MarexSuncab_FD Startet 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2012 Hei, Har en Sørlandssnekke (med original Marna motor) fra rundt 1950 - 1955, hvor jeg lurer på følgende; Forrige eier sa at jeg må bytte tetningen rundt propellakslingen slik at det ikke kommer sjøvann inn. Han fortalte at han hadde fått beskjed om å kjøpe noe stry eller hylse som lå i fett. Forrige eier har ti tommentotter, så jeg er ikke helt sikker på om dette stemmer. Jeg har lest litt rundt på formuet, og tror det jeg er på jakt etter et oljefylt pakkboks. Men er det for mer moderne båter, eller skal jeg ha det på min båt også. Vedlagt har jeg tatt to bilder som viser hvor akslingen skal være, og hvordan det ser ut uten akslingen montert. http://www.flickr.co.../in/photostream http://www.flickr.co...in/photostream/ 1) Er det pakkboks, eller noe annet jeg skal ha for å tette? (Og skal det monteres på utsiden, eller innsiden av båten?) 2) Får jeg tak i dette i Bergen? Takk for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Hei! Og velkommen til Baatplassen. Det ser ut som du har et messing lager i stevnbeslaget, du bør få noen til å sjekke om det er utslitt, før montering av akslingen. Det hadde hvert bra med et nærbilde av noe som kan se ut som en pakkboks inne i båten, den har helt sikkert talgpakninger inni som må skiftes. Motor og akslen må rettes opp.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MarexSuncab_FD Svart 19.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Det hadde hvert bra med et nærbilde av noe som kan se ut som en pakkboks inne i båten, Her er flere bilder: http://www.flickr.com/photos/frankdal/7604493698/in/photostream http://www.flickr.com/photos/frankdal/7604492084/in/photostream http://www.flickr.com/photos/frankdal/7604490702/in/photostream http://www.flickr.com/photos/frankdal/7604489344/in/photostream http://www.flickr.com/photos/frankdal/7604487754/in/photostream http://www.flickr.com/photos/frankdal/7604485900/in/photostream http://www.flickr.com/photos/frankdal/7604484206/in/photostream Jeg ser på meg selv som handy (blant annet bygget VW Boble ++), men trebår og mekanikken rundt akslingen er nytt for meg. Jeg trenger derfor noe "starthjelp". Med de siste bildene som utgangspunkt - er det noen som kan fortelle hvor jeg bør starte? Skal jeg skru ut de svære mutrene og bytte pakning inni? Skal dette gjøres på begge sidene? Og hvordan fyller jeg på mer gris? I den messingkoppen...? Hadde vært fint med en "bruksanvisning". Har prøvd å søke etter det på forumet uten hell. -Frank Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Den messingkoppen er 2 delt, Skru den av pakkboksen og deretter skru av lokket.. Kan sitte godt! Mere kan e desverre ikke hjelpe med Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 19.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Her lest litt rundt denne nå. Tror jeg skal bytte pakninger og nytt fett for å være sikker. Har noen spørsmål: 1) Hvordan bytter jeg pakningene. Tar jeg av hele pakkmutteren og finner de inni "røret"? 2) Når jeg skal etterfylle fett, må jeg ta av hele messingboksen, eller deles denne mens den står montert? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Jeg tror du skal regne med at det er en helt alminnelig talgpakning som skal inn der. Demonter klemmutteren og gjør best mulig rent på innsiden. Da kan du også måle hvor stor pakning som trenges, dvs halvdelen av forskjell i ytter- og innerdiameter. Kvadratisk talgpakning er fortsatt lett å få kjøpt, så dette bør være en kurrant jobb for en "handymann". Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
MarexSuncab_FD Svart 19.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Tusen takk for svar! Virker som mange hyggelige folk her på forumet. Gleder meg til å få båten på sjøen. 15 lag med olje og snart 5 laget med lakk ferdig:) Men for å få ting helt klart. Skal jeg åpne opp og og bytte noe inni her, eller er det bare innvendig jeg skal åpne opp: http://www.flickr.com/photos/frankdal/7604487754/in/photostream Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 (redigert) Det ser ut som det er like pakkbokser ute og inne? Er det en fettkopp inne i båten i akterstevnen? Eller den fettkoppen inne i båten smører begge boksene (hvis det er to bokser) Det vanlige er et "cutlesslager". stevnlager med messing eller gummi lager ., Jeg ville demontert og så sett hva som er inni boksene, det er sikkert mye gammelt smørefett inne i hylserøret som er kjekt å få ut. PS.Dett kan være lurt og tre inn akslen før du demonterer boksene for da kommer alle delene i rett rekkefølge. Du må uansett ha akslen på plass for å få inn de nye talgpakningene i pakkboksen og når det skrues sammen ikke trekk til for hardt.. Smøre-koppen skrur du bare helt ut( sikkert mange tørn) og fjerner gammel smørefett og fyller på ny begge steder og skrur inn et par tørn. Er spent på å se bildene når du får demontert. Redigert 20.Juli.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MarexSuncab_FD Svart 20.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Hei, Har bare en fettboks - inni båten på akterstevnen. Har begynt å rengjøre. Utfordringen er å få tak i riktig talgpakning. De finnes i uttallige dimensjoner, og jeg er litt usikker på hva som er min dimensjon. Fikk også fortalt hvordan jeg skal ta på pakningen - altså 3 runder, og deretter snitte på skrå og vri skjøtene 90 grader ovenfor hverandre. Noen som kan hjelpe meg med riktig dimensjon på pakningen? Målte hylserøret til 28 mm, mens akslingen var ca 22 mm. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Mål de gamle. ( 28 mm, ca 22 mm. skulle bli 3x3 mm eller 4 x4 mm Litt om pakninger https://baatplassen.no/i/topic/16319-pakkboks-fra-pakningsboka/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.