Andresh Svart 27.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 "Kommer helt an på hvordan de er koblet. Dersom forbruk og start er koblet i parallell, vil du lade begge selv om lader kun er koblet til forbruk. Du har kanskje en strømbryter av typen 1+2 ? (den som gir deg valg mellom å bruke batteri 1 eller batteri 2 eller begge). Hvis du har denne typen må strømbryter selvsagt stå i posisjon "begge" (eller 1+2) for at de begge skal lades. Det som også er viktig er at dersom du har en lader med kun en (1) utgang, og skal lade 2 forskjellige batteribanker (start + forbruk), før batteriene være tilnærmet like i størrelse (noen sier helt like, men i praksis fungerer "ganske like" bra " Eeehhhmmm....hva? Må strømbryterne stå i "on" posisjon mens jeg lader med 230V?????? Mulig jeg ikke har hatt nok morgenkaffi enda men den forstod jeg ikke. Jeg lader opp batteriene i båten mens alt av brytere er AV! Har forresten bryterpanel med: hovedstrømbryter, start, service og en knapp "direct supply". Off, mye å lære som ny båteier.....men kjekt....DET ER DET ;-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 det som menes er om man har batterivelger , f.eks en slik: http://www.maritim.no/elektrisk/brytere-og-paneler/batterivelger/bep-batterivelger-200-amp Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Andresh Svart 27.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Ja, jeg har 3 av disse (hovedbryter,start og forbruk) + en knapp med "direct supply" som jeg mener må være på for å bruke pentry'en....... Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 (redigert) Uhhmm.-. mye å lære her jeg også. Jeg setter alltid 12v hovedbryteren til off når og slår på battery charger bryteren på 230v panelet, når jeg lar landstrømmen stå i. Trodde dette ville ladet batteriet jeg :) Redigert 29.Juli.2012 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Løfter denne tråden i Sibirkulden vi opplever for tiden. Bare for å få en oppklaring: Når en skal lader med landstrøm skal batteribryterne stå av eller på? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Dersom du har ett batteri, så kan den stå OFF. Dersom du har to batterier, Start + Forbruk, er de normalt koblet sammen med en eller annen form for batterivelger. Dersom laderen er tilkoblet bare den ene eller andre, så må batterivelger stå i 1+2 eller tilsvarende for at begge batterier skal lades.... Har du et VSR - Volt Sensitivt Rele, som gjør at det første batteriet lades fullt først, deretter går "overskuddsstrøm" til det andre batteriet og lader det, så behøver du ikke gjøre noe. Poenget her er at du må vite hvordan batteriene er koblet før det endelige svaret kan gis.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Free Lillehammer Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Løfter denne tråden i Sibirkulden vi opplever for tiden. Bare for å få en oppklaring: Når en skal lader med landstrøm skal batteribryterne stå av eller på? Og laderen er koblet hvordan på systemet? Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Ja ser at laderen står direkte på batteriene, så da betyr det vel ikke noe om alle bryterne (4) står i av posisjon. Fordelen med å ha de på at jeg da kan lese av på v-meteret, men dette betyr jo da at det ikke trengs å ha venderne i på posisjon for å lade. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Det er ikke mulig å svare på spørsmålet ditt uten mer opplysninger... Hvor mange batterier har du? Hvordan er de koblet sammen? Du nevner 4 brytere, hva er de koblet til? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
fluefiskeren Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Jeg har 4 batterier, et start og 3 forbruk, to brytere merket motor en start og en baugtruster. Men ut ifra det jeg kan se går det ledning direkte fra lader til batteriene, så da åpner bryterne til forbruk og start. Noe er koblet direkte på batterier slik som nivåbryter for lensing og dieselvarmeren. Kanskje enklest å ta dette spørsmålet over til Baltictråden, regner med de fleste av nyere dato har samme opplegg. Det naturlige er ihvertfall at ved kobling av landstrøm vil laderen lade batteriene uavhengig av om bryterne står i av eller på posisjon. Men forstår av svarene her at dette er veldig forskjellig utifra oppkobling lader/batteri/brytere, og fra båtmerke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.