Jump to content

Garmin 520S kompabilitet til Bluechart g2Vision?

Gnisten

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en Garmin 520S plotter med ekkoloddfunksjon men er noe usikker på om denne er kompatibel med Garmin sin Bluechart g2Vision med 3D-visning som ser ganske avansert ut. Noen som vet dette og evt. kan fortelle om brukervennllgheten med disse 3D-visningene? Bare salgsargument eller faktisk brukervennlig og sikkerhetsfremmende?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Har en 525S i en daycruiser, og har g2vision-kart på den. Har aldri benyttet 3D visningen til noe praktisk. Har sett på den flere ganger, men ikke sett helt nytten.

Men autorouting er praktisk... Sikkert mange som griner på nesa, men jeg bruker stort sett båten for å kjøre fra A til B, og gidder ikke å bla i papirkart for å planlegge. Siste eksemplet er Drøbak til Tjøme, som funket helt strålende.

(og ja, 520s er kompatibel: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=8057)

-Jørn

Redigert av hawthorne (see edit history)

Hei jeg har Garmin. tror den heter 521s Den har i hvertfal disse 3D visningene. bruker ikke dette så veldig ofte, men lit fancy å se på. Fiskekarttene med alle koter og loddetall er gunstig å bruke når man fisker. ellers så funker det vanlige 2d ekkoloddet fint for meg som ikke er en avanasert fisker..

synes skjermen er for liten for splitting, så jeg bruker navigasjonskarttet og bare ekkolodd når jeg fisker. en skjelden gang bruker jeg splitt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Spørs hva man har behov for. Jeg valgte et vanlig Blue char G2 for min nye plotter. I tillegg et som dekket et mindre område. (Oslo-Mandal-Smøgen). Hadde g2 vision i forrige plotter, men brukte aldri de forskjellige tilleggsfunksjoner som dette kartet hadde. Kostet jo bare halve prisen også. Så hvis ikke behovet for alt det "extra" vision utgaven tilbyr, så holder en vanlig G2 i massevis.

Ser at prisforskjellen mellom Bluechart G2 og G2Vision er i underkant av kr. 1000.- Dette er det altså ikke verdt?

Hvis du kikker på f.eks garmin.no (eller andre kart-forhandlere), så står der hva som ikke er på Bluechar G2 kontra G2 Vision. Kommer an på hva slags bruk du har av båten etc. Kartbildet og detaljer ellers er jo helt likt, men vision-utgaven har vel noen extra sattelittbilder av havner/byer og noe annet dill dall som vel er helt ute av interesse for de fleste. Jeg betalte vel kr. 1080.- for mitt kart (Mars 2012 utg.)

521S er vel den nyere versjonen av 520S.

Jeg bruker 525S, og bruker kart/ekkolodd bare når jeg skal over grunne områder. (har ikke drevet med leting etter fisk). 3D-visninga har jeg kikka på, men synes ikke den er nyttig. Fiskekartet bruker jeg av og til, for å se dybdekurver. Det er navigasjonskart-visningen som er det jeg nesten alltid bruker. Guidet rute til et mål har jeg brukt, et godt alternativ til rute med waypoints. Jeg brukte det f eks fra Hvaler til Værøane en ettermiddag i sommer, og noen dager senere fra Værøane mot Bohus-Malmön - for å unngå grunner på de lange strekkene. Inne i skjærgården er det hovedsakelig navigering ved holmetelling og kart uten rute-strek som gjelder, så guidinga ble slått av ved Hunnebostrand.

Jeg tenkte aldri på om G2 (uten vision) var et alternativ, og jeg bruker av og til visninger av havnefotos.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

På komplett.no sin presentasjon av G2 Vision står det:

BlueChart g2 Vision tilbyr samme høykvalitative kart som BlueChart g2, men med noen vesentlige tillegg. Disse er høyoppløselige satellittbilder, 3D-visning både over og under vannoverflaten, teknologi for automatisk ruting til valgt destinasjon (Auto Guidance), flyfoto for suveren virkelighetstilknytning samt detaljerte veikart i kystnære strøk.

Det skulle tyde på at G2 ikke har "auto guidance"

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Ja. Det ser slik ut. Var en tur på Maritim for å sjekke dette ut. En prisforskjell på 710.- mellom G2 og G2 Vision, men G2 uten Vision var ikke mulig å skaffe? Endte opp med å bestille Bluechart G2 Vision til kr. 2490.-Litt dyrt for noe 3D greier som ikke synes å ha noen nyttefunksjon og en auto guidance som ikke helt fungerer....jaja... :diving:

Redigert av Gnisten (see edit history)

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...