Astor Startet 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2012 Mange av oss har en favorittvimpel forut i gjøsen. Jeg tar den inn når jeg forlater Astor i hjemmehavn. Når vi er utpå er den alltid plassert i gjøsen. At jeg tar den inn er for at den ikke skal bli solbleket. Jeg hadde en hyggelig prat med en pensjonert sjømann som hadde seilt som skipper i 23 år. Han fortslte at flagging i gjøsen skal kun gjøres ved landligge. Når trossa tas ombord skal vimpelen ned fra gjøsen. Selv syntes jeg vimpeen i gjøsen pynter skuta når den er under fart. Hva er riktig og hva gjør båtfolket? Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
-morten- Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Nå er det vel et fåtall av lystbåtene som har gjøs! Jeg har vært i marinen og vi hadde norske flagget i gjøsen så fort vi klappet til kai! En vimpel er jo ikke et flagg så jeg rekner med du kan ha den oppe hele tiden. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
NilsPils Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Nå er det vel et fåtall av lystbåtene som har gjøs ... Eller båteiere som vet hva en gjøs er ....? Jeg trodde faktisk det var selve flagget som kalles gjøs, og ikke stanga/plassen det henger på. Har jeg tatt feil her? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Astor Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Fra Wikipedia; Gjøs er et flagg som føres i forstavnen av et skip, vanligvis når fartøyet ikke er under fart eller når fartøyet er utsmykket for særlige anledninger. I militær sammenheng fører et lands orlogsfartøyer en offisiell fastsatt gjøs, kalt orlogsgjøsen. Dette kan være identisk med orlogsflagget, men gjerne i mindre format, eller det kan være et helt annet flagg. Handelsskip kan også føre gjøs, da gjerne rederiflagget for det selskap skipet tilhører eller også flagget for byen der skipet er registrert. Lystfartøyer kan i enkelte tilfeller føre vimpelen for foreningen båten tilhører som gjøs. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Da fikk vi svar på hva egentlig gjøs er. Det er selve vimpelen og ikke plassen. Jeg har byttet ut KNBF vimpelen (gjøsen?) til en GB-vimpel. KNBF-vimpelen henger nå høyest på styrbord side i masta i og med at dette er et nasjonalt forbund. Vi lystbåteiere har jo ingen faste regler vi må følge for flaggbruk. Dette har vært dskutert i en rekke tråder tidligere. KNS har sine og de om det. Men allikevel er det artig å høre hva andre gjr i denne saken. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Dalton Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Amalie fører BP-vimpel i lanternemasta, og den henger der fra sjøsetting til opptak. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
-morten- Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Amalie fører BP-vimpel i lanternemasta, og den henger der fra sjøsetting til opptak. Men gjøs har ikke noe med mast å gjøre, den er helt forran i baugen eller på bakken. Etter min mening så kan du ha en vimpel hengende hvor som helst hele tiden. Er det et flagg er det regler for dette. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Poseidon Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 I min terminologi har man en "gjøsstake" helt forut og der settes "gjøsen", eventuelt "rederens gjøs" når båten ligger i havn. (Men selv har jeg hverken gjøs eller stake....) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
2xDiesel Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 (redigert) Fra Wikipedia; Gjøs er et flagg som føres i forstavnen av et skip, Føler jeg har noen fot igjen før jeg klassifiseres som skip Hva er deffinisjonen på et skip, hvis noen gidder fortelle? Redigert 24.Juli.2012 av 2xDiesel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Har seilt til sjøs siden 1965, men er nå pensjonist. Gjøs er som oftest et rederiflagg i miniformat. Gjøsen skal opp ved første trosse iland, og fires når siste trosse er ombord. Slik er det, og har alltid vært. Om de er like punktlige med dette nå om dagen, kjenner jeg ikke til. Det er jo knapt norske sjøfolk igjen i utenriksfart. For øvrig når det gjelder skip: Det besøkende lands flagg i fortoppen, Rederiflagget i stortoppen, skipets nasjonalflagg i gaffel under stortopp. Dette er før og ved ankomst havn. Ved første trosse iland, skiftes nasjonalflagget fra gaffel til akterspeil, og gjøs heises. De andre flagg forblir der de er heist. Båtfolket derimot har ikke så bestemte regler, bortsett fra tidspunkt for nasjonalflagg. Har du lange havstrekk å krysse, ønsker du å fire nasjonalflagget for ikke å ødelegge det i vinden. Dette er fullt lovlig og praktiseres også innen skipsfarten. Vimpler er det såvidt jeg vet ingen spesielle krav til hva gjelder tidspunkt og sted for føring. Men du verden så nøye mange av båtfolket er med tidspunkt, det er bra og litt artig å se. Greit, man skal være nøye. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Gjøsflagget kan også føres når man ligger til ankers. Hales idet ankeret er lett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.