Jump to content

Er det mange som har byttet ut båtferie med sydenferie i år?

Dykker

Recommended Posts

Definisjonen av sydentur vil variere; opplevde i min ungdom (vel, "yngredom") da jeg arbeidet i Finnmark at vi definerte Bodø som syden, for der var det mulig å kjøpe grønnsaker på torget.

Må nok innrømme at klimatiske forhold er medvirkende til at vi nå tar en lite uke på Jylland pr bil heller enn å bruke feriedagene i Hordaland. Men har ikke helt gitt opp båtlivet, har avtale om at jeg skal rusle i havnene vi så ofte har vært i mens min bedre tredjedel frekventere andre etablissementer.

Laholm

(litt vind har det vært, men det må man for pokker tåle på vannet)

Helt enig, og ikke minst når solen skinner og luften holder 30/32 grader og det krystallklare vannet uten maneter holder 27/28 grader som man har i syden nå.

Og hvordan er det her på det blide Sørlandet?

Joda, litt vind (med det tåler vi jo) 16 grader i luften og 16 grader i vannet og det pissregner!

Billetter innkjøpt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Og hvordan er det her på det blide Sørlandet?

Joda, litt vind (med det tåler vi jo) 16 grader i luften og 16 grader i vannet og det pissregner!

Billetter innkjøpt!

og i morgen er regnet over :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

La oss oppsummere den norske "sommeren"; Produsenter av øl og is klager over ekstremt lave salg, kjøpesentrene jubler over stor økning, og dette er til sammenligning med "sommeren" ifor som heller ikke var mye å skryte av.

Tror man må være mer eller mindre "stuck" med sin båt når man sier seg fornøyd med været i sommer!

Tror man må være mer eller mindre "stuck" med sin båt når man sier seg fornøyd med været i sommer!

Jeg er nok ikke på noen måte "stuck" med båten, til det har jeg alt for liten båt.

Derimot har jeg ligget mange dager ytterst i "gapet" og sett regnbygene gå over land. Tror nok hverken øl eller is salget er spesielt representativt for været langs kysten i sommer.

Jeg har som sagt hatt 3 uker ferie og regn EN dag. Det jeg har merket meg er at snitt-temperaturen har vært litt lav og tropenettene uteblitt, kanskje med unntak at Pinsen(husker ikke).

Når jeg ser du skriver om temperaturer mellom 30-32 grader så ser det jo unektelig flott ut, men helt ærlig er jeg skrudd sammen på en måte som gjør at jeg plages om det blir mer enn 25 grader i skyggen. Jeg tror ikke jeg er helt alene om det......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Derimot har jeg ligget mange dager ytterst i "gapet" og sett regnbygene gå over land. Tror nok hverken øl eller is salget er spesielt representativt for været langs kysten i sommer.

Har befunnet meg siste tre ukene på Sørlandet og med tangen i tærne så klar over det, men tror du skal slite med å finne så mange som synes at dette har vært en bra sommer. At du ikke anser issalg, ølsalg og besøkende på kjøpesentre på sørlandet som relevante i forbindelse med sommerværet tror jeg heller ikke du finner så mye hold for.

Men for all del, noen er fonøyde med med sol mellom skyene, 16 grader i vannet med brennmaneter og en nokså kjølig vind i 18 graders luft.

Den norske nordmann fra Norge er jo som bekjent ganske så sinnsforvirret for hvorfor fulgte han ellers iskanten nordover for et antall tusen år siden?

Den norske nordmann fra Norge er jo som bekjent ganske så sinnsforvirret for hvorfor fulgte han ellers iskanten nordover for et antall tusen år siden?

For å slippe overfylte strender når han skulle nyte den lille solen han tålte ? :wink::lol:

Redigert av VannTro (see edit history)

Litt kaldt i sommer har det jo vært. Og ustabilt vær. Men vi har likevel hatt mange fine turer. Det gjelder å dra ut når vinden løyer litt og det er oppholdsvær og/eller sol. Men det er klart at en uke til syden har hjulpet litt på å stille varme og solhungeren. Og 29 grader i svømmebassenget på terrassen er også deilig! Men det er godt å tenke på at NESTE sommer vil bli kjempefin og varm!

:-):-)

Neste sommer blir en gjentagelse av fellesferien 1997 :rolleyes:

Da lå jeg utenfor Stavern i 3 uker med vindstille og sol hver dag bortsett fra den siste fredagen hvor det kom en haglbyge....

(neste år har jeg forhåpentlig lukket båt og da strekkes sesongen fra april til oktober)

Jeg skjønner til tider ikke hva det er for noe galt med (oss) nordmenn, ikke er vi istand til å finne et sted å legge båten for natten alene og ikke er vi istand til å finne en god stripe strand i syden alene. Må vi leies gjennom livet fra krybbe til grav som ubehjelpelige individer? :giggle:

Jeg kan i hvert fall love deg at jeg er ekspert på rullgardiner.......de skal NED ! :pray:

Hadde en fantastisk båteier på trøndelags og mørekysten.

Mye vær: vind, stille, regn og sol. Hele besetningen har kost seg.

Tror det kommer av båt med tak (targa) og innstilling. Finner alltid på noe moro med unga selv om det regner.

Tenk tilbake fra barndommens sommere: husker du noe regn? Ikke jeg heller.

Ergo er det bedre å akseptere været og forsøke å nyte som best man kan!

Jeg er hyttemenneske fra oppveksten og fortsatt. Men nå som jeg har kjøpt daycruiser med bofasiliteter har jeg kombinert sommeren med båt og hytte. I Kragerø har været vært veldig bra. Litt vind og regn er veldig viktig for å få en komplett sommer. Kjedelig med bare 30 grader i skyggen, blikkstille vann osv hver eneste dag i ferien, selv om det ikke skader med en del slike dager :-)

Lukket båt? Det skal jeg aldri ha, selv om det måtte regne nesten hele tiden. Om jeg skulle ha en helårsbåt og bodde på en øy derimot, da hadde jeg nok kjøpt en Targa.

Syden? Det tilhører ferie om vinter og høst.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Svært dårlig sommer i MidtNorge, har ikke en gang sjøsatt båt i år :-(

Mye jobbing samt restaurering av hus (småbruk), og besøk til barnebarn sør for Sinsen gjorde at det litt knappt med tid.

Fersk fisk må jeg kjøpe av en kompis i båthavna i år.

For ordens skyld, det var ikke JEG som satte kloremerkene på inngangsdøra til reisebyrået!

Og til dere sør for Sinsen: Tempen der nede er "noe" høyere enn hos oss.

De tøffeste her oppe har prøvd å ta på shorts, og puster frostrøyk samtidig.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Kunne ikke tenke meg syden lenger, det var noe jeg gjorde meg ferdig med i yngre dager. Nå ligger vi et stykke nede på svenskekysten med båten og koser oss. I dag har det vært sol fra skyfri himmel, nesten ikke vind og 23gr. i luften og 20gr. i vannet. Jeg hadde tidligere i dag en prat med eieren av en av tre båter som var meket med Tromsø på akterspeilet, og her er historien bak det:

I 2006 ble tre båteiere enige om at båtlivet nordpå kunne være litt surt. Turer til Lofoten og andre steder var bra, men de manglet sommer. Så dermed la alle tre båtene ut på en 6 ukers tur ned til Sverige i 2006 hvor de la igjen båtene. Her har de fast vinterplass på Orust der båtene blir tatt vare på innendørs om vinteren, og så reiser familene sydover og bruker båtene i 5 uker her nede hver sommer! Herlig!!

Så lenger syd trenger en ikke å dra for å oppleve det gode liv!

Lars H.

mitt webcam fra båten

live video fra båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja hvor lenge er det egentlig siden vi har hatt tropedøgn her på østlandet?

Det håper jeg det blir lenge til, - om natten vil jeg sove og ikke bade i egen svette. Bade kan jeg gjøre om dagen, enten i badekaret eller i sjøen. Her på svenskekysten hvor vi er nå, er sjøtemperaturen rundt 20 gr.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...