Jump to content

Alle time teller går for fort.


Ficher

Recommended Posts

Snakket med en mekaniker som innstalerte motoren i båten min. Han sa at nesten alle timme teller går for fort ( 5- 10 min pr.time . Dette pga 12 v annlegg får 14 volt inn under lading ,og dermed går time telleren litt for fort. Sikker mange som ikke er klar over dette ,så ved 100 timers kjøring, kan du ca trekke 10 timmer i fra vist det er snakk om 5- 10 min feil. (1000 timer ...minus 100 timer). Under tomgang kjøring viste min teller 5 min feil pr. time.

Så det er bare og gå ned i båten og teste ut telleren :wink:

 

Kjekt og vite . :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dette fant jeg også ut på min tidligere Hansvik 560 Sport. Her var driftsspenningen ca 15 volt. Syntes at timetelleren gikk vell fort og sjekket dette med en stoppeklokke, her viste det seg at den hadde ca 15% høyere hastighet en stoppeklokken.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

noen som har svar på hvorfor de går for fort.

<{POST_SNAPBACK}>

Er du sikkert på at ikke urverket allerede begynner å tikke når du slår på startspenning / hovestrømbryter til tenningslåsen? Altså før du starter selve motoren?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Alle timetellere som er beregnet for eks. 12 V drift har nok en spenningsregulert styring innebygd slik at urverket går riktig, har min tvil om at eks. VDO ikke har tatt høyde for at en dynamo leverer mer enn 12 volt. Hvis ikke kan man bruke en 7812 spenningsregulator koblet til foran plussterminalen på timetelleren. Da får du riktig spenning hele tiden selv om du måtte ha 14-15 volt ut fra dynamo. En motstand blir ikke stabilt nok. Clas Ohlson har disse med v.nr:22-3382. Jeg for min del bruker en liten elektronisk timeteller som RS i England leverer. Per Velde AS i Haugesund selger disse til privatpersoner. RS har forøvrig en masse som kan brukes til båten av elektriske duppeditter, skaff dere en katalog så har dere sengelektyre til langt over ST.Hans. Se på www.rsonline.no der ligger produktene- søk etter v.nr: 185-6084 så finnes det noe.

 

Sven Arild

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...