Lazyjack Startet 23.Juli.2012 Del på Facebook Startet 23.Juli.2012 (redigert) Skal bygge form for å støpe innvendig i. Er overflaten på vanlig kryssfiner jevn nok for å gi en pen overflate og hva må jeg behandle med for å være sikker på at støpen slipper forma? Om ikke kryssfiner er OK hva kan jeg ellers bruke? Tenker litt på King Starboard men ser at den tynneste er 6,5 mm. og er usikker på hvor mye den kan bøyes. Redigert 23.Juli.2012 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Hei Jeg har sett litt på dette for jeg skal i gang med litt plasting selv. Så har ingen praktisk erfaring. Søker du "fiberglass" på youtube så får du mange treff. En plass plukket jeg opp at etter at formen var ferdig lakkerte de den noen strøk med spraylakk for å få den glatt. Det er egne slippmiddel som blir brukt for at den skal slippe formen. Og så løsner de det de har plastet fra formen med trykkluft (bilventil i formen) eller vann. Tror også det ligger noe inne i dokumentbanken her inne. Og du kan se på centerplast sine nettsider. Det blir vel en prosjekttråd av dette? Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Tror kryssfiner egener seg godt til å bygge form med, men trefiber/ årringer vil vise i støpen dersom du ikke sparkler den opp før støping. En nøye oppsparkling, pussing og lakkering av ferdig form er nok å anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Min erfaring er respatex-plater, men vanlige sponplater funker helt fint. Det er egentlig ett fett hva formen lages av, sålenge det er snakk om en avstøpning. Poenget er at overflaten i formen må være slik du vil ha overflaten på det ferdige produkt. Har med stort hell lakket formen innvendig med formel-V lakk. Dette er en vannløst lakk som tørker før du har fått lokket på boksen påplass igjen. Husk å polere formen godt med bilpolish. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Jeg har god erfaring med sponplate som lakkeres og pusses glatt. Synes det er vanskeligere å bli kvitt trestrukturen på kryssfiner. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Pescador1 Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 (redigert) Om det ikke gjelder spesifikke mål, pleier jeg å ta i bruk allerede eksisterende standard varer slik som murerbaljer,plastkasser, ja, til og med gamle kjølebokser kan brukes til formålet. Lager delene i disse 1. og tilpasser resten etter målene jeg får ut av disse. Husk voks eller slippmiddel, hvittvaselin er ypperlig og giftfri . selv om noen plast typer ikke trenger det. Om man og etter voksingen, pudrer formen med talkum pulver, får man best støp. Talkum er med på å fjerne overflatespenningen samt "knusing" av mikro luftbobler. Etter avstøp gir talkum noe av det beste "ankerfeste" til videre coating. Tipser også om at ved å blande talkum med epoksy eller polyester,fargepigmenter (om nødvendig) får man til ypperlig sparkelmasse. Redigert 24.Juli.2012 av Pescador1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.