i forhold til andre billigere kanner, men det tok ikke lang tid før det luktet bensin av denne også.

Forsøkte også å smøre pakningen med olje, uten at dette hjalp noe som helst.

Så fant jeg tilfeldig vis at Biltema har fått inn en ny serie Jerrykanner, både i 5l, 10l og 20l størrelser i stål.

Kjøpte med en 5l som jeg nå har hatt stående i bilen noen uker - i stekende hete, og i kjølig garasje.

bilde

Bilde er fra Biltemas hjemmeside.

INGEN LUKT så langt :thumbsup:

Står jo intet om hvilke trykk osv disse tåler, så jeg satte vinduer litt på gløtt for å kunne lukte eventuell bensindamp - men ingen lekkasje eller lukt. (Forsøkte uten hell å få litt produktinfo om trykk osv hos Biltema. Står bare at de er UN godkjente - hva nå enn det betyr.)

Ser at pakningen er bred og ligger an mot en glatt og bredere tut enn på plastkannene. Dessuten har Jerrykannene en spennbøyle som holder presset mellom lokk, pakning og tut.

Så langt er altså dette den eneste kannen jeg har funnet som er fullstendig tett og luktfri.

Mvh Aquarius

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...