Jump to content

Yamaha 80 hk 89mod - Tenningsproblemer

ivar

Recommended Posts

Kjøpte nettopp en brukt Yamaha 80 (89mod) , montert på Weslingen og sjøsatte igår.

Utrolig lettstartet , og gikk jevnt og fint på første tur, etpar nautiske mil. På tilbaketuren så begynt den å hakke noe voldsomt idet jeg skulle fra kai. Artet seg nesten som bensinmangel - kunne bare kjøre helt nedslakket.

Lokalisert feilen til at når den blir varm, og startes opp etter å ha vært stoppet, så går den gjerne bare på syl #2. Kan nappe av plugghettene på syl #1 og #3 uten at noe skjer, men av med #2 da er det tvert stopp.

Har kryssbyttet coiler/utganger fra CDI, feilen fulgte da utgang fra CDI og ikke coil.

Den kan også finne på å komme seg smått, den føles da ikke riktig like "smooth" som på førsteturen. Så også at når turtallet kom opp i 5000 , så falt det brått ned til ca 4700.

Fant en lignende tråd her - bortsett fra min ikke stopper helt..

https://baatplassen.n...maha-85hk-84mod

Mistenker at det er CDI enheten min som er på tur heden. Andre tips?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kjørte en testtur i gårkveld - da fungerte alt vel. Så ut en tur idag - da stoppet den under bakking. Startet igjen - på en sylinder, og jeg fikk lurt meg tilbake til båtplassen.

Har vært i kontakt med selger, han er heldigvis behjelpelig. Så han skulle fremskaffe en ny cdi boks. Så får vi se om det løser problemet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ja hadde den stoppet helt , så hadde statoren rykket opp som hovedmistenkt ja.

Men her er det temmelig konsekvent i måten det feiler på, og de få gangene den har stoppet så har den jo uten unntak startet opp igjen (om enn med en merkbar reduksjon i antall sylindre som driver..)

• 1 måned senere...

Her har jeg faktisk litt erfaring. Hadde en 90 hester av samme merke og årgang. Gikk fint innemellom. Og ble værre og værre. Til slutt fikk jeg den til å gå vekselsvis på en og to sylindre mens jeg hadde den på hengeren. Og da var alt så mye lettere å sjekke. Endte med at jeg tok av lokket på CDI boksen og dyttet en skrutrekker sporadisk mot silikonen inni. Og ved ett punkt tente den på alle 3. Når jeg slapp trykket gikk den dritt igjen. Endte med at jeg spente opp en matchbox lekebil under motordekselet med strips med press på punktet. Slik gikk den problemfritt i ca 20 timer før jeg fikk tak i ny boks :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...