Jump to content

Tips søkes til setting av teakpropper


kvikkas

Recommended Posts

Jeg har laget nye teakplater til å legge på sittebenkene i cockpiten i seilbåten (plastseilbåt). Epoxyvætet kryssfinér med staver limt på, epoxynatet.

 

Plan nr.1 var å lime dem på plasten, ikke en løsning jeg var superpositiv til, men f.eks guidene til west system anbefalte det.

Nå viser det seg at enten platene eller plastbenkene (eller begge) er litt skeive, så platene vil evt bli limt i spenn - en løsning jeg er enda mindre happy med.

 

Etter litt tenking heller jeg mot å skru dem, gjerne med en gummiforing mellom platen og plasten. Jeg tenkte å frese forsenkinger i platene, borre hull gjennom og ned i plasten, forseile sandwichmaterialet med epoxy, skru platene fast og sette teakpropper i forsenkingshullene. Dette har jeg aldri gjort før.

 

Jeg fant noen teakpropper på med diameter 10mm liggende i båten. Jeg testet litt med en billig hånoverfres, og greier å frese 10mm-hull og sette i propper med litt lim. Dette ser ok ut.

Men jeg regner med å bruke skruer med 10mm hode, og sjangsene for å borre litt skeivt så et hode på 10mm skader kanten på et 10mm hull er overhengende.

Maritim selger 15mm teakpropper, men jeg finner ingen som selger 15mm ansats til fres.

 

Er det noen snekkerkyndige her på forumet som kunne tenke seg å dele hvordan de ville gjort en slik jobb? Proppen må vel være eksakt like stor som fresen?

 

Platene som skal festes er ca 15mm tykke, ca 40x110cm store - jeg tenkte at skruer på ca30mm skulle holde.

Link to post

Forøvrig, tilbake til limebiten du egentlig tenkte å gjøre, hvor brede og tykke er teakplankene? Det som går an å gøre er å skru teaken ned med 5mm skruer med stor skive på toppen, du legger tekaen inntil skruen, så holder skiven de nede når du limer. Gør dette med jevne mellomrom, og teaken holder seg på plass, samt at når du skrur ut skruene igjen har du verdens retteste natespor:=)

Link to post

Er det slik å forstå at du vil bruke gummiforing mellom platene og plasten i stedet for lim??? Tror du bør vurdere å lime med Sika e.l. mot plasten så det blir vanntett. Jeg stiller meg ellers noe tvilende til West Systems epoxynating til utendørs bruk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Dette, mener du, Musling?:

 

http://biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Trebor/Sylinderbor-16231/

 

Hvis jeg bruker hullbor, vil vel pluggen jeg får ut bli såpass mye smalere enn hullet

at det ikke blir veldig pent å sette dem inn igjen, tenker jeg.

 

Men 15mm sylinder/hull-bor og 15mm teakpropp kan kanskje funke, Men:

 

Jeg har en 16mm frese-ansats, og lurer på å bruke dem sammen med en sånn:

 

http://biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Trebor/Pluggskjarersett-20175/

 

Skjære ut 16mm plugger av resteteak og frese 16mm hull til dem.

Er sånne pluggskjærere ok å handle fra biltema, eller burde jeg forberede meg på

skuffende resultat?

 

 

Valvolainen: Skruetrikset ble brukt da teakstavene ble limt på finéren (50x5mm staver)

Det er et bra triks, natene ble nesten rette selv så trenevet som jeg er :)

Link to post

Hvis jeg bruker hullbor, vil vel pluggen jeg får ut bli såpass mye smalere enn hullet

at det ikke blir veldig pent å sette dem inn igjen, tenker jeg.

 

Du tar et stykke teak du ikke skal bruke og lager 15mm plugger fra denne.

Så lager du 15mm hull i det stykket der skruene skal stå, og vips, bitene passer.

Det er indre mål som oppgis med disse hulltingestene.

 

Gjordet dette på mine nye fenderlister i ask i vår. Perfekt. intet annet.

Link to post

Clas Ohlson har et par verktøysett som er for produksjon av plugger og med tilhørende bor i riktig størrelse. Det minste settet går i tomme-mål og har en overkommelig pris.

Plugger borres ut i treverk som er til overs.

NB! Ved valg av skrue bør hodet være mindre enn hullet den skal skrues ned i. Nettopp for å unngå skade på hullet.

 

http://www.clasohlso...ett/Pr308733000

 

http://www.clasohlso...ett/Pr309655000

 

 

Nils Pils: Som jeg har forstått det kan epoxy benyttes til nating når det legges tynne (teak)staver (ikke tykkere enn ca. 5mm) limt på dødt underlag som kryssfiner. Da greier man å låse de naturlige bevegelsene i teak'en som følger varaiasjon i fuktighet.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Nå svarer maskinmannen på treting... :)

 

Kjøp så dyrt karponbor som mulig, de billige sylindriske pluggborene til Biltema er langt fra verdt pengene de tar for dem. :) En ordentlig karpon er konisk og tetter helt om de er boret ut av tykt nok trestykke.

 

Her er en som har laget endel karponer : https://picasaweb.google.com/lh/photo/hgeXoc0MxzgxYnNytyQsENMTjNZETYmyPJy0liipFm0

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...