Sailortrashbåten Startet 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2012 Noen som har noen tips eller tanker om hva som er må ha, og hva som er det ytterste man kan få innen kommunikasjon på båt?! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Utstyr for datakommunikasjon er ganske vanlig i dag, satelittkommunikasjonsutstyr gjør også sitt inntog, mobil kommunikasjon og VHF kommunikasjon er også greit å ha.. noen har utstyr for morse kommunikasjon. Lyd kommunikasjon er også vanlig å bruke i tåke blant annet, og ellers for å signalisere hva en tenker å gjøre Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avmønstret5 Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 (redigert) Ingen må ha kommunikasjonsutstyr for å sige rundt en ferie og noen helger på kysten, dersom en ikke har spesielle behov. Men de fleste har vel en mobiltelefon. Neste skritt er VHF utstyr. Da må man gå på kurs som en må bestå. Deretter kom vel satelitt-telefonen og kanskje privat-radio som vel er litt utdatert. Noen skaffer seg en dongel på laptopen og for lett datakomunikasjon. Andre bruker en aktiv antenne for å ta inn datanett som i hovedsak er kodet i dag, men en kan kanskje få tak i koden. Det er vel det, i grove trekk når en snakker om fritidsbåt. Ser Sydvesten kom først ok .-) Redigert 23.Juli.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Må ha: Maritim VHF. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Stein-Erik Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Nei... men BØR ha. Er en vesentlig forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 (redigert) Etter det jeg har forstått har dere planer om langtur/jordomseiling. Anbefaler dere å ta radioamatør sertifikat. Det kan dere få ved å delta på kveldskurs noen kvelder i høst/vinteren som avsluttes med eksamen. Kontakt nrrl.no for info. Er dere normalt utstyrt under topplokket, klarer dere dette med glans. Med slikt sertifikat kan dere kjøpe brukt radioutstyr som brukes på kortbølge for kontakt med land og andre seilbåter. Veldig mye informasjon utveksles med slikt utstyr. Brukt utstyr koster fra 5.000 til 10.000 kr. - Ellers er VHF radio et must ! Kjøp også EPIRB som har GPS mottaker. Har dere folk som er glad i dere på land, kan dere kanskje få dem med på å sponse dere med kjøp/abonnement på en SPOT tracker. Den sender automatisk posisjoner som holdes oppdatert på WEB. Antenne for Wi-Fi når dere er under land kan være kjekt å ha. Geir Redigert 23.Juli.2012 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Astor Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Ville også sagt Må ha VHF med DSC. En plotter og et ekkolodd er greit å ha selv om papirkart gjør god nytte. Ellers sier GeirT mye om det som er kjekt for langturseilere. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sailortrashbåten Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Astor og Geir, Takk for svarene deres. Om vi har noe under topploket vet jeg ikke helt... Men den biten med folk på land som er gald i oss, det tror jeg vi kan fikse! :) Skal holde disse postene litt ved live ettersom planene faller på plass! Takker for gode råd, og de tas imot med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Kystnære er det VHF med DSC som gjelder. Vhf har ille liten nytte langt til havs. SSB er nok det mest brukte, gjerne kombinert med sailmail el der man henter ned data og mail via ssb. Iridium har kommet med en ganske overkommelig bærbar satelitt telefon, men bruken koster. Nedlasting av data til havs er gjerne grib filer med værdata og korte sit raps fra båt til venner og bekjente. Jeg er usikker på i hvilken grad vi skal ha satelitt data, feks FleetBroadBand fra Sailor. Koster 100-150 tusen i nnkøp Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 (redigert) Noen som har noen tips eller tanker om hva som er må ha, og hva som er det ytterste man kan få innen kommunikasjon på båt?! Kommer veldig an på hvor du har båt, og hvor du har tenkt deg. For min del holder mobiltelefon i massevis. VHF er bare tull her... ingen å snakke med, uansett. Plotter funker ikke, da det ikke finnes kart. AIS er nytteløst, da ingen andre har det. Jeg har mobil og ekkolodd, og klarer meg fint med det. Redigert 23.Juli.2012 av Trond Østli (see edit history) Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
victor Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Det første som slo meg var nødbluss, raketter osv. Det neste var om dere befinner dere i indre oslofjord osv. Men det ble besvart av andre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.