Eureka Startet 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2012 I seilbåten har jeg en kjøleboks på omlag 50 liter nedfelt i byssebenken. Ettersom jeg bor i båten og har litt av hvert av mat ombord, så har jeg merket hvor viktig det er å ha et kjølesystem som holder stabil og kald nok temp. Nå har jeg nettopp kastet et godt stykke svin indrefilet for at temperaturen ligger for høyt. Kjøleren er en Supercool LK3, et såkalt peltier system og utsiden av kjøledelen står inni benken med litt plass rundt seg. Ideelt skulle det sikkert være en lufting i benkeplata og ikke i fronten på byssebenken slik det er i dag. Det er heller ikke montert et lufterør som henter luft fra kjølen. Jeg har hele tiden et digitalt termomenter som måler temperaturen i boksen. Om natten, når temp i salongen er ned mot 12 til 15 grader, så tynes temperaturen i boksen ned på 6 tallet. På dag og kveld er temperaturen i salongen lett rundt 20 grader og da sliter kjøleren med å klare å holde under 9 grader. 10 tallet dukker stadig opp når sola skinner og særlig når sola skinner på skutesiden og varmer opp rommet kjøleren står i, så øker temp. Takket være en ellers kald sommer, så har kjøleren i boksen klart å holde temp ned mot akseptabelt nivå deler av døgnet. Men i lengden så holder det ikke mål i det hele tatt. Dagsturer og helgeturer med ekstra fryseelement eller to kg frosne reker, hjelper. Men det funker dårlig når en bor i båten. Jeg har søkt og lest litt om Supercool, og jeg er ikke alene om å slite med temperaturen. Plassmessig er det genialt, men effekten er laber, er det som mange erfarer. Nok av strøm bruker den også. Jeg har litt lyst til å beholde kjøleboksen for den er relativt stor, større enn ferdige kjølebokser med aggregat som oftest er under 40 liter. -om noen vet av en på 50 liter så er det topp. En ny og moderne kjøleboks er selvfølgelig det beste... Er det noen som har erfaring med å bytte fra Supercool til aggregat og beholde boksen av eldre årgang? og er det best å bytte hele boksen? Et annet problem er at jeg må tørke ut kondensvann 2. hver dag. da er det fort 1 dl vann nedi bunnen. Om noen har erfaring med å ta en service på Supercool LK3 og oppnådd tilfredsstillende resultat, 3 til 5 grader, så vil jeg gjerne høre om det. Er det like greit å gå til innkjøp av en slik komplett boks med en gang? Hvilke andre alternativer vet dere om. http://www.seatronic...rm-bi-40-p-1390 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Hei Me hadde "Supercool" i den forrige båten vår. Den var korkje super eller cool. Demonter kjølemekanikken først som sist, og lever den til eit mottak for el-avfall. All tid og pengar brukt på dette møkkaproduktet er bortkasta. Isoler boksen der du kjem til. Monter ein liten skrogjennomføring på det lågaste punktet i boksen. Kopl ein slange til den, og legg slangen slik at den dannar ein vasslås. Då renn ikkje den kalde lufta ut av boksen. Dersom boksen her høg nok kan du leia slangen gjennom skroget, men det må vera godt over vasslina. Dersom det ikkje er mogeleg må slangen leiast ned i kjølsvinet, eventuelt eit eige kar. Kjøp og monter ny kompressordreven kjølemekanikk. Det kostar ca. 4 000. Avhengig av tilkomst så monterar du den på ein ettermiddag. Nokre timar etter at du er ferdig kan du nyta ein kald boks:-) Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
yps Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Heilt enig med Ask. Heiv ut den lite coole Supercoolen i fjor. Monterte inn http://www.seatronic.no/kjoleskap-kjolebokser-c-236_258/isotherm-kjoleagregat-p-1680 Fekk med deksel for å tette det gamle holet eller Supercoolen. Ca kr 3500 på båthuset i Ålesund. Verkeleg god investering. Den gamle Supercoolen var ikkje meir enn 5 år, men fungerte altfor dårleg. Selde han på finn for kr 1000 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Gjør som Ask sier. Ikke bruk et eneste sekund på den derre Supercoolsaken. Jeg har kjøleboks med Danfoss kompressor. Kan brukes som fryseboks om jeg vil. Stillegående og omtrent evigvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Mere enstemming kan det vel ikke bli. Var innom båthuset nettopp og fikk med meg isotherm-blekka. Funderer på om selve boksen også bør byttes siden den er litt jalla i forhold det som er nytt. Dog er den sikkert på høyde med de fleste andre bokser fra 80-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.