Dykker Startet 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2012 Etter en heller regntung sommer, reiste familien til Alcudia på sommerferie i år. Litt bittert og ikke bruke ukene på båtferie hjemme, men da får man heller kose seg med båtblader på stranden i syden. Her er det ihvertfall veldig varmt og masse sol. Noen andre som har gjort det samme i sommer? Båtblad på stranden i Alcudia [ Sitér dette innlegget Link to post
SeaSC Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Vi har i år gjort begge deler. Etter 12 dager i Spania og 14 dager i båten så må jeg si vi er veldig godt fornøyde med sommeren. Når vi er i båten tenker vi ikke så mye på været så lenge det ikke blåser kuling som nå. Da er det best å ligge stille trygt og godt. Fortsatt god ferie. -G- Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Begynner på ferie fredag me, sitter allerede og kikker på billige sydenturer. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Lars H. Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 (redigert) Nei, foretrekker båtlivet. Og etter som en blir eldre tar en det ikke så tungt om ikke solen steiker i tre uker. Vi bruker stort sett båten like mye hvert år, enten det er god eller dårlig sommer. Men etter hva Romerikes Blad skriver i dag, er det nok mange som blir værsyke. Men det slår mest ut på den yngre garde. Her litt av artikkelen som finnes her. Eldre mindre værsyke Jo eldre man er, jo mindre værsyk blir man Undersøkelsen viser at i aldersgruppen 18 til 29 år har hele en av tre vært værsyke. For dem som har passert 65 er det kun 15 prosent. Dette mener Åsen kan ha en sammenheng med at de eldre kan ha en høyere toleranse når ting ikke går vår vei. – Vi setter oss kanskje ned og sier "jaja, så ble det ikke sånn i dag". Lars H. Redigert 24.Juli.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bergen dørk Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Vår erfaring er at været ikke har vært så ille. Det overdrives mye. Vi har hatt en del skiftende vær i båten de siste ukene, men kan ikke klage. Noe Sydentur har iallefall ikke vært aktuelt; for oss. I vår båtblogg har vi fortalt litt om 2 av sommerens turer her på Vestlandet. Mange fine opplevelser! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Jan E. Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Er det bare på Telemark kysten været har vært "bra"? Leser mye om dårlig vær og regn på østlandet, men kan ikke si jeg har merket mye til det. Regner mye rett innenfor kysten, men så fort en kommer ut i Bamle er det bra. Ikke varmt i luften, men nok til å få seg noen timer på soldekket nesten hver dag. Om en bare planlegger å dra de stedene der været ikke har truffet land først og dannet skyer blir nok alt mye bedre. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
No Angel Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 (redigert) Skrinla Telemarkskanalen en tur i år og dro til Alcudia vi også, nærmere bestemt Can Picafort.. Båten har hele 11 timer mer på telleren i år eller i fjor Redigert 24.Juli.2012 av per jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post
catano Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Hei. Startet ferien den 24 Juni. Satte kursen mot Sørlandet og etter 4 uker er vi tilbake til Bergen. Været 2 dager med bare regn 4 dager med overskyet hele dagen Resten blandet med sol skyer og noen dråper regn. Sitter nå hjemme med sol i dag noe det blir i morgen og på torsdag,( fikk regn rekord fra søndag til mandag ) Torsdag kveld drar vi til Bulgaria en uke hvor det er sol hele tiden. Summerer en disse 6 ukene av sommeren 2012 kan en ikke klage, men det kunne gjerne hvert noe varmere. Det som også er fakta er at jeg ikke kan huske det har blåst så mye tidligere år og at vindretningen gjennom hele sommeren er fra vest nordvest i samme grad som i år. Så blir sommeren 2013 som i år gjerne noe mindre vind er det bare å glede seg. Mvh Ctano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
MajorAndy Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Et lille sidespørgsmål: det virker som om ret mange nordmænd har eller tager mere end tre ugers sommerferie. Jeg er med på at olie-ansatte på platforme mm har mulighed for at tilrettelægge længere perioder og at pensionister også kan prioritere friere. Men er det hele grunden? Meget få danskere jeg kender har mulighed for at tage mere end tre ugers ferie om sommeren. Er det mere normalt i Norge - og i givet fald hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Sikkert mange meninger om hvor bra/ikke bra været har vært i sommer, men når både produsenter av is og øl melder om stor nedgang i salget (i forhold til ifjor da sommeren også var dårlig), metereologene melder om våt og ustabil sommer uten snarlig håp om bedring og salget av sydenreiser går som varmt hvetebrød så er det nok noe i det "alle" gjør nemlig klager over været i sommer? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gerhard Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 (redigert) Vi har hatt 2 uker med båtferie (Nøtterøy, Tjøme, Hvaler, Strømstad og Koster). Nå har vi begynnt andre uka i Parga, Hellas. Vi hadde fine uker med båt, men det ble ikke så mye soling. Nå gleder vi oss over ukas første lille sky. I Norge er det lovbestemt 4 uker + en dag ferie, men de fleste har forhandlet frem 5 uker. Også lovbestemt: 3 uker sammenhengende ferie om sommeren. Gerhard Redigert 24.Juli.2012 av Gerhard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 De fleste nordmenn har 5 ukers avtalefestet ferie, sålenge du er ansatt i en privat bedrift(som meg) eller jobber i det offentlige. De fleste i min omgangskrets jobber i næringslivet og tar gjerne ut 4 uker sammenhengende ferie. I fjor tok jeg ut 5 uker samtidig og det var herlig. Det er stor frihet på dette i Norge, men heller ikke uvanlig at 1 uke tas ut på våren, 3 om sommeren og 1 uke på høsten. Det er også mulig å overføre inntil 2 uker ikke utsatt ferie til året etter og er det da praktisk mulig vil en kunne eks se fram til 7 uker ferie det påfølgende år. For min del har jeg en jobb der vi også, basert på oppsamlet overtid, kan velge å ta det ut i en 6. ferieuke. Så vi har det godt! Men har en ikke mer enn 3 uker ferie totalt i DK? Eller er det mer styring av når ferien kan tas ut? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 NB! Postet samtidig med Gerhard og det han sier er selvsagt riktig, men mitt inntrykk er at svært mange nå i praksis har 5 ukers ferie. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Mariell Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Reiser aldri på "sydenferie" på sommeren. Fra påske til oktober er det båtturer som gjelder. Tar en ferietur sydover ca annen hver vinter. Førstkommende Januar blir mest sannsynlig tilbrakt på øya Boracay på Filipinene. White Sand beach på Boracay er kåret til en av verdens beste strender. 3-4 uker med bad,dykking og båtturer til andre øyer i området Mye turister, men langt fra tilstandene på Phuket, Som mer og mer minner om "Kanariholmene". Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Tampeservice Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Vi kjøpte vår første lukkede båt i våres og har allerede snart passert 80 gangtimer i all slags vær. Begynte å bli passe lei åpen skjærgårdsjeep siden været plutselig kan få deg til å føle at man har gjort noe gæærnt! Nå trenger jeg ikke bekymre meg for været i den grad selv om jeg er glad i 30 grader og sol. Neste år blir det syden på oss i kombinasjon med litt båtferie. Ja, jeg blir fort værsyk men synes det er mest irriterende med all vinden... Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Kom hjem fra 1 uke på alcudia på Fredag. Ferdig pakket nå og drar direkte ned til grebbstad imorgen formiddag for så og putre nedover mot gtb og liseberg når gårværet melder seg til helgen.. putrer så rolig oppover hele kysten igjen etter dette. været ser bra ut med lite vind så vi gleder oss.. syden er greit nok men så UTROLIG KJEDELIG.. men ja takk begge deler funker perfekt. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
MajorAndy Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Det normale i DK er fem ugers ferie, men mange (de fleste?) har nu de facto seks ugers ferie. Heraf tages normalt tre uger sammenhængende om sommeren, en uges efterårsferie (især vigtigt når man har skolebørn). Hertil kommer en række dage omkring jul og påske, hvor mange bruger deres feriedage for at sikre, at de har en længere sammenhængende ferieperiode. Til sidst er der jo vinterferien hvor skolerne også har lukket, så her her der også brug for ferie hvis man har skolebørn. Så med vinterferie, efterårsferie og et par dage i forbindelse med jul og påske, så kan det dårligt blive til mere end tre uger om sommeren. Men der er vel også jul, påske, vinter- og efterårsferie i Norge?? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Men der er vel også jul, påske, vinter- og efterårsferie i Norge?? Det er det, også i Norge må en disponere ferien riktig om en skal ha høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bergen dørk Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Se der, ja, dere har mer ferie enn oss, jo. He, he. Det er vel vi båtfolk som må ha 4 ukers ferie for å få brukt båten mest mulig og treffe noe fint vær. Forøvrig finnes det folk i Norge også uten båt...:-) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
jøran123 Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Utsetter Telemarkskanalen til neste år. Har egentlig litt for sen ferie, i forhold til slusenes åpningstid. (3 første i aug). Begynner å bli lei regn. Har bestilt en uke på Korsika, slik at man får litt sol og varme. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 8 dager i Alcudia og 12 på båten, kun et par dager med overskyet og litt regn (18 juni-9 juli) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
HansO Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Ei uke i Gran Canaria og noen helger i båten. Alt for lite tid i båten egentlig. Satser på å ta det igjen til neste år når båten endelig er ferdig (for denne gang). Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Er i Sundsvall med campingvogn. Bra vær og trivelige folk. Har kommet i prat med en trivelig sigøynerfamilie fra Namsos, og stortrives her. Som vanlig. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
BOBO II Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Vi har hus i Spania men har ikke vært der på over et år. Har sagt til rederinnen at nå at det er på tide og prioritere Norge og norsk sommer. Kan vel si at det angrer jeg litt på i år. Vi dro ut 6 juli og har vel ikke fått sol eller varme mer en et par timer vi har vært ute pga vinden. Hvis dette ikke bedrer seg vender vi kursen hjemmover. Har snakket en del med seilere og de ønsker seg stort sett vind hele tiden , til og med de begynner og bli dri...lei. Må innrømme at vi kikker litt på billige flybiletter mens vi prøver og søke ly for vinden under kalesjen. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK. Fairline 31 Targa 1996 mod 2xAD41P Link to post
marius Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Sommerhalvåret er forbeholdt båten, og har i år feriert 3 uker sammenhengende uker som vanlig. Startet ferien St.hans i pøsregn, men etter det var været skiftende. Vi hadde en uke i Hardangerfjorden og ellers fartet vi rundt i Sunnhordaland som har en aldeles herlig skjærgård. Båten vår er lukket og om vi får noen sure regnværsdager gjør det absolutt ingenting, da er det regntøy og støvler på og gå tur, etterpå er det inn i varm og god båt og kose seg med god mat og drikke. Jeg vil anta vi var ca. 95% på flybridge når vi når båten var i fart, og vi fikk god brunfarge. Men vi stusser litt på at vi traff lite båter på tur i sommer. Syden kan vi alltids reise til om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.