Jump to content

Syrefaste bolter 3/8 UNF - hvor kjøpe?

Rolf

Recommended Posts

Bolten i denne tråden var faktisk bøyd så den må byttes. Problemet jeg har møtt er hvor kan ma få tak i slikt? Bolten er ikke en Suzuki del, kommer nok fra styringen. Bosvik AS som har produsert styringen er på ferie.

Bolten er syrefast (A4?) og med tommes gjenger, 3/8 UNF, den bør ha sekskanthode og være ca 5 cm lang. Hvem i Norge selger slikt i smått? (finner mange i USA eller UK som fører disse men det må da finnes noen her hjemme også?)

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Jeg fant et sett med tommebolter på Biltema - plastiske med div størrelser i.

... men de er bare galvanisert..: http://biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Sortimentboks/Skrue/Skrue--mutter--og-skivesortiment-UNF-468-stk-191046/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Proff-Partner har jeg prøvd, de har ikke slike bolter. Det nærmeste de kommer er halvgjenget (jeg trenger helgjenget), el forzinket. Og det holder ikke......

Skal sjekke med Slettebøe

Rolf

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Proff-Partner lokalt hadde ikke og virket ikke som de kunne eller var interessert i å skaffe. Einar Torjesen i sentrum hadde heller ikke. Har ellers prøvd Slettebøe og Skruehuset som heller ikke hadde men begge kunne skaffe - en hel pakke med 100stk til ca kr. 80 pr stk.....

Industrisalg kunne faktisk levere i smått og alt så lyst ut til jeg kom på at jeg måtte ha skruen i helgjenget, det hadde de ikke, kun delgjenget.

Jakten pågår ennå.......

Rolf

Roald Amundsen

alternativt hvis det ikke lar seg gjøre å finne rett bolt lokalt: bor ut gjengene og sett i en M8 bolt - det skal vel uansett en mutter på toppen...?

En kamerat av meg gjorde det på sin Yamaha, men det var nok mest pga at han var lei av å måtte gjenge bolten opp gjennom braketten :)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Å bore ut gjengene er ikke noe alternativ. For det første må motoren av båten for å få gjort det = masse arbeide. For det andre er vel gjengene der med hensikt, bedre sikkerhet i tilfelle mutter løsner?

Har fått tak i en bolt på 1-1/2 tommers lengde, litt for kort så får ikke på skive og kontramutter slik jeg ønsker. Er derfor fremdeles på jakt etter riktig bolt, kan ikke skjønne at det ikke skulle la seg gjøre å få tak i den.

Rolf

Roald Amundsen

............................

Industrisalg kunne faktisk levere i smått og alt så lyst ut til jeg kom på at jeg måtte ha skruen i helgjenget, det hadde de ikke, kun delgjenget.

Jakten pågår ennå.......

Er syrefast så hardt at du ikke klarer å gjenge opp resten av bolten med ett gjengesnitt? Må vel finnes ett gjengesnitt i den dimensjonen?

Det er ikke noe problem å gjenge syrefast men du må ha et godt snitt, en kraftig skrustikke, skjæreolje og bolt neddreid til dia. 9,5mm. Biltema har et gjengesett som inneholder 3/8 UNF men jeg er redd kvaliteten på snittet er for dårlig for syrefast. Jeg vil tro de fleste mekaniske verksteder med noen år på baken har 3/8 UNF snitt liggende, alternativt vil de kunne gjenge bolten i dreiebenk.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Snakket med en hyggelig kar hos Zachariassen Jernvare. De hadde kun halvtoms lengder. Kunne skaffe 2 toms men det ble for dyrt for dfem å ha en eske minus 1 skrue til meg stående på lager slik at jeg evt. måtte kjøpe en hel eske....

Ang å gjenge opp holet. kankje lettere enn å bore opp men allikevel ikke lett å komme til. Da dette er på en DF140 så er det ikke så enkelt å løfte motoren av heller.

Fortsetter å prøve å få tak i riktig skrue - nå er det gått sport i det!

Rolf

Roald Amundsen

Er det ikke et alternativ å sette inn en ordinær el-forzinket/galvanisert (?) skrue, sause den inn med fett eller kobberpasta, bestille originalskrue fra Bosvik når ferien er over og bytte den ut da. Hvis du er VELDIG engstelig: Løsne bolten litt en gang i uka så du er sikker på at den ikke ruster fast?

Da forutsetter jeg selvsagt at det er lettere å få tak i elforzinket helgjenget tommeskrue i den ønskede dimensjonen enn syrefast.

hvis ikke får du kjøre til Tønsberg, de har nok temmelig sikkert en slik bolt liggende.

Var innom Tønsberg Maskinforretning i dag, og må nesten sitere meg selv, for de hadde faktisk ikke en slik bolt i syrefast (lengste jeg fant var 32mm), så her ville jeg tro at du like gjerne kan vente til produsenten av styringen er tilbake fra ferie og sjekke om de har noe slikt, eller bestille en bolt fra utlandet.

Du kan også sjekke med større forhandlere av utenbordsmotorer, det skulle ikke forundre meg om noen av disse skulle ha noen slike bolter liggende, da UNF er ganske uvanlig på slike bolter, og jeg kan ikke i farten komme på å ha sett sånne bolter utover på enkelte påhengsmotorer, hvor det ofte brukes nettopp slike bolter av en eller annen grunn (som jeg innbilte meg var UNC, men det er sikkert UNF).

Redigert av adeneo (see edit history)

Som nevnt over, har fått tak i en bolt på 1 1/2 tommes lengde. Var en oppegående kar hos en herværende båtforhandler som ikke bare tenkte Suzuki men kom på at Mercruiser har endel bolter som er 3/8 UNF.

Så det umiddelbare problemet er løst og båten min er i bruk.

Men ønsker allikevel å få på plass bolt i riktig lengde og i riktig materiale slik at jeg får på plass en riktig og varig løsning.

Rolf

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...