Jump to content

Hvordan få 35 fot skøyte på land i Kristiansandsområdet?

krth8

Recommended Posts

Hei.Jeg og en venn har vært og sett på en 35 for skjøyte vi kommer til og kjøpe, er masse s om må gjøres på denne, og vil derfor helst slippe og gjøre dette mens den er på vann.Vi har enten lyst og få fraktet den til privat eiendom, men har hørt dette vil bli utrolig dyrt da den veier en god del og er såpass stor. Om det lander på 10 000 eller mindre er det greit.Noen som vet hvem jeg kontakter for og få gjort dette?Andre alternativet er at vi kunne tenkt oss og leie en plass i et båtfelt for og pusse den der?Og ha den på privat eiendom er jo det beste da alt av powertools og verdisaker bare kan ligge.Og ja. Er i Kristiansand område som er aktuelt. Noen som har noen råd?

Den ville nok ikke blitt brukt uansett tror jeg. Planen var rett og slett. Kjøpe den for og kjøre den hjem, ta den rett opp og jobbe hardt frem til våren så ta den ut igjen.

Jeg har veldig lite peiling på trebåter så kan ikke svare der, Godt han jeg kjøper den med er snekker og båtmann. Jeg kommer til og styre med motor og eletrisk for det meste.

Annonsen er desverre borte fra nettet, den ligger i haugesund.

Hei. Ja det er den, Han har visst lagt den opp igjen og satt ned prisen ser det ut som. Har liggi ute en stund på nett også så var nok derfor den gikk ut.. Var og så på den på lørdag og skulle ringe han opp igjen når vi har fått ordnet med båtplass.

Er masse og gjøre på den men med hardt arbeid på 2 stykker fra høsten til våren så skal det nok klares.

Ingen dum ide. Ingen tvil om at det er masse hjelp og få her. har lusket rundt her fra tid til annen og lest litt. Om vi får den og alt går etter planen lager vi en prosjekt tråd og oppdaterer med med bilder underveis

Redigert av krth8 (see edit history)

Har sett på annonsa og må seie eg er ikkje misunneleg på det arbeidet de har framover. Skjulte manger kan vere spanta overvanns i ein slik båt, dersom det har vore for tett garnering. Dette er ikkje så godt å finne ut, før det vert avdekka. Så lurer eg på kvifor det er lagt plater på dekket. Ellers synest eg innredninga ser veldig sjabby ut. Ved synfaringa kjende se vel lukta som var nede i båten. Den vil de behalde inntil all innredning er fjerna, men de vil nok behalde ein del kjøllukt likevel. Mitt råd er at de tenker dokke om både ein og fleire gonger før de går i gang med dette prosjektet.

Nå skal ikke jeg svartmale dette prosjektet. Men det er en del arbeid med Njord kan du sei ja. Vi var nede i salongen og forpiggen, bak i maskin rommet. For det første. Maskinen i denne båten er gull.. Evighetsmaskin. Og motoren virka heilt grei faktisk.. Men...... I motorrommet så er det råte i bærebjelkene til styrhuset. Samt spantene bakover såg ikke så bra ut. Tæring rundt boltfestene. Framover i salongen er det problemer med råte og muggsopp. Ville ikke oppholdt meg der lenge uten friskluftsystem eller god utlufting. Alt av garnering og møblemang der inne må tas ut. Forrover i forpiggen må alt ut der og. Tak og skuteside, ja alt av kledning etc....

Det som har vert sjakktrekket her er at forrige eiger har lagt kryssfiner over dekket. Hvor mange lag vet jeg ikke. Men tror planen var å legge epoxy/glassfiber over dekket. Samt ruffen lekker som en sil. Alt av nating og tettinger må tas .. Rekkestøttene er jo forsåvidt greie siden mye av det er byttet ut med aluminium.. Men Rekke bordet har begynt å sprikke opp i skøten og dra seg tilbake..

Styrhus er forsåvidt ok. Men styrbord side må skiftes ut alt av bord og spikeslag er plukk råte .. Messanmasta må lages ny og hovedmasta hører til men ligger en annen plass i Haugesund...

Men vist jeg kan gi dere noen goe tips.. Ha båten på sjøen. Tar dere den opp på land så kan det være regnvann og vær og vind tar livet av skroget for dere, samt å tørke ut en så gammel båt vill jeg ikke ha gjort før jeg var pokka nødt å skifte noe under vannlinja..

Få lget til lufting. Få mest mulig luft i bevegelse i fra forpigg til akter maskinrom.. Begynn å riv ut garnering og innredning. Berg det så evt går an og berges. Men tviler på at noe kan bergest.. Få iallefall luft til huden på skuta slik at forråtning og spånt bremses ned ..

Men det er en nydelig skøyte med flotte linjer. Kan bli en kjempeflott skøyte med mye arbeid og tolmod. ;)

Og Geir, det jeg kom over er ikke normalt. Once in a lifetime ;)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...