Jump to content

Status i havner Indre Oslofjord

Astor

Recommended Posts

Hittil i år har det vært betydelig færre båter på sjøen i Indre Oslofjord enn jeg noen gang tidligere har sett, så langt tilbake som jeg kan huske. Siden jeg er båtløs for tiden har jeg dog kun observert båtlivet i Bunnefjorden, rundt Oslo-øyene og i Asker- og Bærumsskjærgården. Lite båter på fjorden både i helgene og på hverdagene.

Det er mye/mest(?) åpne båter og kalesjebåter her innerst i fjorden, og de blir ikke brukt når det er vind og/eller regn. Båtforeningen min har webkameraer som viser bryggene, og bildene derfra bekrefter det man ser på fjorden; båtene ligger stort sett godt fortøyd i båsen sin.

Merker at fellesferien for mange er på hell. Det siger fortsatt båter inn i Sandspollen og de mest populære plassene er selvsagt opptatt. På svai er det fortsatt god plass. Mange har ligget her i flere dager i det varme ommerværet som endelig har funnet veien opp fjorden.

Jeg så du lå på svai i pollen. Jeg håpet på en longsideplass for få tettet en liten lekkasje i stb sidevindu i AC. Det var rimelig fullt, selv på søppelbrygga!

Jeg gikk til Oscarsborg i stedet, og fikk longsideplass på Kassernebrygga. Lekkasjen ble fikset, og jammen ble det en liten ekstravakt i havnen også fordi Berit (havnevakten) hadde et ærend inn til "byen" (Drøbak så klart) (eller egentlig til Gylte).

Flott dag ble det i alle fall.

• 7 år senere...

Hvis man ikke vil ligge akkurat på Aker Brygge går det også an å være gjest i båtforeningene i Frognerkilen. Det er bare en spasertur til Aker Brygge.

Middagsbukta / Langåra er jo en fin uthavn med jolletur til Sandvika, Sandvika Storsenter, Maritim, Fornebu Senter, Henie Onstad osv osv. 

Sandspollen er også en uthavn verdt å få med seg.

Gjestehavna i Sandvika ligger jo rett ved det nye badeanlegget og badetårnet. Men der blir man ikke alene. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...