bergetun Startet 23.Juli.2012 Del på Facebook Startet 23.Juli.2012 Hei, Er det noen som vet om det er mulig å kalibrere tilt(Den som viser gradene på drevet) på displayet til Volvo penta D3 190. Ble fortalt av forrige eier av båten at han nettopp hadde byttet "føleren" for tilt, men at han ikke hadde fått kalibrert måleren. Slik det er nå, så viser den digitale måleren -7 grader (helt nede) selv om jeg kjører drevet langt opp. Drevet er nesten helt oppe før tallet forandrer seg fra -7 til noe annet. Ved -1 så hører jeg at drevet er så langt opp at man mest sannsynlig ikke bør heve det noe mer. En annen ting er at den analoge (Tachometer?) som viser trim ikke fungerer i det hele tatt. (Nada utslag), men dette er ikke så nøye i første omgang , så lenge den digitale måleren viser riktig. Som du sikkert har forstått, så er jeg veldig fersk med med tanke på båt, så jeg vil på forhånd beklage om problemet er dårlig formulert. :) Sitér dette innlegget Link to post
S-Tech Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 På noen drev justerer man dette med giverens posisjon på drevet. Hvilket drev har du? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Jo det er mulig og kalibrere , fremgangs måten er beskrevet i verksted manualen for d3 med sx/dps Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Tror jeg har ett DPS drev :D (Jeg har duopropeller) Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Er det DPS-A drev så trimmer du drevet helt inn, deretter løsner du skruene på giveren og vrir på denne til den viser eksakt den verdien du ønsker skal være den laveste, for så å "teite" skruene fast igjen. Greit å være to personer til dette, da en utfører jobben, mens den andre leser av når ønsket verdi blir oppnådd på displayet. Jobben kan gjøres like godt til lands som til vanns:) Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Takk HenrikOrrskär Regner med at jeg må dykke ned å finne denne giveren/skuen ? :) Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Det er litt avhengig av hvordan akterspeilet ser ut mtp på badeplattform. I mitt tilfelle så tok jeg en fastnøkkel (mener det var størrelse 10) og satt meg på kavitasjonplaten. Jeg hadde da ganske god arbeidsforhold da jeg bare trengte å bøye hodet under plattformen og løsne/teite skruene. Tipper det tok 2 minutter hele ""operasjonen". Som sagt går det nok an å oppleve verre forhold enn meg, men kan du sitte på drevet i det hele tatt, så kan jeg vanskelig se at denne jobben skal være noe problem. giveren er en svart sirkulær runding som sitter på styrbord side, ca akkurat under vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Badeplattformen er såpass stor på min båt at jeg ikke klarer å se noe som helst, så jeg får prøve meg med med våtdrakt og dykkermaske :D Prøvde å finne bilde av drevet og giveren på nettet, men klarte ikke å finne noe, men regner med at jeg ser den med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 (redigert) Se om du får oppe dette bildet fra vår båt. Her er riktignok drevet demontert, altså sitter egentlig giveren på skjoldet, eller armene som holder trimsystemet. Håper dethjelper:) Giveren ses på styrbord/høyre side. Den svarte klumpen med 2 skruer. Bare siste NB til jobben. Husk at du ikke trenger å løsne skruene veldig mye før du kan vri på sensor, teit til med en gang du har ritkig verdi, for all del ikke skru de helt av. Slik jeg har forstått det er det normalt at -5 er laveste nivå fra VP sin side. Lykke til :) Her ligger også en tråd der instruksjonsboken til drevet ligger ved https://baatplassen.n...er-reklamasjon/ Se øverst til venstre side 198 Redigert 24.Juli.2012 av HenrikOrrskär (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Du har vært til stor hjelp HenrikOrrskär . Jeg skal prøve dette etter jobb i dag. Bare ett lite spørmål til før jeg setter i gang: Når jeg løsner skruene for å justere, så er det vel stor sjans for at det "lekker" sjøvann bak føleren. Er dette ett problem? Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Tror ikke dette er noe som i utgangspunktet er potte tett alla belgene til drevet, så tviler vel egentlig på at dette er noe problem. Ligger ingen pakning her og når du løsner skruene litt for å rotere på giver, så ligger den fremdeles klint intill skjoldet. Men bare til å ringe til Volvo forhandler for å få det avklart, evt høre med adeneo her på forumet, han har peiling på det meste! Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Hvis du ikke vet hvilken type drev du har så står dette på siden av det sorte motordekslet. Ikke lek med dette, les i bøkerne. Det står hvordan dette gjøres korekt slik at du slipper en masse kluss Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Har du et DPS-A drev som du sikkert har (sjekk opp), så kom jeg på at det umulig kan være noe fare med å justere på dette i vannet. Vi kjørte rundt med en knekt skrue der bak i vår etter et tretthetsbrudd. Dette ble selvfølgelig utbedret på garanti, men VP sa da at det var ingen fare å kjøre bare med en skrue frem til de fikk tid til å fikse det. Det forteller meg det meste. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Da er tilmåleren kalibrert :D Takk for hjelpen alle sammen. Spesielt til deg HenrikOrrskar. Fikk meg samtidig årets første sjøbad i Norge. (Selvfølgelig med tørrdrakt) Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Så bra at du fikk det til! Flott jobbet! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.