Jump to content

Røyk fra flammedemper / tomgang, merc 5.7 carb

S.Hafsmo

Recommended Posts

Har omsider fått båten på sjøen etter 3 år i opplag.

Etter første kjøretur (10-min rundt i vika) sakket jeg opp for å ta en sjekk i motorrommet.

Oljenivå i eksp.tank til drev (alpha one genII) hadde steget noe (varme?), og det var en viss mengde tynn hvit røyk som kom fra flammedemper på innsuget. Er dette normalt? dette ville normalt sett vært under plastdekslet som ligger på toppen, slik at jeg ikke ville lagt det til merke tidligere,men fant ut at det er bedre å være føre var i tilfelle dette er illevarslende.

Har og litt problemer med at den ikke klarer å holde oppe ladespenningen når turtallet økes. På tomgang klarer den 13 - 14v, men ved pådrag er det nok ikke mere enn 12.5v. antar dette er slitte børster/slepering, men antar noen her har litt mere konkret erfaring.

Det er helt normalt at oljemengden i ekspansjonstanken øker, sågar hender det at det renner over tidlig i sesongen. Røyken har jeg ikke observert hos meg, men jeg er sjelden nedi der mens jeg er underveis. Som du sier er det avlufting av oljedamp fra ventildekslene som ender opp ved flammedemperen - nettopp for at dette skal ende opp i forbrenningen.

Takker for betryggende ord.

Da er det bare dynamo som gjenstår av problemer. I slutten av dagens herjinger var det ikke vanskelig å legge til merke at batteriet hadde blitt noe tappet, til tross for ganske lange etapper. Er vel bare å skifte ut.

Noen som har tips til bra steder å handle dynamo? Jeg ser den originale er en liten 55A dynamo, men det holder kanskje i en båt.

84636296-260x260-0-0_Arco+ARCO+60055.jpg

59a26265-6e95-5fa1.jpg

Redigert av S.Hafsmo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...