Jump to content

Overhale styresylinder DPH D6/D4

bros

Recommended Posts

Jeg har lekkasje på den ene av to styresylindere og ønsker å overhale denne, noen som har gjort dette og vet hva man trenger av verktøy?

Antar at man må fjerne låseringen for å åpne sylinderen, hvilket verktøy er best her.

Kan se ut som denne ligger innlimt?

Så også at jeg hadde fått utbuling på en av styreslangene, denne er vond og komme til på båtsida, mulig det går med en åpen ringnøkkel, tips?

Ser også at hydraulikkolja som renner ut av slangene har innslag av vann, hvordan får man flushet systemet rent for sjøvann?

Beholder for hydraulikkolje for styresylindere er fri for sjøvann, men når jeg heller på selve "styresnekka" renner dette rett ut gjennom styreslangene.

Noen som vet hvordan hydraulikk styringen virker på disse VP DPH drevene?

Redigert av bros (see edit history)

Få båten på land. Styresylindre Kan overhales på et hydraulikkverksted. Der som ser innlimt ut er nok presset inn

Slangene er en gjenganger. Svak del. Om båten er i garantiiden så krev nye. Er den i reklamasjonstiden så gjør det samme. Er kanskje håp nå som det er ny sjef i VP

På marinepartseurope.com finner du tegninger som viser hvordan ting funker

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Fikk båten opp på land i dag og demonterte styresylinderen fra drevet, hydraulikk slangen må jeg ha annet verktøy for, denne er vanskelig å komme til på båtsiden.

Ser at det kan bli en utfordring å få åpnet styresylideren, det sitter en låsering som holder "messinginnsatsen" på plass.

Slik dette er designet ser det ut som det ikke er tenkt å kunne serves. Låseringen virker umulig å få fjernet uten å ødelegge noe :-(

Båten er rundet 5 år så reklamasjonstiden er akkurat ute, denne sylinderen er allerede byttet en gang på garanti allerede.

Har forspurt "Pelsjegeren" hva han gjorde for plukke styresylinderen.

Ser at han nylig har overhalt sine styresylindere, i tråden fremkommer det ikke om jobben var vellykket :-)

• 9 måneder senere...

Løftar denne for å komme med eit tips ifm vårpussen :smiley:

Dei som har fått montert dei nye styresylindane med gummimansjett: Dei er ikkje vedlikeholdsfri !!!

Trekk av mansjetten og inspiser stempelstanga for groe. Dersom antydning til groe, kan den enkelt fjernast vha f.eks. vannlinjerens frå Maritim. (husk gummihanskar)

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12026/groe_paa_styresylinder.jpg

På "båtsiden" er slangene festet til ett adapter, ta en titt opp i innfestingen og du finner 2 stk. torx-skruer, fjern disse og trekk ut adapteret med slangene på. På adapteret sitter det 4 o-ringer som du bør bytte. Sylinderen er ikke god å overhale, men for å åpne den så trykker du inn pakkboksen slik at du får klaring til låseringen, litt fiklete er det å få den ut, men det går greit. Vet ikke om det leveres pakninger til sylindrene, men fikk laget noen på "Westpack" (tror jeg) i Stavanger. Sylindrene ble bedre enn nye, men det var litt problematisk å få på plass teflonringene inne i pakkboksen uten å skade dem.

Dette var på var på sylindre fra 2008 og det kunne virke som at de ikke var produsert med tanke på reparasjon, men kun bytting.

Mulig at det finnes repsett, og at nyere sylindre er mere reparasjonsvennlige.

Redigert av tjt (see edit history)

Fikk båten opp på land i dag og demonterte styresylinderen fra drevet, hydraulikk slangen må jeg ha annet verktøy for, denne er vanskelig å komme til på båtsiden.

Ser at det kan bli en utfordring å få åpnet styresylideren, det sitter en låsering som holder "messinginnsatsen" på plass.

Slik dette er designet ser det ut som det ikke er tenkt å kunne serves. Låseringen virker umulig å få fjernet uten å ødelegge noe :-(

Båten er rundet 5 år så reklamasjonstiden er akkurat ute, denne sylinderen er allerede byttet en gang på garanti allerede.

Har forspurt "Pelsjegeren" hva han gjorde for plukke styresylinderen.

Ser at han nylig har overhalt sine styresylindere, i tråden fremkommer det ikke om jobben var vellykket :-)

Husk at nye sylindere har nye 5år reklamasjonstid. Er det same sylinderen har du helt klart en sak.

PandaPP --- Kjempemessig om du kunne lage en "fersk" beskrivelse, jeg tror det er mange som kan ha nytte av det, og ikke minst er det masse penger å spare på overhaling.

Har laga til ein liten beskrivelse og håpar den er lett å forstå :smiley:

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12026/overhale_d4_d6_styresylinder_1.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12026/overhale_d4_d6_styresylinder_2.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12026/overhale_d4_d6_styresylinder_3.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...