Andresh Startet 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2012 Kjøpte nye batteri for sesongen, disse: http://www.bestmarin.no/Produkter/Elektrisk-utstyr/Batterier-12/24V/Batterier/VARTA-Fritid--Marinebatteri-105-Ah-287338-p0002435045.aspx Ble fortalt at disse skulle være plenty nok til mitt bruk i en 25 daycruiser. Har hatt noen overnattinger nå og gått til sengs med kun kjøleskap på. Hver morgen har melken vært lunken fordi forbruksbatteriet var flatt. Så jeg syter nå litt med å ha flere overnattinger hvis det skal være sånn! Et alternativ kan jo være å ha med en lader hvis vi legger oss til en plass med strøm osv. Eller......2 nye SKIKKELIGE batterier...... ;-) Forslag mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Synes merkelig. Det kan jo være spørsmål om i allefall tre årsaker, for batteriet ditt burde holde minst et døgn og to. Batteriet er dårlig ladet (tror helst dette). Du har et unormalt stort kjøleskap som sluker strøm. eller du har en annen kilde i tillegg til kjøleskapet som tapper strømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Syns også det er litt merkelig. Kjøleskapet et et std Waeco, usikker på hvor mye dette trekker. Må uansett prøve å få ladet det skikkelig opp men dette er et helsikens styr siden jeg ikke har strøm ved båtplassen og alt må kobles ut og dras med hjem ;-) Ang. Batteri så er jeg litt skeptisk til de jeg har nå. Jeg tenker som så, at du får hva du betaler for. Jeg ga tross alt snaut 1000kr pr batteri..... Uansett: landstrøm på neste båt når 3 fotsyken intreffer......JA!!! ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Vist du bare har lada med dynamo,så har du ikke fått nok lading. Dynamo lader fort til 80 prosent,men resten bør landlader ta seg av for å topp lade. Hvor lenge går motoren før overnatting pr gang? Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Andresh Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Turene har vært på rundt 1 time før overnatting.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 da har du nok ikke fått ladet de opp mer enn knapt 80% som Geirhel sier Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Andresh Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Hvor ofte bør man lade batteriene opp egentlig? Bruker båten primært til dagsturer men som sagt også lengre turer med 1-2 overnattinger. Rundt 50 ++ timer i sesongen f.eks.... Tror uansett jeg skal få meg en god vedlikeholdslader til bruk når vi ligger en plass med strøm ;-) Tips til lader? Takk for kjappe og gode svar som vanlig forresten ;-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 kjøp deg også et voltmeter, så kan du sjekke batterispenning under lading samt hva de ligger på ubelastet. Ladespenning bør vel være 14.4 V for å få ladet 100% , er mange laderegulatorer som ikke gir så bra spenning. Er endel eldre, interessante tråder her om dette emnet, du får ta en runde med søkefunksjonen og se hva du finner Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars H. Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Hvor ofte bør man lade batteriene opp egentlig? Egentlig etter hver tur. Batterier som står ubrukt uten å være toppladet, taper seg over tid. Og ennå værre er det å lade batteriene kraftig ut. Tømmer du batteriet med mer enn 50% (55Ah for et 110Ah batteri), behandler du batteriet dårlig og livslengden reduseres. Et vanlig kjøleskap (med kompressor) på 40-50 liter, bruker fort 15 - 20Ah pr. døgn. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Og så er det en god del kjøleskap som slår seg av når spenning faller til rundt 11-11,5 volt nettopp for ikke å tømme batteriene, og må startes på ny selv om spenningen stiger igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Er spenningen på under 12 volt, ja da har en for lengst tappet alt for mye ut av det stakkars batteriet, ikke rart at noen bytter batterier etter kun 5 - 6 år! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Du burde drasse batteriene hjem og lade de ordentlig opp, kople fra laderen og måle hvilespenningen etter 24 timer. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Banarne Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Jeg har 2 stk blå optima batterier,og kan lett ligge hele helga med kjøleskap,litt lys på kvelden og musikk på det ene som er til forbruk.. Kan vel være litt med batterikvalitet også? Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Andresh Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Da begynner jo jeg å lure litt!!! Jeg passer jo alltid på strømforbruket og har KUN kjøleskap på over natten. Kan det være kun den siste toppladningen som gjør forskjellen? og selvfølgelig kvalitet fra batteri til batteri...... Var nettopp ute og kjøpte denne laderen: http://www.clasohlson.com/no/Cotech-15-A-batterilader/Pr364022000 Kan jeg bruke denne når jeg ankrer opp en plass hvor det er strøm og vedlikeholdslade MENS jeg bruker strøm som normalt? Neeeesten somlandstrøm jo ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 roger-jo, for hvilken type batteri, åpen syre/Gel/AGM er tabellen din? Og for hvilken kapasitet (i Ah) på batteriet? Ellers lurer jeg på hva forskjellen er på "Hvilespenning" og "Batteri volt/0 amperé? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Banarne Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Det skader jo ikke å prøve å topplade batteriene dine allikevel eller en sånn motstandstester? eller få sjekket om du har noe krypstrøm evt? Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Andresh Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Fikk gang på strømmen nede ved bryggen nå, så nå står batteriene till lading ;-) Holder det å lade kun forbruksbatteriet eller må jeg lade begge seperat? Spenningen på forbruksbatteriet var forresten 11,9V.......... Kan forresten batteriene lades når jeg legger meg til en plass med strøm og bruker strøm ombord??? Kan vel ikke skade det...... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Lad så ofte du kan! En time for motor gir deg i beste fall 30-40Ah med en standard dynamo, ikke i nærheten av det du trenger for å toppe opp batteriene etter en helg i uthavn! Jeg har alldid laderen tilkoplet i gjestehavn med landstrøm. Og alltid i hjemmehavn etter tur. Dynamoen har ikke sjans til å holde batteriene dine toppladet, med mindre man har veldig lang tid mellom havnene da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lett match Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 (redigert) roger-jo, for hvilken type batteri, åpen syre/Gel/AGM er tabellen din? Og for hvilken kapasitet (i Ah) på batteriet? Ellers lurer jeg på hva forskjellen er på "Hvilespenning" og "Batteri volt/0 amperé? Jeg oppfatter: Hvilespenning som den spenningen du måler når batteriet har vært fullladet og frakoblet lader noen timer, uten noe forbruk. Batteri volt/0 amper er den spenningen du måler når du har hatt brukt batteriet men slått av alt forbruk. I det du slår av batteri laderen viser voltmeteret rundt 13.5 Volt men etter noen timer synker det til 12,8, fortsatt har du 100% Batteriet har drevet kjøleskap og div andre ting en stund etter full lading, og når du kober ut forbruket viser voltmeterer 12,5V (etter ca 5 min) og du har fortsatt 100% Slik har jeg ment at tabellen skal tolkes, mulig jeg tar feil. Det jeg ikke helt skjønner er hva som menes med 100% av et batteri på 100Ah. Redigert 24.Juli.2012 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Skal forsøke å sette det opp litt enkelt. Jeg gjorde dette for meg selv når jeg skulle ha batteri i "min første overnattingsbåt". Waeco kjøleskap trekker 45 W (65 liter versjonen). Det betyr 45/12=> 3,75 Ah (Amp per time). Basert på min egen erfaring fra den båten, og også fra den jeg har nå, så går ca kjøleskapet 1/3 av tiden (noen er mer effektige og er bare aktive 1/4 av tiden). Det betyr at ditt kjøleskap, over et døgn, vil bruke mellom 3,75 Ah x 24 timer x 1/3 = 29,7 A og 3,75 Ah x 24 timer x 1/4 = 22,5 A. La oss for enkelhets skyld si at ditt kjøleskap trekker mellom 25 og 30 Ah per døgn. Batteriet ditt har en kapasitet på 105 Ah når det er toppladet. Utnyttelsesgraden på et standard bly/syre er 50-60%. Det betyr at du i praksis kan trekke ca 55-60 Ah ut av batteriet før spenningen blir for lav og i praksis ubrukelig (for GEL og AGM gjelder en utnyttelsesgrad på ca 75%). Dersom du startet med toppladet batteri burde dette vare i nesten 48 timer døgn. Du sier at du bare kjører i ca 1 time per dag. Nå vet jeg ikke hvor mye din dynamo leverer. En inboard-diesel leverer normalt fra 60A og opp, mens en outboard-påhengs kanskje bare leverer halvparten, og disse leverer ikke maks når de går på lav fart. Hvis du planlegger en helgetur bør du ha 100% oppladet batteri når du starter. På ditt forbruksbatteri har du da ca 55 Ah tilgjengelig kapasitet. Kjøleskapet bruker, i løpet av 48 timer, mellom 50 og 60 Ah (så du er allerede i nesten minus). Dersom du kjører motor med tilstrekkelig fart slik at den lader maks, kan du regne med at batteri blir ladet en gang (2. overnatting). Avhengig av motor og dynamo kan dette bety en ladning på mellom 30 og 60 Ah (snitt-tall for den type motorer som pleier å være i en 25 foter), men dynamo alene klarer som regel aldri å lade opp til mer enn 85-90% (at most) kapasitet. Hvis batteriet bare var 80% ladet, ville du bare hatt ca 45 Ah tilgjengelig. Det betyr at kjøleskapet ville sluttet å virke mye tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Takk for fantastisk bra og lett forståelig svar. Selv jeg som er grønn når det gjelder strøm forstod faktisk dette ;-) Lader jeg opp begge batteriene når jeg nå har laderen koblet til kun på forbruket? Eller må begge lades seperat? PS: nå har jeg en god grunn til å si til kjerringa at vi må dra på litt i 40 knop++. Må jo lade batteriene!!! ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Gjør motsatt,kjør seint for å lade mest mulig. Men nå er eg vant med saktgående båter Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Andresh Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Tenkte bare å ta en oppdatering her: Har nå ladet opp forbruksbatteriet over natten. Koblet fra lader i dag mens jeg ryddet og vasket litt..... Når jeg da etter en liten time målte "hvilespenning" var denne på 13,1V. Er dette normalt......? (samme spenning på startbatteri, så regner med jeg har ladet begge samtidig) Hadde forresten med svigers på en dorgetur på 1,5-2 timer i ettermiddag. Det jeg merket da var at "ladespenning" i instrumentpanelet lå på rundt 13,8-14,2V. Denne har før aldri vært over 14.....heller ned mot 13 Så det lover jo bra ;-) Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Takk for fantastisk bra og lett forståelig svar. Selv jeg som er grønn når det gjelder strøm forstod faktisk dette ;-) Ingen årsak Lader jeg opp begge batteriene når jeg nå har laderen koblet til kun på forbruket? Eller må begge lades seperat? Kommer helt an på hvordan de er koblet. Dersom forbruk og start er koblet i parallell, vil du lade begge selv om lader kun er koblet til forbruk. Du har kanskje en strømbryter av typen 1+2 ? (den som gir deg valg mellom å bruke batteri 1 eller batteri 2 eller begge). Hvis du har denne typen må strømbryter selvsagt stå i posisjon "begge" (eller 1+2) for at de begge skal lades. Det som også er viktig er at dersom du har en lader med kun en (1) utgang, og skal lade 2 forskjellige batteribanker (start + forbruk), før batteriene være tilnærmet like i størrelse (noen sier helt like, men i praksis fungerer "ganske like" bra nok). Angående fart. Du trenger ikke kjøre "full pupp" for at dynamo skal gi maks, men som regel må du over et visst turtall. Hvor dette er for din motor kan jeg ikke si (du har ikke opplyst hvilken motor du har). Eller kan jeg si at når du nå har en ladespenning på 13.8-14.2 Volt så er dette veldig bra. Det at spenningen før lå ned mot 13 Volt betyr at ditt batteri har vært dårlig ladet. Lykke til videre med sesongen Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Ingen årsak Kommer helt an på hvordan de er koblet. Dersom forbruk og start er koblet i parallell, vil du lade begge selv om lader kun er koblet til forbruk. Du har kanskje en strømbryter av typen 1+2 ? (den som gir deg valg mellom å bruke batteri 1 eller batteri 2 eller begge). Hvis du har denne typen må strømbryter selvsagt stå i posisjon "begge" (eller 1+2) for at de begge skal lades. Det som også er viktig er at dersom du har en lader med kun en (1) utgang, og skal lade 2 forskjellige batteribanker (start + forbruk), før batteriene være tilnærmet like i størrelse (noen sier helt like, men i praksis fungerer "ganske like" bra nok). Du forklarer kjempebra Hermansen (Y) Angående like batterier, gjelder dette type også eller helst bare amp? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.