superman Startet 24.Juli.2012 Del på Facebook Startet 24.Juli.2012 Min bror holder tittelen i Norgesmesterskap for syking av egne båter. Stakkarsen har vært maks uheldig med tre båter på ganske kort tid. Den midterste var en Rana 17 med en Johnson 25hk m/lang stamme. Ikke en rakett av en båt, men konge å suse rundt på fiskeplassene med. Det var så mye å gjøre at han ikke fikk gjort det han burde på motoren, og stemplene står. Han orker ikke forsøke seg på noe og anser motoren som dau. Det er triste greier, synes jeg, så jeg tok båten med meg for å se hva jeg kunne gjøre. Det hører med til historien at jeg aldri har skrudd på motor i hele mitt liv, men jeg liker å skru på bil, og får stort sett det meste til når jeg setter i gang. Jeg har prøvd å skimme nettet så godt jeg kunne, og har sett diverse forslag om å slå på tannhjultaggene med en planke for å se om litt makt klarer å 'løsne' stemplene, men uten hell. Jeg bestemte meg derfor for å skru opp og ta en titt på stemplene. Ganske riktig, her er det et par med stempler som ikke har blitt håndtert etter at båten sank. Det er rust og ekle ting som holder stemplene fast. Jeg har ikke skrudd motoren opp mer, men jeg antar at ståa er lik på kamakslingen - men denne bør iallefall kunne svinge seg rundt selv om den er flekkete. Jeg har lagt motoren ned og badet den i WD40. I det ene stemplet lekker vannet inn i motoren, mens i det andre er det spons tett. Jeg tenkte å la dette få virke over natten og prøve å slå stemplene i gang i morgen. Hva tror folket - er det noe håp? Hvis ikke - hva kan jeg gjøre, er det bare søppel? Her er et bilde av stemplene: Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Prøv å dra svinghjulet rundt imorgen med en fastnøkkel. Bedre enn slag på stemplene. BTW din sønn glømte jakke i båten min. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
fanaholmen Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Skru av hele blokken og del denne i veivhuset. Er det rust på lagerflatene til veiv eller råder er dette boss. Husk å ikke bruk kloters på svinghjul, isåfall må du skru inn skruer i hullene på toppen av svinghjulet, tror det er 1/4 toms. Du kan sikkert bruke noen av skruene til blokk/stamme. og så prøve å feste tersen i disse skruene. Legg blokken noen dager i fryseboksen så slipper sikkert stemplene Dette er i utgangspunktet en veldig enkel motor dersom du vet hva du gjør, men uten erfaring er det svært lett å ødelegge mer enn hva du fikser. Du må kunne lese lagrene og flatene for å bedømme hva som kan brukes. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 Ikke driv å slå på dette. gjør følgende: 1 legg motoren slik at du kan fylle sylinder med diesel, gjør det og la den stå noen dager, etterfyll om nødvendig. 2. snu motoren 180 grader, åpne spiel i gasser fullt opp, Fyll opp med diesel til det er fullt! La stå noen dager til. Pass på at du har noe under motoren, da det som "trekker gjennom" vil dryppe. Prøv nå å vri på motoren.Løsner den, ikke la stempel vandre mer en noen mm. Fyll på mer diesel, slik at rusta som nå er "kommet frem" også blir bløt. Smør godt med olje når du nå forsøker å dreie motoren. Lykke til. Blir nok aldri 100%, men kanskje nok brukbar til å gi litt båtglede :) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 ps, det er ikke kam aksel på en 2 takter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.