steinar kvarme Startet 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2012 (redigert) Har ei gammal tresnekke som står på land for overhaling / service. Er heilt fersk i båtverden og har allerede ein drøss med spørsmål som kanskje eg kan få svar på her inne. det første eg lurer på er hva smører man i bunnen av båten, under dørkplater. må man vaske reint med noe vaskemiddel, eller er det nok å høytrykkspyle ? det er det eg har gjort nå. Kan legge ved eit bilde som viser hvordan det ser ut før "vasking" Redigert 20.Juli.2012 av steinar kvarme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 I "gamle dager" var det blymønje man brukte, men om man fpr tak i det idag vet jeg ikke. En tråd om dette her; https://baatplassen.no/i/topic/64704-hvor-kjoepe-blymoenje/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
steinar kvarme Svart 20.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Takk for link. Så da er det 2 komponent epoxy som gjelder ? Men må man reingjere med noko spesielt "vaskemiddel" før man går på med epoxy for att den skal binde skikkelig til underlaget. Har eit spørsmål til. Akter i båten over dørkplater er det eit produkt som flasser av (se bilde). Er dette en lakk ? og hvilken lakk er å anbefale å bruke til å lakke på nytt med. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Under dørken i vår gamle trebåt brukte jeg bare en 1k primer, fin og forholdsvis lys grå, båten er solgt, men jeg tipper den sitter greit ennå! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Fiks Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 På min trebåt brukte jeg Jotun Bengalack Metallgrunning Arcanol, denne fungerte bra og flasset ikke av. Innvendig over dørker brukte jeg Benarolje tynnet med 50% balsamterpentin. Sitér dette innlegget Link to post
steinar kvarme Svart 20.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Takk for svar christensen og Fiks. Kan det vere benarolje som flasser i min båt? Er det nok og bare høytrykkspyle og skrape vekk alt som er løst og smøre på med blandingen din fiks? Sitér dette innlegget Link to post
mæjus Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Er nok lakken som flasser, ikke oljen da den brukes til å mette treverket. Vis du vil gjøre det grundig så kan du bruke varmepistol og skrape. skal du gjøre det "kjapt" så skraper du den kald, og deretter støvsuger opp støvet. ville ikke brukt høytrykk spyler da det kan skade treverket, og ikke minst gjøre det fuktig slik at du må vente en stund til det er tørt før du kan male. Sitér dette innlegget Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer. Link to post
Salt Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 overalt innvendig i en slik åpen båt: rå, kaldpresset linolje, de første strøkene blandet 1:1 med Balsamterpentin, vått-i-vått, etter hvert litt mindre terpentin i blandinga, vått-i-vått til treet ikke trekker mer, tørk av det som blir liggende igjen utapå og la det tørke - før evt andre greier smøres på. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Marwin Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Just presis. Ville aldri tenke på noe annet! Forøvrig er det mange linker om emnet her. Det som flasser etterpå er kanskje den lakk (etc.) som smøres på senere. Brukes lakk på oljebasis skjer dette ikke. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
steinar kvarme Svart 21.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Takker for svar igjen. da går eg for linolje/terpentin løsningen. Høres ut som en god gammel opskrift. Men hvilken rekkefølge bør man "pusse opp" en trebåt, innsiden først og utsiden etterpå. Tenker da ført og fremst på over vannlinjen. Eller spiller ikkje dette nokon rolle. kjekt att dere sjøulker gidder å hjelpe ein innlandsbonde som er komt ut av skapet og ønsker å leve ut ein gammal draum med båt på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 (redigert) innsida kan jo taes mens båten ligger på sjøen. (bortsett fra nedi kjølen da, der blir det jo gjerne liggende litt vann) Linolje er vel den olja som har best inntrengingsevne, og den rå tørker også temmelig sakte, slik at den danner en seig hinne. Men har hørt at det ikke er alle produkter som egner seg oppå linolja - man kan få "koking" / blærer Så da er det 2 komponent epoxy som gjelder ? Gamlekara her sier at dersom man forsegler for mye, så er ikke det bra for treverket heller, og spesielt på båter med overbygg så kan det oppstå blåmann... Redigert 21.Juli.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marwin Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 (redigert) Feil! Det er terpentin som har best inntrengningsevne. Linolje (i blanding med terpentin) brukes til forsegling. Lakk som påføres etterpå bør være på linoljebasis. Andre lakktyper vil flasse etterhvert. Redigert 21.Juli.2012 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
valvolainen Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Gå glatt for rå linolje / terpentin i bunnen. Leste på trabatsakuten.nu at dette burde gjøres umiddelbart etter at båten kommer på land, slik at linoljen fortrenger vannet uten at treverket trekker seg sammen. Etter noen få år med denne behandling på høsten skal båten slippe trutning. Jeg har tenkt å gjøre dette med min, men må først få vekk eksisterende maling fra bunnen. Har også lest endel om at treverk ikke skal forsegles fra begge sider, eg. har du lakk på utsiden, kjør på med linolje på innsiden, både over og under vann. Tror i alle fall ikke du burde kjøre på med epoxy nedi der. Treverket lever, og det gjør ikke epoxyen. Da ender du med at treverket river sprekker i epoxyen og da er det helt bortkastet. Skal man bruke epoxy må hver minste kvadratmillimeter med treverk forsegles, absolutt overalt. Og det er vel i praksis umulig med en klinkbygget båt. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Du får neppe noe velykket resultat med epoksy da du ikke kommer til overslt og neppe får det tørt nok, høytrykk ville jeg brukt med største forsiktighet Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
steinar kvarme Svart 21.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Ser den med epoxy att det ikkje vil bli bra så lenge treverk og epoxy er så langt frå kvarandre som det nesten går ann med tanke på fleksibilitet. Ser også den att man ikkje skal forsegle treverk på både utsiden og "innsiden" Men finnes det en innside i en slik båt da? det er jo vann og vær både på utsida og oppi båten Det blir nok maling i bunnen og linolje/terpentin over dørken, med lakk oppå der igjen. høytrykkspyling går greit så lenge man har kontroll på hva man driver med. det vart vertfall vellykket i fremste del av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Problemet med spylling kan være at du spyler vekk drev som ligger der for tettingen sin del noe somer værre en det kosmetiske Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
steinar kvarme Svart 22.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Ja det var det eg tenkte på når eg skreiv att man må bruke hode om man skal spyle Det eg har funnet av tetting er ikkje dreving, men sicaflex eller tilsvarende produkt. Og klarer eg å spyle den vekk så var fugemassen moden for utskifting uansett slik eg ser det. skal begynne å spyle og skrubbe akter i båten i dag, så får eg sjå kva som dukker opp der av overraskelser. Og etterpå er det å finne ut kor tid båten er tørr nok til å behandles med forskjellige produkter. Korleis finner man ut det da? bruker man fuktighetsmåler? og kor mange prosent skal den vise eventuelt Sitér dette innlegget Link to post
skipskokken Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Jeg giver altid gamle træbåde, jernmønje i bunden, det konserverer meget godt. Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Blanding av rå linolje og amerikansk terpentin er det eneste jeg ville brukt innvendig i båten. Definitivt ikke noe slags lakk utenpå. For det første fordi det før eller siden flasser (ihvertfall på de trebåtene jeg har sett) og fordi treverk i mitt hode skal ha diffusjonsåpen overflate på ene siden. Dessuten er det riktig som nevnt lenger opp i tråden, at linolje/terpentinblandingen fortrenger vann i treverket når det påføres. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Marwin Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Terpentin og milebrent trekulltjære mettes i treverket, først utvendig og etterpå innvendig. La det tørke mellom hvert strøk. Deretter terpentin og linolje som forsegling. Hvis dette gjøres på tørt treverk, vil båten aldri ha problemer med truttning. ( Beskrevet i tidligere strenger om emnet.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.