Jump to content

Hva har jeg fått i dieselen min ?

Tore Vaage

Recommended Posts

Er ikke Dieseldyr.

Er ikke sikker på om det er asfalt heller. Ser for kompakt ut til å være det. Muligens en pakningsbit som andre nevner.

Asfalt skilles ut fra dieselen over tid, Ofte ett problem på båter med store dieseltanker og lavt forbruk.

Ombord i Mariell så det ut som en sort, sand liknende, litt klebig substans.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hei igjen det er ikke Pakningsrester har bare gummi pakninger.

Hadde full rengjøring på tanken i Desember mnd og dette som jeg holder i hånden er tatt ut av slangen/vinkelbendet rett før forfilteret (var gått tett med full stopp som resultat i stiv kuling ! ikke noe morsomt) Dette skjer gradvis byttet filter i Lillesand ca 14 timer gangtid til Bergen da var det fullt igjen.

Er selfølgelig en del bevegelse når du år over Jæren/Lista så da får du vel liv i tanken

Var nede hos et Labratorium idag med kunnskap på området men uten full analyse kunne De ikke si hva det var men gjetningen var 1: døde dieseldyr, 2: Diesel som er "cracket" vil kunne gå til bake til asfalt/koks over tid 3: Dieselslanger går i oppløsning innvendig.

Vel vel alternativ 3 er sjekket og det er det ikke vi får åpne Mannlokket og se hvordan det ser ut Har tatt en behandling med Lurium stoff etter forrige episode i Desember så det kan være noe avfall der Kanskje ?

Får vel kjøpe meg et dobbelt vendefilter så vi slipper slike situasjoner igjen, Du får ingen forvarsel "Mein Gampf" i kjelleren bare kutter tvert når det er fullt

Gåt ut fra at du ikke har kobber i drivstofftanken. Diesel og kobber reagerer og vil lage noe som ble kalt "gum".

Kobber i drivstoffledning er neppe problem da det er små overflater i forhold til tanken.

Desom diesel oppbevares på gjennomsiktig tank kan UV-strålene i sollys bidra til å bryte ned diesel.

Husker ikke sikkert hva resultatet ble, men forsto det som om cracingen ble reversert.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

...................

Var nede hos et Labratorium idag med kunnskap på området men uten full analyse kunne De ikke si hva det var men gjetningen var 1: døde dieseldyr, 2: Diesel som er "cracket" vil kunne gå til bake til asfalt/koks over tid.....................

................................

............. Diesel og kobber reagerer og vil lage noe som ble kalt "gum".

Kobber i drivstoffledning er neppe problem da det er små overflater i forhold til tanken.

Desom diesel oppbevares på gjennomsiktig tank kan UV-strålene i sollys bidra til å bryte ned diesel.

Husker ikke sikkert hva resultatet ble, men forsto det som om cracingen ble reversert.

???????????????

Diesel er ikke et Aromatisk destilat !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Diesel er ikke et Aromatisk destilat !

Dette vet jeg ikke noe om! :smiley:

Så langt tilbake som når km-telleren ble fjernet på personbiler med dieselmotor ble det gjort erfaringer rundt dette.

Det ble dengang hamstret avgiftsfri diesel da den ennå var ufarget. En del oppbevarte dette på ikke lystett tanker utendørs og fikk problemer.

Eksakt hva som skjedde vet jeg ikke. Men det førte i hvertfall til at kvaliteten ble forringet og at noen fikk driftsproblemer.

Om det kun resulterte i tette filtre eller om komponenter i drivstoffsystemet ble ødelagt husker jeg ikke lenger.

Dette var i hvert fall et moment en kjemiker hos Statoil trakk frem når jeg lette etter årsak til havarert insprøytningspumpe for 15 år siden.

De andre to sikre måtene å ødelegge diesel på var å oppbevare den på kobbertanker eller å tilsette vann (skape livsgrunnlag for diesel-dyr).

Jeg har aldri opplevet slam på tanken som har klumpet seg sånn som bildet til trådstarter viser.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg fikk stopp på motor med samme "skiten". Først ble jeg fortalt at det var dieseldyr. Men etter og snakket med et motorverksted samt noen andre, mener de at det pakningsmasse fra tanken. Som brukes v f eks montering av varmer.

Renset dieslen med trakt og tok ut mye skit. Men det var ikke vann på tanken som må til for å danne dieseldyr. Ble også forklart at det dannes sjeldnere dieseldyr i plastanker.

Men båten har etter rensen vært både i S og DK i flere uker, og har fungert meget bra!

Vi sees!

img_2145.jpg

Legger ut et bilde til med en lighter som målestokk Tanken er en 700 liter rustfri tank så lys har vel ikke medvirkende årsak Båten har vært lite brukt siden full rengjøring i Desember så asfalt teorien kan jo være noe... ja.

Det er ikke avfall fra Gummi byttet pakningen i mannluken i desember den gamle pakningen var forsåvidt grei men valgte å bytte

Gummien til ny pakning har jeg god erfaring med og etter et halvt år er dette nesten utenkelig. Varmere er koblet til med rustfrie stigerør det samme er påfyllingsrør så pakningsrester/tetningsmiddeler det ikke

Det er heller ikke noe kobber i tanken.

"Gum" teorien er intressant da jeg har snakket med folk på Mongstadraffineriet som har denne problematikken på anlegget ved blanding av forskjellige typer/kvaliteter diesel og for min del har jeg fylt både marine diesel og "land" basert diesel og i følge "eksperter" er det ikke lurt å blande disse typene av diesel da det er en del med Biodiesel i "land" utgaven og ikke lurt å blande den med Marine diesel men hva vet jeg ?

Aha :smiley: så du har fylt landbaser diesel med bio diesel ja. Det kan meget godt være forklaringen. Biodiesel klumper seg ved lagring. Holdbarheten er bare et par måneder. I Sverige er det politisk vedtatt at marinediesel skal inneholde biodiesel. Jeg spør konsekvent etter diesel uten biodiesel. Om jeg da må fylle fiskediesel så gjør jeg det ( fiskediesel er som den norske marinedieselen, muligens litt mer svovel)

Mange svensker rapporterer om problemer med tette filtre og tilstoppede motorer. Ikke bra

Om du har biodiesel på tanken å kan du bruke additiv for å unngå problemet. I følge et VP verksted jeg stoler på er BioProtect bra

http://www.batliv.se/files/Biodiesel%20Båtliv%204-07.pdf

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Vet bl.a.om en lokal Esso stasjon som selger farget annleggs diesel , den dieselen har også iblandet 7% bio i følge innehaver. Så man skal ikke være helt skråsikker på hva som er hva og hva man får i dieselen på de forskjellige marinaer eller land-stasjoner rundt forbi. Det virker også som der er mye uvitenhet blandt annsatte hvis man spør om på hva f.eks. dieselen inneholder, om det er vanlig auto-diesel tillsatt bio , annleggsdiesel med eller uten bio osv osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...