Jump to content

Status på kysten fra Tønsberg til Kristiansand

Gabi

Recommended Posts

Lå på Østre Bolæren fra tirsdag 24/7 til Fredag 27/7.

Vi ankom kl 13.00 og det var i siste liten. Fikk plass longside og lå med 1-2 båter på utsiden hele tiden(det skiftet litt).

Erfaringen var at å ankomme senere enn 13.00 gir problemer med plass(i hvert fall mot brygge) i en såpass populær havn som Ø.Bolæren.

Torsdag var det mer båter der enn jeg kan huske å ha sett noen gang og det hadde vel med været å gjøre. Fredag var det mannefall og det gikk båter i stort antall. Været som var meldt i dag får vel ta skylden.....

Må for øvrig nevne en episode som gjorde meg flau. En seilbåt kom inn på en plass som var stor nok for han(bøye akter), men en snekke som lå på utsiden ble skjøvet litt til siden for bryggen den lå på. Dette var ikke noe problem da litt haling i baugtrossa gjorde at den kom helt inntil brygga. Det var noen badegjester som tok imot seileren og ga beskjed om at det var plass til han der.

Den kjeften seileren fikk i ettertid derimot synes jeg svært lite om. Han ble regelrett skjelt ut etter alle kunstens regler av snekke-eierene og vennene deres som lå litt lengre inn. Dette ble også gjort dagen etter da seileren skulle i land med en 3-åring på armen.

Jeg kan ikke forstå at slike mennesker skal på sjøen å lage kvalm. De kunne heller kjøpt seg en bobil !. Jeg er temmelig sikker på at snekke-eierne også ødela hyggen for seg selv ved å bruke alle krefter på å skjelle ut eieren av seilbåten.

Selv ble vi godt kjent med de fleste som lå på utsiden av oss, inkludert en meget hyggelig familie fra Arendal som hadde solgt huset, kjøpt en Princess 55 og nå bodde i båten. De hadde for øvrig en Nordic Oceancraft 350 som ble benyttet når de dro langs kysten på ferie.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 2 uker senere...

Ikke noe annet enn at Svenner Fyr hadde 6m/s kl 9.00. Økende til 7m/s.

Går du en god runde rundt slipper du den verste bråttsjøen, men behagelig er det ikke i 7m/s.

Venter du til i morgen ettermiddag får du sol og 2-3m/s.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...