Jump to content

Kalibrere tilt måler på en VP D3 190


bergetun

Recommended Posts

Hei,

 

Er det noen som vet om det er mulig å kalibrere tilt(Den som viser gradene på drevet) på displayet til Volvo penta D3 190.

 

Ble fortalt av forrige eier av båten at han nettopp hadde byttet "føleren" for tilt, men at han ikke hadde fått kalibrert måleren.

 

Slik det er nå, så viser den digitale måleren -7 grader (helt nede) selv om jeg kjører drevet langt opp. Drevet er nesten helt oppe før tallet forandrer seg fra -7 til noe annet.

Ved -1 så hører jeg at drevet er så langt opp at man mest sannsynlig ikke bør heve det noe mer.

 

En annen ting er at den analoge (Tachometer?) som viser trim ikke fungerer i det hele tatt. (Nada utslag), men dette er ikke så nøye i første omgang , så lenge den digitale måleren viser riktig.

 

Som du sikkert har forstått, så er jeg veldig fersk med med tanke på båt, så jeg vil på forhånd beklage om problemet er dårlig formulert. :)

Link to post

Er det DPS-A drev så trimmer du drevet helt inn, deretter løsner du skruene på giveren og vrir på denne til den viser eksakt den verdien du ønsker skal være den laveste, for så å "teite" skruene fast igjen. Greit å være to personer til dette, da en utfører jobben, mens den andre leser av når ønsket verdi blir oppnådd på displayet. Jobben kan gjøres like godt til lands som til vanns:)

Link to post

Det er litt avhengig av hvordan akterspeilet ser ut mtp på badeplattform. I mitt tilfelle så tok jeg en fastnøkkel (mener det var størrelse 10) og satt meg på kavitasjonplaten. Jeg hadde da ganske god arbeidsforhold da jeg bare trengte å bøye hodet under plattformen og løsne/teite skruene. Tipper det tok 2 minutter hele ""operasjonen". Som sagt går det nok an å oppleve verre forhold enn meg, men kan du sitte på drevet i det hele tatt, så kan jeg vanskelig se at denne jobben skal være noe problem. giveren er en svart sirkulær runding som sitter på styrbord side, ca akkurat under vannlinjen.

Link to post

Se om du får oppe dette bildet fra vår båt. Her er riktignok drevet demontert, altså sitter egentlig giveren på skjoldet, eller armene som holder trimsystemet. Håper

 

 

dethjelper:) giver_drev.jpg

Giveren ses på styrbord/høyre side. Den svarte klumpen med 2 skruer.

 

Bare siste NB til jobben. Husk at du ikke trenger å løsne skruene veldig mye før du kan vri på sensor, teit til med en gang du har ritkig verdi, for all del ikke skru de helt av. Slik jeg har forstått det er det normalt at -5 er laveste nivå fra VP sin side. Lykke til :)

 

Her ligger også en tråd der instruksjonsboken til drevet ligger ved https://baatplassen.n...er-reklamasjon/ Se øverst til venstre side 198

Redigert av HenrikOrrskär (see edit history)
Link to post

Tror ikke dette er noe som i utgangspunktet er potte tett alla belgene til drevet, så tviler vel egentlig på at dette er noe problem. Ligger ingen pakning her og når du løsner skruene litt for å rotere på giver, så ligger den fremdeles klint intill skjoldet. Men bare til å ringe til Volvo forhandler for å få det avklart, evt høre med adeneo her på forumet, han har peiling på det meste!

Link to post

Har du et DPS-A drev som du sikkert har (sjekk opp), så kom jeg på at det umulig kan være noe fare med å justere på dette i vannet. Vi kjørte rundt med en knekt skrue der bak i vår etter et tretthetsbrudd. Dette ble selvfølgelig utbedret på garanti, men VP sa da at det var ingen fare å kjøre bare med en skrue frem til de fikk tid til å fikse det. Det forteller meg det meste.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...