Tore Vaage Startet 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2012 Har noen sett noe liknende ? Svart stoff som ligner på Gummi eller silikon som er elastisk Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Asfalt. Lå det i bunnen av tanken? Om så, ikke uvanlig Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Har det noe med raffineringen å gjøre eller hvordan kommer den tykke olja på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
OppTgave 97 Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Dieseldyr? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 ser ut som asfalt for meg Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Asfalt. Lå det i bunnen av tanken? Om så, ikke uvanlig Bitteliten, av ren nysgjerrighet du sier ikke uvanlig? Er det noe vi drar inn på tanken fra bunkersene, eller er det noe som oppstår over tid? Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Sikker på at det ikke er rester av pakningsstoff e.l. brukt rundt mannlokk osv som har blitt klemt ut og fallt til bunns i tanken? Det skjedde for meg en gang jeg var "raus" med silikon rundt mannlokket, og det gikk ikke lenge før det la seg som en propp i tankutløpet og motoren stoppet Sitér dette innlegget Link to post
123321 Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 enig der det der ser ut som permatex selges ikke lenger det men loctight har samme pakningstoff på tube. super lurium for å tette flenser med fordi det ikke stivner helt. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Er ikke Dieseldyr. Er ikke sikker på om det er asfalt heller. Ser for kompakt ut til å være det. Muligens en pakningsbit som andre nevner. Asfalt skilles ut fra dieselen over tid, Ofte ett problem på båter med store dieseltanker og lavt forbruk. Ombord i Mariell så det ut som en sort, sand liknende, litt klebig substans. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Tore Vaage Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Hei igjen det er ikke Pakningsrester har bare gummi pakninger. Hadde full rengjøring på tanken i Desember mnd og dette som jeg holder i hånden er tatt ut av slangen/vinkelbendet rett før forfilteret (var gått tett med full stopp som resultat i stiv kuling ! ikke noe morsomt) Dette skjer gradvis byttet filter i Lillesand ca 14 timer gangtid til Bergen da var det fullt igjen. Er selfølgelig en del bevegelse når du år over Jæren/Lista så da får du vel liv i tanken Var nede hos et Labratorium idag med kunnskap på området men uten full analyse kunne De ikke si hva det var men gjetningen var 1: døde dieseldyr, 2: Diesel som er "cracket" vil kunne gå til bake til asfalt/koks over tid 3: Dieselslanger går i oppløsning innvendig. Vel vel alternativ 3 er sjekket og det er det ikke vi får åpne Mannlokket og se hvordan det ser ut Har tatt en behandling med Lurium stoff etter forrige episode i Desember så det kan være noe avfall der Kanskje ? Får vel kjøpe meg et dobbelt vendefilter så vi slipper slike situasjoner igjen, Du får ingen forvarsel "Mein Gampf" i kjelleren bare kutter tvert når det er fullt Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Gåt ut fra at du ikke har kobber i drivstofftanken. Diesel og kobber reagerer og vil lage noe som ble kalt "gum". Kobber i drivstoffledning er neppe problem da det er små overflater i forhold til tanken. Desom diesel oppbevares på gjennomsiktig tank kan UV-strålene i sollys bidra til å bryte ned diesel. Husker ikke sikkert hva resultatet ble, men forsto det som om cracingen ble reversert. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
boati Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Pakningsgummi som ikke har tålt dieselen over tid ihvertfall? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 ................... Var nede hos et Labratorium idag med kunnskap på området men uten full analyse kunne De ikke si hva det var men gjetningen var 1: døde dieseldyr, 2: Diesel som er "cracket" vil kunne gå til bake til asfalt/koks over tid..................... ................................ ............. Diesel og kobber reagerer og vil lage noe som ble kalt "gum". Kobber i drivstoffledning er neppe problem da det er små overflater i forhold til tanken. Desom diesel oppbevares på gjennomsiktig tank kan UV-strålene i sollys bidra til å bryte ned diesel. Husker ikke sikkert hva resultatet ble, men forsto det som om cracingen ble reversert. ??????????????? Diesel er ikke et Aromatisk destilat ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Jens_P Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Diesel er ikke et Aromatisk destilat ! Dette vet jeg ikke noe om! Så langt tilbake som når km-telleren ble fjernet på personbiler med dieselmotor ble det gjort erfaringer rundt dette. Det ble dengang hamstret avgiftsfri diesel da den ennå var ufarget. En del oppbevarte dette på ikke lystett tanker utendørs og fikk problemer. Eksakt hva som skjedde vet jeg ikke. Men det førte i hvertfall til at kvaliteten ble forringet og at noen fikk driftsproblemer. Om det kun resulterte i tette filtre eller om komponenter i drivstoffsystemet ble ødelagt husker jeg ikke lenger. Dette var i hvert fall et moment en kjemiker hos Statoil trakk frem når jeg lette etter årsak til havarert insprøytningspumpe for 15 år siden. De andre to sikre måtene å ødelegge diesel på var å oppbevare den på kobbertanker eller å tilsette vann (skape livsgrunnlag for diesel-dyr). Jeg har aldri opplevet slam på tanken som har klumpet seg sånn som bildet til trådstarter viser. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sjøtunga Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 (redigert) Diesel er ikke et Aromatisk destilat ! I følge Wikipedia består diesel av 75% parafiner og 25% aromatiske hydrokarboner. Redigert 26.Juli.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
baatsman Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Jeg fikk stopp på motor med samme "skiten". Først ble jeg fortalt at det var dieseldyr. Men etter og snakket med et motorverksted samt noen andre, mener de at det pakningsmasse fra tanken. Som brukes v f eks montering av varmer. Renset dieslen med trakt og tok ut mye skit. Men det var ikke vann på tanken som må til for å danne dieseldyr. Ble også forklart at det dannes sjeldnere dieseldyr i plastanker. Men båten har etter rensen vært både i S og DK i flere uker, og har fungert meget bra! Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bearded Beast Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 angående denne evige dieseldyrplagen. Er det noen som har vannavskiller på påfyllingen? Sitér dette innlegget Link to post
Tore Vaage Svart 26.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Legger ut et bilde til med en lighter som målestokk Tanken er en 700 liter rustfri tank så lys har vel ikke medvirkende årsak Båten har vært lite brukt siden full rengjøring i Desember så asfalt teorien kan jo være noe... ja. Det er ikke avfall fra Gummi byttet pakningen i mannluken i desember den gamle pakningen var forsåvidt grei men valgte å bytte Gummien til ny pakning har jeg god erfaring med og etter et halvt år er dette nesten utenkelig. Varmere er koblet til med rustfrie stigerør det samme er påfyllingsrør så pakningsrester/tetningsmiddeler det ikke Det er heller ikke noe kobber i tanken. "Gum" teorien er intressant da jeg har snakket med folk på Mongstadraffineriet som har denne problematikken på anlegget ved blanding av forskjellige typer/kvaliteter diesel og for min del har jeg fylt både marine diesel og "land" basert diesel og i følge "eksperter" er det ikke lurt å blande disse typene av diesel da det er en del med Biodiesel i "land" utgaven og ikke lurt å blande den med Marine diesel men hva vet jeg ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 (redigert) Aha så du har fylt landbaser diesel med bio diesel ja. Det kan meget godt være forklaringen. Biodiesel klumper seg ved lagring. Holdbarheten er bare et par måneder. I Sverige er det politisk vedtatt at marinediesel skal inneholde biodiesel. Jeg spør konsekvent etter diesel uten biodiesel. Om jeg da må fylle fiskediesel så gjør jeg det ( fiskediesel er som den norske marinedieselen, muligens litt mer svovel) Mange svensker rapporterer om problemer med tette filtre og tilstoppede motorer. Ikke bra Om du har biodiesel på tanken å kan du bruke additiv for å unngå problemet. I følge et VP verksted jeg stoler på er BioProtect bra http://www.batliv.se/files/Biodiesel%20Båtliv%204-07.pdf Redigert 26.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Statoil hevder de ikkje blander biodiesel i den fargede dieselen nettopp av dieseldyrproblematikken Sitér dette innlegget Link to post
Tore Vaage Svart 26.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Støtter deg der ja har fylt anleggsdiesel og ifølge databladet er det ikke innblandet biodiesel der http://www.statoil.n...leggsdiesel.pdf Så da er vi vel like langt... ? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Kan vel hende han fylte "vanlig diesel", ikke farget på land?? Jeg fyller av og til noen kanner farget diesel kjøpt fra en "landstasjon". Regner med at det ikke er Biodesel i den? Sitér dette innlegget Link to post
OppTgave 97 Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Det kan vel være at det er varierende Dvs. Esso, Statoil, uno, shell osv. Statoil har ikke biodiesel i arget, men det kan hende at andre har det Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Vet bl.a.om en lokal Esso stasjon som selger farget annleggs diesel , den dieselen har også iblandet 7% bio i følge innehaver. Så man skal ikke være helt skråsikker på hva som er hva og hva man får i dieselen på de forskjellige marinaer eller land-stasjoner rundt forbi. Det virker også som der er mye uvitenhet blandt annsatte hvis man spør om på hva f.eks. dieselen inneholder, om det er vanlig auto-diesel tillsatt bio , annleggsdiesel med eller uten bio osv osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.