Popeye70 Startet 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2012 (redigert) Etter ni dagers seilferie med familien i nyanskaffet Dufour 385 merker jeg at en autopilot står veldig høyt på ønskelista. Hva må man ut med for en ferdig montert autopilot (kjøp+montering) til en båt av nevnte type (38 fot, 7000+ kg), jobb utført i Osloområdet? Resten av elektronikken er Raymarine (St60, så original SeaTalk), så en Raymarine-autopilot som snakker SeaTalk er vel å foretrekke? Er det noe å spare på å få det gjort i løpet av vinteren, f.eks. hvis jeg legger båten i opplag hos/ved noen som kan gjøre jobben? På forhånd takk for alle konstruktive innspill. Redigert 22.Juli.2012 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Ingen som har noen magefølelse/overslag? La meg omformulere litt: Hvor mye arbeid er det for en kyndig person å montere en pumpebasert autopilot på rorkvadranten på en seilbåt og koble til all elektronikk/strøm? Snakker vi timer eller dager? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har begynt å be om priser fra steder som kan skaffe utstyr og gjøre jobben, men vil gjerne ha en viss formening om det jeg får inn av tilbud henger på greip. Igjen - takk for alle konstruktive innspill! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
is_620 Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 For en normalt hendig og praktisk anlagt person er dette noe man lett gjør selv. Sørg for å mål nøyaktig opp alle slangelengder og få Tess eller Hydroscan til å lage skikkelige slanger med riktig fittings i materiale tilpasset det miljø de blir stående i. Ta gjerne med alle delene når du får laget slangene så er du 100% fri for Murphy og muligheten for feil gjenger. Når du skal lufte systemet er det greit å ha en fornuftig hjelper, nok olje , filler til å tørke opp, samt rene kar til å samle opp olje som kommer ut under luftingen. Alt vedr det elektriske og koblinger dreier seg om kun 3 ting: å ha alt materiell tilgjengelig, tålmodighet og å LESE alle veiledningene som følger med utstyret. Til den første prøveturen klarer du sikkert å få med en kamerat som har peiling , som støtte. Når alt er klart, gjenstår en viktig ting - nemlig å holde utkikk når du går for autopilot, spesielt til sidene. Helt til slutt - sjekk om ikke Simrad kan brukes mot Raymarine eller ev vurder å bytte ut til Simrads nye kartplottere med innebygget autopilot kontroller. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Både Sten-Erik og Sydvesten her på forumet har gjordt jobben selv. Send en IM til de. Sten Erik har akkurat gjordt det. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Framtia Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Monteringen på Dufour 385 er nok en del enklere enn i de to Bavariaene som Baatsman referer til. I den jeg hadde sto motoren montert i SB cockpitbenk. Kan se om jeg finner noen bilder å sende deg etterhvert. Dette klarer du nok greit selv, men noe jobb er det jo. Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Takk for alle innspill så langt. Jeg er en datamann, ikke en mekaniker. Det er årsaken til at jeg er usikker på å gjøre dette selv. Det var gøy å ordne selv da jeg var yngre, men nå har jeg kone og barn og interessen + tiden for å gjøre ting selv er redusert. Framtia - bilder er topp hvis du har noen, men ikke noe stress. Dette kommer ikke til å skje denne uka, men heller som et senhøst-/vinterprosjekt. I SB cocpitbenk har jeg landstrømkabelen og diger bøtte med 50 meter blytau pluss winsjen til ankeret bak, så jeg er usikker på plassen. Mulig motoren kan stå under bøtta til ankertauet, og så sette bøtta med tauet oppe en liten hylle over motoren. Må nok ta en tur ut til båten og kikke/måle/tegne litt mens jeg har familiefri et par dager denne uka. :-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Ikke det rommet, den skal stå foran rattet :-). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Framtia skrev On 25.7.2012 at 9.08: Ikke det rommet, den skal stå foran rattet :-). Aha! Da sjekker jeg plassen der og ser om det er mulig å montere og skjerme motoren litt (alt av fendere og tauverk ligger i det rommet hos meg). ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.