Jump to content

Hjelp til identifikasjon av propellomstyring

Dalton

Recommended Posts

reversgir.jpg

Jeg har levd i villfarelsen av at dette er en omstyring fra Marna, noe som viser seg å være feil. Er det noen som kan hjelpe meg å identifisere denne rustklumpen? Den er levert sammen med BMC'n, komplett med propell, hylse og hele pakka. Jeg sliter med ubalanse et sted i systemet, samt at thrust-lagrene er slitte. Skulle gjerne visst litt mer om denne, slik at det blir litt lettere å skaffe til veie deler.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Virker som dette er et stand alone system for styring av pitchen, og det beste er vel å plukke dette fra hverandre og se hva som skjuler seg innenfor. Kan hende at trusten sitter i giret ditt via akselen som går gjennom, og at det er ytterhylsen som styrer pitchen via aktuatoren(rustklumpen). Kan hende at du må trekke ut propelleraksel for å få dette fra hverandre, og at det ikke kan la seg fikse mens du ligger på vannet. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Det syns ikke så godt på bildet, men det sitter et åpent lager på hver side av omstyringa der akselen går inn og ut. Vet at jeg ikke får gjort noe fra eller til mens båten ligger på vannet, men det hadde vært praktisk å kunne forberedt seg litt. Har sendt mail til FM-motor, da de jo har levert BMC i sin tid, men der får jeg ikke noe svar. Vet at det ble byttet motor i snekka før jeg kjøpte den, og at propellanlegget fulgte med BMC'n. Oppdaget tidligere i sommer at hylsa var løs. Innvendig flens hadde løsnet fra bunnstokken den var festet til. Dette er nå fikset, men da dukket det opp rare lyder helt akter i hylsa/stevnlager. Det kan tyde på at det er kast eller en skjevhet i akselen mellom omstyring og propell. Resten av sesong går for sakte fart...

• 3 uker senere...

Petter hadde ingen info når det gjaldt BMC motorer levert fra FM. Heller ikke om propell-utstyret levert med disse motorene. Litt dumt, syns nå jeg siden han har "tatt over" etter Fredrikstad Motor... Men vi får se. Jeg har ikke noe annet valg enn å lete rundt omkring. Rote litt i bunnslammet og se hva som dukker opp...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...