Skipper Worse Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Jeg skjønner til tider ikke hva det er for noe galt med (oss) nordmenn, ikke er vi istand til å finne et sted å legge båten for natten alene og ikke er vi istand til å finne en god stripe strand i syden alene. Må vi leies gjennom livet fra krybbe til grav som ubehjelpelige individer? Her er du antakelig inne på noe vesentlig. Vikingen i oss er kanskje på vikende front og erstattes av en litt mer feigaktig angstbiter? Det har sikkert en sammenheng med at selvtrygg individualisme bygget på tradisjon er på vikende front mot det urbane konformitetspresset. I tråd med at vi stadig fjerner oss fra det opprinneligi kunnskapsrike til den bypregete tillærte kunnskap. Det er vel ikke for ingenting at hovedstadsavisene hele tiden holder på med artikler av typen "Slik gjør du sånn og sånn". Skrevet av journalister som selv ikke kan det de skriver om... Nok digresjon; i vår husholdning kom vi for årevis siden til at det beste var helgardering. Det var ikke været i seg selv som ansporet det, heller var det ønsker og behov hos tre stk syden-vante barn. Å få springe rundt i fri dressur rundt bassenget eller på stranden er så viktig for våre barn at vi ikke kan "nekte dem det". Kombinasjonen er klart det beste -- selv drittvær på båttur kan nytes når man har fått eller kan se frem til den årlige dosen med bekymringsfri sydensol. Så jeg ser sydenturene som en slags avlat og opplading. I år ble det annerledes pga alvorlig sykdom i heimen. Men selv om det klages så har da ikke været vært så verst; det er ikke mye om å gjøre på at gamlefar har nesten like god brunfarge som de to yngste fordekksblondinene som nettopp kom hjem fra en uke i Spania med besteforeldrene... Detg klages ikke her i gården, uansett. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
"Mathilde" Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Kombinasjonen er klart det beste -- selv drittvær på båttur kan nytes når man har fått eller kan se frem til den årlige dosen med bekymringsfri sydensol. Så jeg ser sydenturene som en slags avlat og opplading. Mange har det som deg. Selv om båtlivet i Norge er topp, er det for de fleste greit med littegranne sol og varme i løpet av et helt år. Så får man litt overskudd til å møte en lang mørk høst og en kald norsk vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 4.August.2012 Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 Her er jeg helt på linje med SW. Da barna var små bodde vi i tropene en periode. Å flytte hjem til Norge var en klimamessig katastrofe, men en velværemessig suksess (barna kunne leke ute uten at de hadde med seg vaktmann eller andre voksne). For oss er løsningen at vi har somrene i Norge, men vi tar en periode i varmere strøk rundt juletider. (I år er det unntakstilstand pga alvorlig sykdom og diverse dødsfall i nærmeste krets, vel et tegn på at vi går over i en annen livsfase). Det har vi løst med en biltur i Danmark, jeg håper å legge inn våre havneerfaringer i nærmeste fremtid. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2012 Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 Vi har hatt tre herlige uker på båttur i år. Tenåringene fikk skille på kroppen og jeg fikk morgenbad i 20 graders vann. Har bestemt at yr.no og vg ikke skal styre livet vårt. Vi erfarer samme som pappa alltid har sagt: været er som regel bedre enn varslet langs kysten. I Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.