"Mathilde" Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Sommeren i Norge er den beste i verden når været er bra. Men etter en laaaaaang norsk vinter er soltørsten stor og da blir det nedtur å tilbringe 4 surt opptjente ferieuker i striregn på et skjær ved kysten. Man tåler det sagtens en gang, og håper at neste sommer blir bedre. Så ble den ikke det,og så håper man på neste sommer - og så ble ikke den det heller......og så gir man opp og reiser til syden. I år har jeg seilt i middelhavet. Været var sol, sol sol...og deilig seilvind. Norge er bra, men det finnes grenser for idealisme. Noen solgløtt innimellom og litt opphold, er faktisk ikke nok i løpet av et helt år. Ser at mange i en annen tråd lurer på hvorfor båtmarkedet ble så dårlig!? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Reiser til Spania Lørdag i 3 uker, men det er ikke frivillig. Men det er ca. 6 år siden sist så overmakta ble for stor. Har jo ganske mange døgn i båten allerede i år, og flere skal det bli på høsten så man kan vel ikke klage. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Planlegger seilferie i Hellas til neste år, og kombinerer da det beste av to verdener? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Una Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Håper å få til begge deler. Starter på 4 ukers ferie 3.august, 3 av ukene sammen med kona. Fortsatt mulig med tur på Telemarkskanalen første uka, eller kanskje en tur nedover kysten mot Kr.sand. Reiser deretter til Hellas (som vanlig) for en uke med sommer garanti. Trolig til Skiathos eller Kato Daratso på Kreta. Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
Mouche Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Finansavisen skriver i dag at det elendige været sørger for at værsyke nordmenn bestiller tre ganger så mange sydenreiser som på samme tid i fjor. Alle de store, norske turoperatørene tjener penger som gress i det dårlige, norske sommerværet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
JGH Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Trur me og satser på seilferie i Hellas eller Kroatia neste år. Bruker båten som pendlerbolig heile året så båten brukes mykje. Vil ha litt meir stabilt ver dei få vekene eg har fri i året. Eller stabilt er det vel her og, men ikkje varmt og sol. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Enzo Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 I år har jeg seilt i middelhavet. Været var sol, sol sol...og deilig seilvind. Norge er bra, men det finnes grenser for idealisme. Noen solgløtt innimellom og litt opphold, er faktisk ikke nok i løpet av et helt år. Hvor i middelhavet har du seilt ? Vi har vært i vestre del med fokus på balearene siden begynnelsen av Juni og vi har vel sett 3 Norske langturbåter samt 1 Charterbåt med Nordmenn. Merkelig at det ikke er fler å se, det ER fint å seile i dette området Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Bare båtferie, fra Tønsberg til Arendal, og hadde mye vind men ellers mye ganske fint vær. Har i hvertfall blitt brun - i ansiktet! Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Hvor i middelhavet har du seilt ? ..nærmere presist Egeerhavet. Leide en 47 fots beneteau på Kos og seilte nordover i en rundtur som endte opp igjen på Kos. Var innom små øyer og fiskehavner, lå på svai inne i små bukter....ja i det hele tatt topp!! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Ahh Kalymnos, Vahti, leros,pserimos osv. er fint der, vi seilte der for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 To uker i Spania (Alcudia), deretter en uke hjemme og 9 dager på båttur. I løpet av uka hjemme kjøpte vi båten vi dro på båttur med. Signerte en fredag kl. 1500 og kl. 2000 samme dag var vi to voksne og to barn på vei ut Oslofjorden i (for oss) ny båt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
volvo_penta_ Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 (redigert) Reiser til syden til neste uke, etter en svært regnfull sommer så langt for min del. Hadde halvannen uke i starten av sommeren med knallvær, hvor jeg håpet på en fantastisk sommer med båt hver eneste helg + ferie. Etter disse ukene har det mer eller mindre regnet hver eneste dag. Gidder ikke ofre hele sommerfeieren under kalesjen på båten med vifteovn.... Sier som alltid, får håpe på bedre vær neste sommer, men man lærer jo aldri... NB: Hadde en fantastisk tur til Tjøme for 14 dager siden, med upåklagelig vær, så er tydelig at det er et annet vær der! Synd det blir litt i lengste laget for helgeturer. Å flytte båten til disse trakter er noe jeg stadig tenker mere på. Redigert 26.Juli.2012 av volvo_penta_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingeborgimevind Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Tre uker på kjøl i Hellas. Så svaret er vel -Ja takk, begge deler! Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
Astor Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Ville aldri hatt tanker for sydenreise på sommeren. Da er det sjøliv som teller. Vi har valgt båt som benyttes 12 måneder i året. Har besti,lt en uke i januar på Anfi del Mar på Kanariøyene. Det får holde. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mouche Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Det finnes da som tråden viser sjøliv i "syden"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Figaro Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Det finnes da som tråden viser sjøliv i "syden"? -----Men ikke noen Sandspollen eller Borgen:))))) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Ingeborgimevind Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Hva synes du om denne pollen på Tobago Keys, juli 2008? [/img] Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
JGH Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 (redigert) Noken med status på sørlandet for tida? Båtturen startar imorgen og er i stuss om eg skal gidde å seile til sørlandet. Vermeldingene er så som så og holder eg meg på Vestlandet så kan eg komme meg fort heim igjen om me skal regne vekk. Redigert 27.Juli.2012 av JGH (see edit history) Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
succes 42 1980 Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Ja i år ble det 3 uker i USA måtte føye meg til resten av familien for meg er vær vær men ikke for resten av familien skal ha garantert sol men jeg har båten ute 12 månder i året så det blir en god del båt turer gjenom året:-) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Noken med status på sørlandet for tida? Båtturen startar imorgen og er i stuss om eg skal gidde å seile til sørlandet. Vermeldingene er så som så og holder eg meg på Vestlandet så kan eg komme meg fort heim igjen om me skal regne vekk. Befinner meg i Lillesand hvor det har vært sommer i snart 36 timer, men nå er den over ganske snart. Sitter og ser på billetter til Kreta og funnet tur/retur for rundt 1000 kroner (Norwegian/Ryan) så hvis fruen får tatt seg fri så blir det noen ekstra soldager på oss i sommer om et par uker! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
strawberry Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Ærr''u gæren? Kom hjem fra 16 dagers båtferie på vestsiden (Vestfold/Telemark) for litt over en uke siden. Oslobaserte media og familie fra Osloområdet 'fortalte' oss at det var et regnhelvete. Definitivt ikke. Måtte sende brodern bilder med dagens avis i ruta for at han skulle tro at solen skinte på oss. Fasit for årets båtferie var en dag med regn. Varmt var det definitivt ikke, men en norsk sommer på det bedre. Vil påpeke at vi for det meste holdt oss ute på skjæra, der vi skuet inn på skybunkene over land. Konklusjon: ikke tro alt som står i avisen, ei heller alle sannheter sett med hovedstadsbriller. Sommern er heller ikke slutt. Ærbødigst, Strawberry Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Traale Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Ser ut som mange her på Vestlandet har droppet båtlivet i år. Har hatt 3 uker i båt nå, og været har vært bra så lenge en holder seg ytterst på kysten. Men det er utrolig få båter uti skjærgården i forhold til noen få år siden. Man må inn til havner med landstrøm og butikk for å treffe båter. Virker som båtlivet i uthavner ikke fenger lengre. Alle bare durer avgårde med baugen i sky til neste kai............ Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Støtter Strawberry, har vært på båttur langs Vestfold-, Telemark- og Aust-Agderkysten og hatt mye fint vær, én regnbygeog et par kjappe vindrosser, men også sol fra skyfri himmel og havblikk over Langesundsfjorden, maksvær (men gammel sjø) på kveldsturen fra Portør til Risør og det samme fra Risør til Lyngør. Tror Sørlandet har kommet bra utav det med vær i sommer, selv om det ikke har vært supervarmt. Fint å være på sjøen, i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 (redigert) Syden er for meg tortur.....sild i tønne ! Fatter heller ikke de som påstår at været har vært dårlig i sør. Vi holdt oss stort sett mellom Tønsberg og Stavern, men så langt ut i havgapet som mulig. Vi hadde 2 dager med regn, resten sol i løpet av 3 uker (litt vind har det vært, men det må man for pokker tåle på vannet) Redigert 31.Juli.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
quantumduck Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 En uke i syden, en firedagers tur og en 16-dagers-tur med båten. Sydenturen var ikke «vær-eksil», har vel hatt tilsammen tre regn-dager i båten i sommerferien. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.