Jump to content

Forslag til valg av batteri....

Andresh

Recommended Posts

Kjøpte nye batteri for sesongen, disse: http://www.bestmarin.no/Produkter/Elektrisk-utstyr/Batterier-12/24V/Batterier/VARTA-Fritid--Marinebatteri-105-Ah-287338-p0002435045.aspx

Ble fortalt at disse skulle være plenty nok til mitt bruk i en 25 daycruiser.

Har hatt noen overnattinger nå og gått til sengs med kun kjøleskap på. Hver morgen har melken vært lunken fordi forbruksbatteriet var flatt.

Så jeg syter nå litt med å ha flere overnattinger hvis det skal være sånn!

Et alternativ kan jo være å ha med en lader hvis vi legger oss til en plass med strøm osv.

Eller......2 nye SKIKKELIGE batterier...... ;-)

Forslag mottas med takk!

Syns også det er litt merkelig. Kjøleskapet et et std Waeco, usikker på hvor mye dette trekker.

Må uansett prøve å få ladet det skikkelig opp men dette er et helsikens styr siden jeg ikke har strøm ved båtplassen og alt må kobles ut og dras med hjem ;-)

Ang. Batteri så er jeg litt skeptisk til de jeg har nå. Jeg tenker som så, at du får hva du betaler for. Jeg ga tross alt snaut 1000kr pr batteri.....

Uansett: landstrøm på neste båt når 3 fotsyken intreffer......JA!!! ;-)

Hvor ofte bør man lade batteriene opp egentlig? Bruker båten primært til dagsturer men som sagt også lengre turer med 1-2 overnattinger. Rundt 50 ++ timer i sesongen f.eks....

Tror uansett jeg skal få meg en god vedlikeholdslader til bruk når vi ligger en plass med strøm ;-)

Tips til lader?

Takk for kjappe og gode svar som vanlig forresten ;-)

kjøp deg også et voltmeter, så kan du sjekke batterispenning under lading samt hva de ligger på ubelastet.

Ladespenning bør vel være 14.4 V for å få ladet 100% , er mange laderegulatorer som ikke gir så bra spenning.

Er endel eldre, interessante tråder her om dette emnet, du får ta en runde med søkefunksjonen og se hva du finner

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvor ofte bør man lade batteriene opp egentlig?

Egentlig etter hver tur. Batterier som står ubrukt uten å være toppladet, taper seg over tid. Og ennå værre er det å lade batteriene kraftig ut. Tømmer du batteriet med mer enn 50% (55Ah for et 110Ah batteri), behandler du batteriet dårlig og livslengden reduseres. Et vanlig kjøleskap (med kompressor) på 40-50 liter, bruker fort 15 - 20Ah pr. døgn.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er spenningen på under 12 volt, ja da har en for lengst tappet alt for mye ut av det stakkars batteriet, ikke rart at noen bytter batterier etter kun 5 - 6 år!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da begynner jo jeg å lure litt!!! Jeg passer jo alltid på strømforbruket og har KUN kjøleskap på over natten. Kan det være kun den siste toppladningen som gjør forskjellen? og selvfølgelig kvalitet fra batteri til batteri......

Var nettopp ute og kjøpte denne laderen: http://www.clasohlson.com/no/Cotech-15-A-batterilader/Pr364022000

Kan jeg bruke denne når jeg ankrer opp en plass hvor det er strøm og vedlikeholdslade MENS jeg bruker strøm som normalt? Neeeesten somlandstrøm jo ;-)

roger-jo, for hvilken type batteri, åpen syre/Gel/AGM er tabellen din? Og for hvilken kapasitet (i Ah) på batteriet? Ellers lurer jeg på hva forskjellen er på "Hvilespenning" og "Batteri volt/0 amperé?

Fikk gang på strømmen nede ved bryggen nå, så nå står batteriene till lading ;-)

Holder det å lade kun forbruksbatteriet eller må jeg lade begge seperat? Spenningen på forbruksbatteriet var forresten 11,9V..........

Kan forresten batteriene lades når jeg legger meg til en plass med strøm og bruker strøm ombord??? Kan vel ikke skade det...... ;-)

Lad så ofte du kan! En time for motor gir deg i beste fall 30-40Ah med en standard dynamo, ikke i nærheten av det du trenger for å toppe opp batteriene etter en helg i uthavn! Jeg har alldid laderen tilkoplet i gjestehavn med landstrøm. Og alltid i hjemmehavn etter tur. Dynamoen har ikke sjans til å holde batteriene dine toppladet, med mindre man har veldig lang tid mellom havnene da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

roger-jo, for hvilken type batteri, åpen syre/Gel/AGM er tabellen din? Og for hvilken kapasitet (i Ah) på batteriet? Ellers lurer jeg på hva forskjellen er på "Hvilespenning" og "Batteri volt/0 amperé?

Jeg oppfatter:

Hvilespenning som den spenningen du måler når batteriet har vært fullladet og frakoblet lader noen timer, uten noe forbruk.

Batteri volt/0 amper er den spenningen du måler når du har hatt brukt batteriet men slått av alt forbruk.

I det du slår av batteri laderen viser voltmeteret rundt 13.5 Volt men etter noen timer synker det til 12,8, fortsatt har du 100%

Batteriet har drevet kjøleskap og div andre ting en stund etter full lading, og når du kober ut forbruket viser voltmeterer 12,5V (etter ca 5 min) og du har fortsatt 100%

Slik har jeg ment at tabellen skal tolkes, mulig jeg tar feil.

Det jeg ikke helt skjønner er hva som menes med 100% av et batteri på 100Ah.

Redigert av Lett match (see edit history)

Skal forsøke å sette det opp litt enkelt. Jeg gjorde dette for meg selv når jeg skulle ha batteri i "min første overnattingsbåt".

Waeco kjøleskap trekker 45 W (65 liter versjonen). Det betyr 45/12=> 3,75 Ah (Amp per time). Basert på min egen erfaring fra den båten, og også fra den jeg har nå, så går ca kjøleskapet 1/3 av tiden (noen er mer effektige og er bare aktive 1/4 av tiden). Det betyr at ditt kjøleskap, over et døgn, vil bruke mellom 3,75 Ah x 24 timer x 1/3 = 29,7 A og 3,75 Ah x 24 timer x 1/4 = 22,5 A. La oss for enkelhets skyld si at ditt kjøleskap trekker mellom 25 og 30 Ah per døgn.

Batteriet ditt har en kapasitet på 105 Ah når det er toppladet. Utnyttelsesgraden på et standard bly/syre er 50-60%. Det betyr at du i praksis kan trekke ca 55-60 Ah ut av batteriet før spenningen blir for lav og i praksis ubrukelig (for GEL og AGM gjelder en utnyttelsesgrad på ca 75%).

Dersom du startet med toppladet batteri burde dette vare i nesten 48 timer døgn. Du sier at du bare kjører i ca 1 time per dag. Nå vet jeg ikke hvor mye din dynamo leverer. En inboard-diesel leverer normalt fra 60A og opp, mens en outboard-påhengs kanskje bare leverer halvparten, og disse leverer ikke maks når de går på lav fart.

Hvis du planlegger en helgetur bør du ha 100% oppladet batteri når du starter. På ditt forbruksbatteri har du da ca 55 Ah tilgjengelig kapasitet. Kjøleskapet bruker, i løpet av 48 timer, mellom 50 og 60 Ah (så du er allerede i nesten minus). Dersom du kjører motor med tilstrekkelig fart slik at den lader maks, kan du regne med at batteri blir ladet en gang (2. overnatting). Avhengig av motor og dynamo kan dette bety en ladning på mellom 30 og 60 Ah (snitt-tall for den type motorer som pleier å være i en 25 foter), men dynamo alene klarer som regel aldri å lade opp til mer enn 85-90% (at most) kapasitet.

Hvis batteriet bare var 80% ladet, ville du bare hatt ca 45 Ah tilgjengelig. Det betyr at kjøleskapet ville sluttet å virke mye tidligere.

Takk for fantastisk bra og lett forståelig svar. Selv jeg som er grønn når det gjelder strøm forstod faktisk dette ;-)

Lader jeg opp begge batteriene når jeg nå har laderen koblet til kun på forbruket? Eller må begge lades seperat?

PS: nå har jeg en god grunn til å si til kjerringa at vi må dra på litt i 40 knop++. Må jo lade batteriene!!! ;-)

Tenkte bare å ta en oppdatering her:

Har nå ladet opp forbruksbatteriet over natten. Koblet fra lader i dag mens jeg ryddet og vasket litt.....

Når jeg da etter en liten time målte "hvilespenning" var denne på 13,1V. Er dette normalt......? (samme spenning på startbatteri, så regner med jeg har ladet begge samtidig)

Hadde forresten med svigers på en dorgetur på 1,5-2 timer i ettermiddag. Det jeg merket da var at "ladespenning" i instrumentpanelet lå på rundt 13,8-14,2V. Denne har før aldri vært over 14.....heller ned mot 13

Så det lover jo bra ;-)

Takk for fantastisk bra og lett forståelig svar. Selv jeg som er grønn når det gjelder strøm forstod faktisk dette ;-)

Ingen årsak :smiley:

Lader jeg opp begge batteriene når jeg nå har laderen koblet til kun på forbruket? Eller må begge lades seperat?

Kommer helt an på hvordan de er koblet. Dersom forbruk og start er koblet i parallell, vil du lade begge selv om lader kun er koblet til forbruk. Du har kanskje en strømbryter av typen 1+2 ? (den som gir deg valg mellom å bruke batteri 1 eller batteri 2 eller begge). Hvis du har denne typen må strømbryter selvsagt stå i posisjon "begge" (eller 1+2) for at de begge skal lades. Det som også er viktig er at dersom du har en lader med kun en (1) utgang, og skal lade 2 forskjellige batteribanker (start + forbruk), før batteriene være tilnærmet like i størrelse (noen sier helt like, men i praksis fungerer "ganske like" bra nok).

Angående fart. Du trenger ikke kjøre "full pupp" for at dynamo skal gi maks, men som regel må du over et visst turtall. Hvor dette er for din motor kan jeg ikke si (du har ikke opplyst hvilken motor du har).

Eller kan jeg si at når du nå har en ladespenning på 13.8-14.2 Volt så er dette veldig bra. Det at spenningen før lå ned mot 13 Volt betyr at ditt batteri har vært dårlig ladet.

Lykke til videre med sesongen :cheers:

Ingen årsak :smiley:

Kommer helt an på hvordan de er koblet. Dersom forbruk og start er koblet i parallell, vil du lade begge selv om lader kun er koblet til forbruk. Du har kanskje en strømbryter av typen 1+2 ? (den som gir deg valg mellom å bruke batteri 1 eller batteri 2 eller begge). Hvis du har denne typen må strømbryter selvsagt stå i posisjon "begge" (eller 1+2) for at de begge skal lades. Det som også er viktig er at dersom du har en lader med kun en (1) utgang, og skal lade 2 forskjellige batteribanker (start + forbruk), før batteriene være tilnærmet like i størrelse (noen sier helt like, men i praksis fungerer "ganske like" bra nok).

Du forklarer kjempebra Hermansen (Y)

Angående like batterier, gjelder dette type også eller helst bare amp?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...