GlennIversen Startet 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2012 Hei Jeg har nå montert en 70hk evinrude på min 14fots Skibsplast sportsmann, akslerasjonen er helt rå men toppfarten stopper på 32knop (gps-målt) Maks turtall på motor er oppgitt til 6000rpm og ifølge faria turteller ligger jeg nå på 5800rpm på toppfart. Har en misstanke om at motor kanskje er montert litt for langt ned, da båten "suger seg fast" i vannet når man svinger. Forrige motor var en 55hk og da var toppfart ca 35-36knop, vektforskjell er ca 21kg på disse to motorene og jeg bruker samme bolthull. 70hk ble testet i benk og kompresjonstestet på verksted og motor hadde meget bra kompresjon på alle tre sylindre og på benk ble den målt til 71hk på propellaksling. Antikavitasjonsplata ligger nå i flukt med laveste punkt på kjøl, er dette for lavt???? Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Daffy Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Skibsplast Sportmann er jo ikke noe fartsbåt akkurat men hvis du har den oppe kan du jo se hvordan kavitasjonsplaten treffer mot bunnen. ellers er den veldig vektsensitiv bak hvis jeg ikke husker feil. Kan du fortelle hvilket verksted som tok kompresjon og hk test? Hva koster slikt? Kompresjon kan man selvsagt ta selv med instrument fra biltema da men... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Banarne Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Kan det ha noe med propellen å gjøre? Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
GlennIversen Svart 19.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Verkstedet som tok denne testen av motoren er der jeg kjøpte motoren (Ravns) og prisen vet jeg ikke på dette, for de gjorde det for å sjekke alt før jeg kjøpte den. Kan selvfølgelig ha noe med propellen å gjøre også ja, men jeg hadde håpet det kanskje kunne bli noen endring ved heving av motor da jeg er på ferie og ikke ønsker å avbryte ferien for å reise hjem og hente meg en ny propell. Og skal jeg heve motoren må jeg jo ta opp båten og sette den på hengeren, men hvis dette ikke vil gi noen endring så er jo det også bortkastet Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Banarne Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Hvis du er på sjøen så er det vel muligheter for å stikke innom en marina som driver med salg og montering av påhengsmotorer og snakke med de? Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.