Kaftein ØL Startet 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2012 Vi skal på langtur til høsten og kjøpt ny båt. I denne sitter det en Mastervolt Whisper 3,5 kw som er ca. 3-4 år gammel. Den har kun gått 200 timer, men allerede nå er den ikke i orden, muligens pga en røket kondensator. Siden denne allerede sitter ombord har vi tenkt å basere mesteparten av strømtilførsel underveis fra nettopp denne. Har tenkt å installere en combiinverter fra Victron som gir oss 3 kw ren sinus strøm, og ikke minst har en ladedel på 120 amp. (mulig vi supplerer med en ekstra lader også utover dette) slik at vi kan lade batteriene til ca. 80% forholdsvis kjapt og bruke generatoren minst mulig (banken blir rundt 1200 amp med AGM-batterier). Med dette oppsettet regner jeg med at det vil være nok å kjøre generatoren ca 2 timer daglig. Spørsmålet er da om vi kan stole på at denne generatoren ikke kommer til å lage masse problemer for oss underveis. Generelt skal jo Mastervolt være "state of the art" og det beste, mest ufeilbarlige merket som finnes... i hvertfall hvis man tar de ekstreme prisene i betraktning , har vært fornøyd med det jeg har hatt fra mastervolt tidligere, men generatorene har jeg veldig lite erfaring med.... jeg synes det er betenkelig at den er ute av drift etter kun 200 timer, et søk på nett viser at det også har vært litt sensorfeil på disse generatorene. Vil derfor høre fra andre som har erfaringer med denne? Er den pålitelig nok eller skaper vi problemer for oss selv ved å forvente at denne fungerer fint 2-3 timer daglig det neste året? Hva bør vi isåfall ha med av reservedeler utover olje, filtere og impeller? Mange andre som har hatt noen problemer med disse? isåfall hvilke? Vi vurderer også å installere en vindgenerator for å ta seg av vedlikeholdsladingen når vi ligger på svai. Solceller er sikkert også kjekt å ha, men det blir mer jobb å få plassert disse på en hensiktsmessig måte så vil helst unngå disse... Gode og dårlige erfaringer taes imot med takk Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 (redigert) Vi har hatt vår generator siden den var ny i 2008. Eneste gangene den fusker er når den suger plastposer, maneter ol inn i kjølevannsinntaket. Da har den forstand til å stoppe selv. Også hender det at den blir overbelastet, også da stopper den selv, ref under. Vår har gått 150 timer Hvorfor ikke sette inn Mastervolt kombi og et MICC panel? Da kan du bruke powersharing funksjonen, og styre hvor mange A du drar til laderen. Whisper 3500 gir maks 13A. Redigert 18.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 19.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Takk for det! Grunnen til at jeg mest sannsynlig går for victron er at jeg hadde et par dårlige erfaringer med mastervolt combien jeg hadde i forrige båten. Den virket altfor sårbar i forhold til driftsspenningen fra land så jeg opplevde flere ganger at den koplet over til inverter selv om landstrømmen var tilkoplet og spenningen inn på ca. 220v. Victron har de samme powersharingfunksjonene og mulighet for å stille inn hvor mange ampere den skal forholde seg til så slikt sett er de veldig like. Hvis jeg ikke husker feil er den litt rimligere og ikke minst litt kraftigere også (jeg vil ha så stor ladedel som mulig). Når det er sagt, så har victron fortsatt en lang vei å gå i forhold til å lage komplette styringspaneler som følger den samme "rangen" som mastervolt. Her har mastervolt vært mye flinkere til å lage styringspaneler/batterimonitorer osv i samme størrelse og design slik at det er enkelt å plassere disse ved siden av/oppå hverandre. Med victron blir det vanskeligere å sette opp det samme ryddige oppsettet ved kartbordet, men synes det er verdt å prøve ut allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 (redigert) Vi har aldri hatt problemer som du beskriver med kombien vår. Vi har en 100A/2kw. Høres rart ut det du skriver. Med powersharing på er inverteren på hele tiden, men om landstrømmen ikke er tilstrekkelig for forbruket drar den fra batteriene i tillegg. Feks når vi støvsuger og bruker micro samtidig Jeg ville tatt en prat med Palli på Isbåtar om dette. De installerer mye strøm mbord i båter Redigert 19.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Hei Det fulgte med en Mastervolt MassCombi 2000 i båten vår. Etter litt feilsøking og flate batterier til stadighet så ligger den nå hjemme i kjelleren i påvente av kyndig personell skal forbarme seg over den. Den er muligens fra båten var ny i 2006. Det er flere andre duppeditter fra Mastervolt(alpha pro reg., 90amp dynamo, MIIC) i båten som jeg også ikke stoler helt på da jeg synes banken på 825ah blir alt for fort utladet (flatt etter bare et par dager, hvorav med kjøleskap, et par timer med LED tv, 8-10 timer med gps,ekkolodd og diverse småtteri under seiling) -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Kaftein ØL Svart 19.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Du burde klare deg mye lengre med så stor bank enn det du gjør i dag. Jeg hadde AGM-batterier fra mastervolt (leoch) 2x 288 amp i gamlebåten. De er vel 4-5 år i dag, og selv om jeg kun benyttet den grisedyre combiinverteren fra mastervolt, som var satt opp for AGM-batterier og hadde egen laderegulator på dynamo med temperatursensorer som også var satt opp for AGM, så merket jeg merkbar reduksjon i batterikapasiteten denne sesongen. Disse batteriene koster veil. rundt 8000 kr per stk. og har aldri blitt tappet lavere enn til 50%. Hvis batteriene dine også er fra 2006 skulle det ikke forbause meg om de har tatt kvelden Når jeg skal kjøpe nye batterier til nye båten om noen uker kommer jeg nok til å tenke meg om to ganger før jeg bestemmer meg for hvilket merke. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Hold oss oppdatert med valg av batterier da. Jeg må vel bite i det meget sure eple til vinteren. Jeg har vanlige syrebatterier med tempsensorer rundt hele. Jeg tror jeg også har en batteri isolator som fusker for jeg må veldig ofte kortslutte to punkter på den for å få igang ladingen fra dynamoen. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
JePeKj Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Svare på et i år gammelt inlegg? Det må vel gå bra :) Er bare nysgjerrig på korleis det gikk med generatoren din? Du har sikkert byttet både båt og generator flere ganger. Eg har nettopp kjøpt båt med en sånn generator. Min er toppen gåen på så den skal byttes. Men sånn ellers, erfaring? Funket den? Jeg er spent på hvordan livet med generator blir. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 19.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Hei Ja, båten er solgt, men litt erfaring gjorde vi i hvertfall. Den fungerte stadig bedre etter hvert som sensorer ble koblet vekk, men jeg er lite imponert. Det er altfor mye elektronikk og legger man på litt last slik at den får en liten drop i turtallet, blir den forvirret og kutter strømmen helt. Vi måtte jevnlig feilsøke på vår generator, men en blir kjent med den etter hvert og da gikk den fint på langturen vår. Vi hadde over et halvt år hvor vi kun hadde generator og solcellepaneler som strømforsyning. Om den fungerer fortsatt vet jeg ikke. Maskinelt virker den ok, men elektronikken er altfor sårbar. Jeg tror en mer analog sak er et mye bedre alternativ, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.