S/Y Emma Startet 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2012 (redigert) Hei Vi ligg no fortøyd i uthavn i Bømlo og har fått eit ganske irriterande problem. Etter litt motorkøyring for å lade batteria har motoren sugd inn ein del sjøgras som har korka igjen kjølekanalane i motoren. Eg har demontert det meste, og lokalisert proppa til eit lite bend som går under giret på motoren, ein Volvo Penta 2003, ganske tidleg i innsuget (før impelleren). Problemet er at bendet er U-forma, og det svært vanskeleg å kome til i denne kanalen. Har prøvd å stake og blåse og suge luft, og det kjem litt luft gjennom. Men det er framleis for lite kjølevatn på motoren.Det er snakk om kanskje 30-40 cm med rør som er vanskeleg å kome til. Går det an å tømme noko inn i kanalen for å løyse opp sjøgraset? Det er av den lange, brune og slimete typen som er ca 1 mm tjukk og fleire meter lang. Eg har litt saltsyre og diverse liggande, men er litt skeptisk til å fylle røret med dette. Hjelp! Vi skal starte heimreisa torsdag eller fredag, og er avhengige av fungerande motor! Vi får heller ikkje lada batteria våre Redigert 24.Juli.2012 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Eureka Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 god kveld Steinsvik. du har aksling, har du ikke det? -ettersom du forklarer dette med rør mm så har du et annerledes opplegg enn meg, siden jeg har skroggjennomføring-slange-impellerpumpe. så da er det vel bare fantasien som setter grenser på hvor feil forslagene mine kan bli. men om du har skroggjennomføring med stengeventil, så er det vel bare å sette igang med demontering av opplegg... dernest å vekselsvis spyling og staking... plumbo blir vel i tøffeste laget... eller, nok en gang forutsatt at du har skroggjennomføring til kjølevanninntak, demontere opplegg første sted hvor mulig etter tett bend, dernest prøve å sette vannslangen på brygga inn i gjennomføringen fra utsiden av skroget... var forresten innom havna di den dagen for å ordne vindusviskermotor på Grandezzaen da mine foreldre lå der. Ikke vanskelig å se Way Out der hun lå. Vakker skute med lekkre former. Grandezzaen lå longside nærmest deg på gjestebrygga. uansett, god tur nordover igjen. -sol og vind på sunnmøre i dag. ligger her i båten med spjæret storseil og får basere meg på fremdrift med jernhesten til helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Frittalande Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Har ikkje noko forslag til sjøgrasoppløysande remedie, men om du har mulighet til å stake gjennom røret (ser du prøvar å blåse/suge på røret).. Kva med å stake med ein gammaldags flaskekost? Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
JGH Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 En lengre bit streng med bøy på enden, kjør inn og vri rundt, napp ut, gjenta til du er fornøyd. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
nordan family 27 Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Systemrens ordner vel det? Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Er det en rørlegger forretning i området så har de ofte verktøy som du kan bruke. Denne er et bra alternativ http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Verktoy-og-tilbehor/Avlopsrenser-86037/ Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Eureka Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 må vel være noen i husene i nærheten som har ei stakefjør liggende til låns. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Har du fått fjena dritten? Eg kan få låne ein båt å frese bort te deg vist du trenge hjelp. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Hafrsfjord Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 ..........................Det er snakk om kanskje 30-40 cm med rør som er vanskeleg å kome til. ................... Du får begynne å plukke inni røret med en slik en : Bøybar gripearm http://www.biltema.n...ripearm-192242/ Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 En halvmeters bit med 5-6mm wire og en batteridrill. flis opp enden litt og kjør den inn i røret. Noen minutter så er det kun sjøgressgrøt igjen.Jeg hadde tett toalettinntak av sjøgress/ålegress en gang, men valgte den late varianten. Lot det bare være der et par.tre uker, da var det så råttent at det lot seg pumpe gjennom systemet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
S/Y Emma Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Takk for alle svar! Vi prøvde alt av triks, men måtte til slutt tilkalle ein slektning som bur i nærleiken. Det vart løyst med trykkluft. Noko anna hadde ikkje gått. Tok også eit lite eksperiment med saltsyre og sjøgras i ein kopp. Det einaste som skjedde var at det vart irrgrønt. Ingen vits å prøve det altså. Men alt ordna seg til slutt :-) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Euklid Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Interessant problemstilling. En tidligere eier forberedte min båt for langtur på kontinentets kanaler, blant annet ble det gjort klart et alternativt kjølevannsinntak. Det «normale» inntaket sitter i drevet (VP2003/S120 på min båt, formodentlig samme kombo på Way Out?), en skroggjennomføring i motorrommet er klargjort med rette slanger for å kobles rett på motor i grunne områder mudrete bunn etc. Kjekk patent som forhåpentligvis reduserer sjansen for slike problemer, men satser på å aldri få bruk for den. Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Stemmer det med kjemien at Alkaliske middler (plumbo) er bedre mot organisk "dritt" enn syrer? Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Det brune sjøgraset heiter Tausapine på våra kanter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.