Jump to content

Hvordan lage ny membran på 'gammeldags' oljepumpe

valvolainen

Recommended Posts

Hei,

Har en gammeldags oljesuger som sitter på en FM. Skulle bytte olje idag, og etter andre taket med pumpa røyk membranen.

Fikk den opp i garasjen, og det er rett og slett umulig å skjelme hvilke egenskaper denne har hatt, da den er helt morken og delt i mange mange småbiter.

Det er ikke noe som sperrer i bunnen av pumpen, finner bare den ene membranen som har sittet nederst på stanga man pumper med.

Jeg ser for meg at hvis jeg bare stempler ut en gummikloss ca. 5mm tykk som presses ned i røret vil denne bare dytte olja opp og ned i hylsa som utgør pumpa?

Er det noe triks på hvordan denne bør se ut?

Hjelp mottas som vanlig med stor takk!

Det skal være et hull eller to i stempelet, ca. 10 mm. Oppå stempelet må det ligge en gummiplate eller lignende som fungerer som tilbakeslagsventil. En lignende ventil skal det være nederst i pumpa. Patenten er ganske enkel: Når du løfter stempelet suges ojen inn i røret gjennom den nedre ventilen. Så trykker du ned stempelet. Da åpner ventilen på stempelet og den nedre ventilen stenger. Oljen går nå gjennom hullene istempelet og blir liggende oppå stempelet.Stempelet løftes igjen, oljen oppå stempelet skyves ut i utløpsrøret samtidig som ny oje fylles inn i røret under stempelet. Slik fortsetter det. Du skriver at det det ikke er noe som sperrer nederst i røret. Da står det antakelig en tilbakeslagsventil på enden av sugeslangen.

Aha, da har jeg oversett noe.

Tok lykta og lyste litt nedi der, og der åpenbarte det seg en kule. Da er jo saken biff. Hvis jeg bare setter en gummiskive der vil den pumpe ut hver gang jeg drar til meg hendelen, men et hull i denne gummiskiven vil vel ikke være noe gunstig løsning? Da må jeg i så fall lage to skiver, den nederste med hull, også en tynn skive på toppen (uten hull) som kan hindre oljen i å trenge gjennom på vei opp, men slippe gjennom på vei ned?

Vi får vel slenge inn noen bilder av reparasjonen også.

Var og fikk begge gummitypene hos en lokal dekkpusher:

20120723_132319.jpg

Derfra var det en enkel sak, stemple ut en dekkbit og en slangebit, deretter slå en mengde hull på 2.5mm i dekket: (diameter på pumpa er 25mm.)

20120723_140055.jpg

Skru det sammen og teste!

Fungerte fullstendig etter boka, tok både vann og olje med god kapasitet. (jepp, var på tide å bytte olje).

Takk for hjelp!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...