Jump to content

Fjellhamar FMV 250 gir kobler ikke inn. Kan det tvangskobles?

Sabben77

Recommended Posts

Har du nok olje i gearet? Har du nok oljetrykk? Er gjenomslagssikringen slått ut? Vet du at koblingsventilen slår helt ut til endeposisjonen? Her er det mange spørsmål.

Påkall en gearmagiker som har vært bort disse gearene før, så diagnostiserer han det på to minutter.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Den sitter forbindelse med drevplata, eller koblingen på svinghjulet. Men jeg skal ikke banne på at du faktisk har en. Symptomene er ihvertfall at motoren går rundt, men inngående aksel, som driver oljepumpa, ikke roterer i gearet.

Har du sjekket at du har nok oljetrykk på gearet?

Jeg har ikke skrudd på Fjellhamargear siden 80tallet, og jeg kan ikke si at jeg husker så mye av dem, vi hadde bare to kunder den gangen som hadde slike gear, og de bytta dem ut når det begynte å bli smått med reservedeler.

Clutchen i gearet er i følge en mekaniker jeg kjenner av tysk fabrikat, og er mulig å oppdrive.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Da har du i det minste fastslått at det ikke er gearet i seg selv som er problemet i første omgang, bare koblingen.

Det er sikkert en Centa eller Stromag, siden Fjellhamar stort sett kjøpte deler fra Tyskland. Men jeg tør ikke garantere det.

Finn ut hvordan koblingen er røket, og om du bare kan bytte elementene.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...