Sande (exSkjælø) Startet 3.Februar.2005 Del på Facebook Startet 3.Februar.2005 Hei igjen. Holder nå på å skrape og pusse alle "løse" deler som kan tas inn i hus fra skøyta. Ser vi må pusse langt inn i treverket på mahognyen for å bli helt kvitt svart misfarging. Det kan se ok ut når treèt er tørt, men ved å fukte treverket med en våt klut, kan vi fortsatt se misfarging. Tenker som så at fargen som vises ved fukting kan vise hvordan det vil se ut ved oljing/lakking. Høres det rett ut? Tenker deretter å bruke mahognybeis, benarolje (Eller linolje?) og til slutt lakk. Angående dekket på skøyta, så er lakken helt borte noen få plasser og treverket er grått. Resten av dekket er blankt og fint. Må likevel hele dekket pusses ned for å få jevnt resultat? (Dette gjelder forsåvidt skroget utvendig også.) Bunnsmøring: Da vi hadde skøyta på slipp, så bunnsmøringen fin og jevn ut. Siden der er så mye annet å ta fatt i tenker vi i vår kun legge nytt oppå den gamle. Kan det være lurt til neste vår å fjerne all bunnsmøring helt for å få få et nytt og friskt lag på? (Eller er dette noe som er viktig å gjøre med en gang?) Har vært innom emneoversikt, men finner ikke helt svar på dette. Er glad for meninger, innspill og tips. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
tommyha Svart 3.Februar.2005 Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 Hei igjen. Holder nå på å skrape og pusse alle "løse" deler som kan tas inn i hus fra skøyta. Ser vi må pusse langt inn i treverket på mahognyen for å bli helt kvitt svart misfarging. Det kan se ok ut når treèt er tørt, men ved å fukte treverket med en våt klut, kan vi fortsatt se misfarging. Tenker som så at fargen som vises ved fukting kan vise hvordan det vil se ut ved oljing/lakking. Høres det rett ut? Tenker deretter å bruke mahognybeis, benarolje (Eller linolje?) og til slutt lakk. Angående dekket på skøyta, så er lakken helt borte noen få plasser og treverket er grått. Resten av dekket er blankt og fint. Må likevel hele dekket pusses ned for å få jevnt resultat? (Dette gjelder forsåvidt skroget utvendig også.) Bunnsmøring: Da vi hadde skøyta på slipp, så bunnsmøringen fin og jevn ut. Siden der er så mye annet å ta fatt i tenker vi i vår kun legge nytt oppå den gamle. Kan det være lurt til neste vår å fjerne all bunnsmøring helt for å få få et nytt og friskt lag på? (Eller er dette noe som er viktig å gjøre med en gang?) Har vært innom emneoversikt, men finner ikke helt svar på dette. Er glad for meninger, innspill og tips. <{POST_SNAPBACK}> Hei! Det vil nok høyst sansynlig fortsatt være misfarging i treverket dersom du kun oljer/lakker. Misfargingen kan skyldes fett/olje og skitt som har trengt inn i treverket, og det blir nok vanskelig å få dette bort. Hvordan det blir ved beising har jeg ikke erfaring med, men tror kanskje det vil hjelpe på. Kanskje du kan få bort noe av misfargingen ved å bruke Ferro-Bet rustløser, har god erfaring med dette på blåved. Når det gjelder dekket, så høres det ut som det samme jeg hadde på dekket på skøyta mi. Det avhenger helt av hvilket resultat du er ute etter, selv mener jeg at det ikke er så viktig at hele dekket har samme nyanse i treverket, det er liksom en del av sjarmen med disse båtene. Jeg rubba/slipa ned de partiene som så bra ut, de partiene som var grå og slitt vaska jeg først med kraftvask,deretter slipa jeg lett over og påførte ren terpentin (ca. 5-6 strøk, dette frisker opp gammelt og grått treverk) deretter satte jeg inn hele dekket med 5-6 strøk Gjøco dekksolje. Resultatet ble veldig bra (i mine øyne) Hadde skøyta på land i fjor vår og gjorde følgende med skroget: Høyttrykkspylte under vannlinja (tok det meste av gammel bunnsmurning). Påførte 1 strøk Hempel grunning og 1/2 strøk Hempel bunnsmurning. Over vannlinja slipa jeg vekk all gammel lakk/olje. Påførte Ferro-Bet rustløser der hvor det var blåved. (meget godt resultat) Påførte 4 strøk ren terpentin, 6 strøk Hempel Impreg 1 og 1 strøk Hempel Impreg 2. Båten ser like fin ut i år. Dersom denne behandlingen utføres ca. hvert 5. år, trenger du kun å bunnsmøre og påføre 1 strøk Impreg 2 over vannlinja hvert år. ( til våren skal jeg kun slipe lett over med sandpapir og påføre 1 strøk Impreg 2. ) Bunnsmurninga ser like fin ut som da jeg påførte den i fjor vår, men jeg skal allikevel ta et strøk til våren. Dersom bunnsmurninga de ser veldi dårlig ut, hadde jeg nok ville ta et skikkelig tak med en gang, da har du lagt grunnlaget. Mvh Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 3.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 Takker for gode råd og ser frem til en forhåpentlig tørr og varm vår Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Tine IV Svart 4.Februar.2005 Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 Tenker deretter å bruke mahognybeis, benarolje (Eller linolje?) og til slutt lakk. <{POST_SNAPBACK}> Bare sånn for og nevne det ang olje / lakk . Brukte Benar marin olje i cockpiten på båten min da jeg syntes den er finast i farge og vis en får ei ripe er det bare og olje over ripa så ferdig . Men etter at jeg hadde olja bordet noen ganger , fant jeg ut at jeg ville ha på et par strøk med lakk for og ha bordflata litt hardere . Sa i butikken at jeg måtte ha en kvart box (bruker samme butikk hele tia ) han lurte på hva jeg skulle med den, lakke bordet sa jeg , har du ikke olja med Benar da spurte han , jo sa jeg . Det går ikke var svaret , du kan ikke lakke etter at du har olja sa gubben , hørte jo på han jeg er jo han som er fagmannen , han spurte også sjefen sin igjen fordi jeg lurte litt på den . Sånn for og nevne det Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Walter_S Svart 4.Februar.2005 Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 ...... lakke bordet sa jeg , har du ikke olja med Benar da spurte han , jo sa jeg . Det går ikke var svaret , du kan ikke lakke etter at du har olja sa gubben Egentlig ingenting i veien for å lakke oppå oljet underlag, rent tenisk - MEN, det han "gubben" egentlig mente var at du vil få problemer med et mykt underlag (Benarolje) og en hard overflate (lakk) oppå. Du vil få krakelering / sprekking i overflatehinnen, hvis du setter ølseidelen litt hardt nedpå bordet...... I min tidligere båt (2 år siden), en 24' Gressviksnekke var det blitt brukt ren Benarolje til alle loddrette flater (slites ikke) og en blanding av Benarolje (60%) og Ravilakk (opptil 40%) til alle vannrette flater som jo utsettes for slitasje, d.v.s. man setter fra seg ting på bord, dasjbord, hylle, osv. Med andre ord, der hvor slitasje kan oppstå, brukes hardere lakk / olje. På dekk ble det brukt ren Ravilakk, som er en meget hard og slitesterk lakk. http://www.minebilder.no/show_image_stream...5&dx=580&dy=435 http://www.minebilder.no/show_image_stream...0&dx=580&dy=435 Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 4.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 (redigert) Hm... Ble litt i tvil nå. Dette betyr at på nedgangsluke til forpigg som jeg holder på med nå og på dekket som skal tas når det er varmere i været bør jeg kun bruke lakk? Hadde liksom sett frem til å "sause" dekket godt inn med linolje/terpentin og lakke etterpå. Er det ikke noe med det å få olje godt inn i tørre materialer for videre bevaring? Har i allefall ikke lyst å risikere krakelering som endelig resultat!!! Ser at Tommyha kun brukte dekksolje og ikke lakk på dekket i skøyten sin. Redigert 4.Februar.2005 av Lestl (see edit history) Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Viljen Svart 4.Februar.2005 Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 Hei Den dekksoljen som tommyha brukerer meget bra og du får en overflate som ser lakert ut , men du må også være klar over at lakk er bare en forsegler og ikke en behandler . Dvs at dekksoljen og mange flere inneholder tretjære og det bør du få mest mulig av inn i treverket ditt for å bevare det lengst mulig , har selv en treskøyte og jeg bruker en blanding som jeg har fått av en gammel fisker (som alltid har hatt trebåt ,og godt vedlikeholdt) 1liter kaldpresset linolje 1 liter amerikansk terpentin og 1 desiliter lys tretjære ristes sammen flere ganger settes til klarning og siles gjennom et klede (for å ta bort sotpartikler fra tjeræren) Etter at jeg har mettet treverket med landingen bruker jeg gjøko dekksolje i flere strøk inntil at det er glans i hele overflaten (treverket ikke trekker mere dekksolje) la stå til det tørker og du vil ha et treverk/dekk som trenger minimalt med vedlikehold Lykk til Mvh Trebåtentusiast Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 4.Februar.2005 Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 ...... Hadde liksom sett frem til å "sause" dekket godt inn med linolje/terpentin og lakke etterpå. Er det ikke noe med det å få olje godt inn i tørre materialer for videre bevaring? Har i allefall ikke lyst å risikere krakelering som endelig resultat!!!..........og det skal du bare fortsett med, Lestl! Saus inn, så mye veden trekker - det er bare bra. Ordet som mange har "problemer" med er BENAROLJE = en olje, som ser ut som lakk på overflaten når den tørker. Mange bruker den også som "lakk" - altså som avsluttende behandling fordi den legger en pen, halvblank hinne utenpå veden, og som ser ut som lakk. Vanlig penetrerende treolje (Clipper I - Owatrol I - linolje/terpentin-blanding -osv.) bygger seg ikke opp som utenpåliggende sjikt, slik Benarolje gjør! De penetrerende oljer bare "forsvinner" inni veden og "gjør bare godt"! Så, bare fortsett med "din oppskrift", Lestl. Mitt tidligere innlegg var bare om Benarolje som underlag. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 4.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 Da gjør jeg det Bruker linolje/terpentin på mahognyen også og dropper benaren. Takk for hjelpa. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.