Jump to content

Oppdrift og toppfart på båt i saltvann kontra ferskvann

Fergu

Recommended Posts

Jepp.. Saltvann har en egenvekt på 1,025 pr. liter. I mens ferskvann har 1,0. Om du vil merke nokon personlig forskjel med en liten fritidsbåt er heller meir tvilsomt, da har nok veir og strøm større innvirkning. Men om det er en stor containerbåt, så vil dette vere vesentlig store forskjeler på oppdrift, trim og dieselforbruk.

Vi gikk på kanalene og elvene i Europa i år og i fjor sommer, som er ferskvann. Merket ikke noe forskjell på farten, og kan ikke si at jeg så noe nevneverdig forskjell på vannlinjen heller. Men en flyter tyngre (lavere ) i ferskvann....

Om båten veier 10tonn så fortrenger båten 10m3 ferskvann og 9,75m3 saltvann, forskjellen er 250 liter .. Ser en på båtens areal i vannlinjen og antar den er for en båt på 40 fot... som er ca. 12 meter og antar at bredden i gjennomsnitt i vannlinjen er ca. 2,5 meter... så gir dette ett areal på ca. 30m2. Dette gir en forskjell i dybden på 0,008 meter eller 8 mm (tar forbehold om at jeg har regnet riktig).. Tror ikke dette vil gi allverdens forskjell i hastighet.

En skal uansett fortrenge like mange kg vann enten det er saltvann eller ferskvann når båten går i sjøen.. Så kommer jo vannets viskositet inn i bildet her, noe jeg ikke har tatt hensyn til her, men det vil også spille en rolle i en eller annen retning. Tar en hensyn til luftmotstanden som er lavere i ferskvann enn saltvann siden båten flyter litt lavere så blir også regnestykket annerledes, men dette vil ha marginale innvirkninger.. men dette kan en regne på om en har formelverket og kunnskapen til å gjøre det..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Den fløyt ca 3 cm høyere også.

Tror jeg må sjekke for kommafeil i beregningen min om jeg gidder da.. siden Sollux 24 veier ca. 2-3 tonn, antatt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har kjørt Dalsland kanal i sommer og deretter gått til Gøteborg og tatt kysten hjem. Merker ikke forskjell på båten, bortsett fra møkklinjen. Den kom høyere opp på båten etter ferskvannskjøringen, noe som så merkelig ut når jeg kom til saltvannet. En annen positiv opplevelse, all groing ble borte etter ferskvannsturen, antakelig døde også all rur, men noen av de skallene sitter godt fast.

da kommer det også inn i bildet ting som tynnere (og dermed mindre oksygenholdig) luft pga større høyde over havet, som da gjør at motorene yter litt mindre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 12 år senere...

Jeg har kjørt svært lite på ferskvann, men det har vært mange fisketurer i dorje fart, jeg har også sett at synkesnøret til fluefiske synker fortere i ferskvann enn saltvann. Når man ser på godt rigga racerbåter som går oppå vannet, så er det jo ikke store forskjellen på knopene man oppnår, men det er jo en helt annen verden enn det som det er snakk om her 

Jeg tror det er på sin plass å differensiere plan og displasement. Jeg kjenner ikke formlene til sistnevnte, dypgående må da ha noe å si, men skrogfartkalkulatorer bryr seg jo grovt sett ikke om annet enn lengde så der ser jeg ikke helt for meg den store forskjellen i salt og ferskt?

tom-ass skrev On 22.7.2012 at 17.32:

Jeg har båtene mine på ferskvann, men har også hatt saltvannsferie.

Min tidligere sollux24 gjorde 1 knop mer i saltvann på marsfart med samme turtall. Den fløyt ca 3 cm høyere også.

Hvis tallene som er presentert tidligere med 1025 & 1000 kg pr kubikkmeter stemmer så må du jo ha et skrog som går såvidt over meteren dypt med samme lengde og bredde på skroget hele veien ned, eller tilsvarende volum med annen form på skroget (som da må gå enda dypere. Kjenner ikke til båttypen din, men antar den ikke stikker en meter dypt og hvertfall ikke i full bredde.

Når man måler dyptgående på så små mål er det lett å få inn noen feilkilder som feks vekt som er tatt inn eller uta av båten eller at den går litt skjevt fordi noe vekt er flyttet. En ting man også skal husek på angående skitrand for å bestemme dybden er at den ofte vaskes opp litt slik at den ligger høyere enn normalen og mer på nivå med høyeste vannstand som har vært på båten. Ser det særlig ved båtopptak hvor bten er blit vinsjet opp på henger og dermed har bakenden tatt seg en dukkert og den blir skitten et stykke oppover skrogsiden hvis det er noe grums i vannet ved rampa (som det lett kan bli ved pålandsvind).

Skal man ta en sammenligning på hvor dypt ting går når man har de nevnte tetthetene så kan man lage en boks med bunnflate på en kvadratmeter, feks 1x1 meter. Så lager man den i en høyde på godt over meteren, feks 2 meter, og så fyller man oppi sand til hele greia veier 1025 kg.

I saltvann som veier 1025 kg pr kubikkmeter vil den da måtte fortrenge akkurat en kubikkmeter med sine 1025 kg, altså går den akkurat 1000 mm dypt.

I ferskvann vil den måtte fortrenge 1025 liter med sine 1025 kg, så da må den gå 1025mm dypt i vannet.

Altså en forskjell på 25mm i dette tilfellet når "båten" går ca en meter dypt i full bredde nedover.

Et containerskip som er temmelig firkantet og har loddrett side og bunn og går ca 10 meter dypt vil da ha en forskjell på ca 25 cm mellom ferskvann og saltvann. Det blir jo godt målbart.

Careka skrev for 1 time siden:

saltvann er ikke likt i alle hav,  så oppdriften er ikke lik,  nordsjøen har lite salt i forhold til middelhavet, stillehavet, mexsicobukta. osv.  1.03 nordsjøen,  1.15 i mexsicobukta. f. eks.

Men så er nok mexicobukta varmere enn norsjøen, dvs. høyere tetthet i nordsjøen som gir mer oppdrift, så kanskje ikke forskjellen er så stor allikevel?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...