Jump to content

DP-G drev - Sort olje?


bellen

Recommended Posts

Hei.

 

En kjenning av meg har komt med eit spørsmål som eg lurte på om eg kunne svare på.

Han har en P35 med Kad300/DP-G dobbelinstalasjon. Motor/drev fra 2004 og gått 500 timer.

 

Når han skulle skifte olje på drevene i vår, så var oljen på eine drevet kullsvart, olja på det andre drevet var normal. Det var heller ikkje noko forskjel på mengden med spon på magneten mellom drevene, altså at det var normal mengde sponstøv på magnetene.

Han merker heller ingen forskjel på drevene ved inn/ut-kobling og vanlig kjøring, og kjenner heller ikkje nokon forskjel på slark mellom drevene.

 

Eg har også pratet med en ledende VP-forhandler her i landet som ikkje forstår at det kan ver noko anna enn avleiringer inne i drevet som kan ha løsnet og blanda seg med oljen. Han har heller ikkje hørt om at det skal vere nokon svakhet ved desse drevene, og trudde ikkje at det var noko havari som var i anmarsj.

 

Noen her på forumet som har kjennskap til dette?

Link to post

Når man tapper et drev for olje skal oljen normalt se omtrent lik ut som når man fylte den på.

Nå vet ikke jeg vet hvem ledende VP ekspert dere har spurt, men det er innlysende at det ikke er avleiringer som gjør oljen svart, det er enten varmgang eller eksoslekkasje som gjør dette.

 

Enten er det en lekkasje i drevet som gjør at noe av eksosen kommer inn i oljen, og den vil da normalt også lukte litt diesel, men den vanligste årsaken til svart olje er varmgang.

 

Det har nok enten vært for lite olje eller annen direkte feil i drevet som har gjort at tannhjulene ikke har nok smøring/går hardt, som igjen har ført til at det har blitt for varmt, og det vil da lukte brent av oljen.

 

Det kan også for eksempel være at eksosmanifoldene på motoren er tette og ikke får nok kjøling, slik at eksosen som kommer ut gjennom drevet er altfor varm, som igjen fører til at drevet blir varmt og oljen svart.

Det er forøvrig flere ting som kan føre til at eksostemperaturen blir for høy, men mange av de vil også føre til at motortemperaturen øker.

 

Dersom det er kjørt lenge med så kan det ende i drevhavari, det er mange som har tappet svart olje av drevet og endt opp med drevhavari noen turer senere, men det eneste fornuftige nå er å finne årsaken og fylle på ny olje, for så å se hvordan det tar i vei og kjenne på drevet under de første turene for å sjekke at det ikke fortsatt går varmt.

Link to post

Det er ingenting som tyder på at det har vært varmgang i drevet. Det luktet heller ikkje noko spesielt av oljen. Hadde det vært for lite olje på drevet som medførte slitasje på innvendige drev og lager, så ville det vel vere meir spon på magneten?

 

Eg er sjølv maskinist av yrke, så eg trenger ikkje å få inn ting med t-skjei (ikkje stygt meint).

 

Det var forøvrig Gulliksen i Ålesund eg prata med, så dei burde ha peiling. Dei kjente helder ikkje til nokon svakhter med dette drevet.

Om det skulle vere eksoslekkasje, så burde det vel vere litt overtrykk i drevet? Det fantes heller ikkje spor av vann i oljen.

 

Hmm.. Enten må det vere eigeren som utelater informasjon, eller så er det VP som holder tilbake informasjon til meg. Eg skjønner hvertfall ikkje kva dette kan vere.

Link to post

En kamerat av meg hadde samme symptom som kameraten din.

Veskstedet anbefalte på det sterkeste at drevet måtte åpnes og sjekkes, da havari ville være det neste.

Drevet kom tilbake sammen med en regning på kr. 26 000,-, så det har

åpenbart vært noen nødvendige tiltak som måtte gjøres.

Skal se om jeg kan få se regningen, og hva som ble gjort.

Redigert av 2xDiesel (see edit history)
Link to post
  • 3 år senere...

En kompis hadde også svart olje da han tappet av olja for noen år siden, dpg drev, fylte på ny og sjøsatte. Etter kort tid på sjøen og på vei til Bergen så smalt det, drevet var sprukket med påfølgende totalhavari. Om det var i forbindelse med olja vites ikke, men det var påfallende at det skjedde like etterpå.

Link to post

Hei. Har selv 2 stk DPG i min båt som også er fra 2004. Nå er nok DPG kjent for å "slite" litt med "brent" olje (kjenner flere som har erfart dette) og vil tro det er en grunn til at disse drevene må gå med 140 olje i stedet for 90 som de andre drevene går på.

Har overhalt mine drev i vinter pga slitasje i øvre vekselhus og svart olje som du beskriver.

Så her ville eg nok vurdert å kløyve drevet for sjekk, Evt bytte olje, kjøre noen timer til for så å sjekke om en har mulighet til det. Forøvrig er Boen i Ålesund et tips for spørsmål.

Link to post

Jeg har selv hatt DP-G i mange år og aldri hatt sort olje, men jeg har flere bekjente som har fått dette problemet. I noen av tilfellene VET man at det er brukt feil olje. DP-G må ha 75-140 og ikke 75 oljen som nesten alle andre Volvo drev benytter. Jeg kjenner også til flere havarier som ganske åpenbart skyldes feil olje på drevet.

Jeg vet også at flere "gode mekanikere" har fylt feil. Det holder ikke at det står Volvo på kanna...

 

Uansett ville jeg personlig sendt dette drevet til service for sjekk da det er typisk med havari påfølgende sesong etter sort olje...

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...