Jump to content

Gearhavari, Borg Warner

klk

Recommended Posts

Fortøyde i Egersund gjestehavn torsdag 19/7. Ved maneuvrering inn i båsen virket ikke gearet lenger. Komn inn likevel og begynte å undersøke saken. Alt så greit ut, litt lite olje kanskje. Fredag ble olje skaffet til veie og toppet opp. Ingen bedring, ikke trykk på gearoljen. Ombord på redningskøyte "Peter Henry von Koss" for å konferere med maskinisten. Han kom ombord og kikket på sakene. Akselkopling, oljenivå og overføring fra kontrollboks later til å være i orden. Altså må det være løsnet noe innvortes. Ringte Eigerøy Båt og motor, hvor jeg snakket med Odvar Seglem. Det var en mann som kunne sine ting. Demperplaten, sa han, ganske bestemt. Ingen innput til gearbox, intet oljetrykk. Javel, ut med gearet. Rorkvadranten skrudd av, roret svingt 90 grader, akselkopling løsnet, akselen winchet akterover til den buttet i roret. Nå var det plass til å få av akselflens, og dermed plass til å få gearet av boltene. El-sental og varmeveksler demontert. Hydraulikk og slanger til kjøling og lensin må vekk. Det var fredagen. Lødag begynner riggingen for å ta ut gearet. Svineriet veier bortimot 70 kilo, så det er ikke noe å slippe på tærne. Ombord i en motorseiler er det ingen mangel på tauvrk, blokker, taljer og sjakler. Øyebolter oppunder akterdekk ble montert og taljer rigget. Nytt prblem: Engelsk motor, her går det i tommer. Har noe tommverktøy ombord men ikke alt. I god engelsk tradisjon er det ikke to skruer som er like. Her må improviseres. Tommeverktøy selges ikke hvorsomhelst men mm kan brukes hvis jeg får tak i 6 kant piper, ikke 12 kant. nåvel etter to turer på biltema. hang gearet vakkert i i sine stropper og elendigheten kom for en dag. Demper platen er malt til havregrøt! Nå er det lørdag ettermiddag og jeg lar Odvar Seglem få helgefred. Ny tur til biltema, 16mm 6 kantpipe med forlenger, så kom svinghjulskjoldet av og resten av demperplaten kunne fjernes. Nå er det helg!!! Gangsperr, ryggen kaputt, skitten og blodig vakler jeg til dusjanlegget for lutring og rensing. Dram! Søndag er hvile for legeme og sjel. Tar mål av vrakrestene, Diameter, hullavtand, diameter på spline, antall tenner, osv. Alt som kan tenkes å ha betydning. Forfatter en e-mail til Eigerøy båt og motor. Ombord på RS Peter Henry, for litt moralsk støtte. Mandag: Odvar fra Eigerøy båt, ringer og melder at demper plate er tilgjengelig i Stavanger tirsdag morgen. En bil vil bli stilt til min disposisjon om jeg ønsker å hente den selv. Makaløst!! Fortsettelse følger

Tirdig 24/7. Var i Stavanger og hentet demperplate, flysendt fr U.K. Begynte å montere kl 1600. Fått på plass demperplate, svinghjulskjold, Gearkasse og oljekjøler. Gjenstår å montere akselflens og så winche akselen inn igjen. Ror med tilhørende hydraulikk må på plass. El-sentral (som står på gearbox) må monteres og hekles i sammen. Endel slanger for kjøling, lensing og diverse blir skftet ut når jeg først Roter nede i mørkekjelleren. Dette ser bra ut!!! :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...