sgullak Startet 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2012 Vurderer å kjøpe meg en nordan med 90hk honda motor, men var å prøvde en med 170, så bynte jeg å tenke på om 90 blir i minste laget på en 21 foter. Noen innspill? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 (redigert) for lite 115-150 er bra. 175-200 heftig men kanskje overkill. Redigert 25.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sgullak Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 okay, takk for svar, da får jeg vente til høsten å se om det kan dukke opp noe til en grei pris da. Sitér dette innlegget Link to post
Overskyet Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Spørs helt til bruken din, det sier seg selv. Ville selv ikke hatt mindre enn 150 på denne båten. Overskyet. Sitér dette innlegget Link to post
sgullak Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 blir vel til turer nedover kysten. og litt til vannsport og lek jeg hadde tenkt på.. prøvde en med aq171 motor og 290 drev, men fikk beskje fra et volvo penta verkste om å holde meg unna de type motorer, ikke vet jeg hvorfor men. noen som har kjennskap til den motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 (redigert) gammel innenbords dobbelforgasser bensinmotor er kanskje ikke det mest økonomiske om man skal på langtur. tanken blir kanskje fort tom. men aq171 er vel en 2,5 liters rekkefirer med 16-ventiler og er vel en god motor så lenge den er i orden... det er en etterspurt motor i rallymiljøet. men i båt kan den visstnok ha temperaturproblemer har jeg lest, så kjølingen er viktig. http://www.bootsmoto...ta-AQ171-C.html Redigert 25.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
FredrikW Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 men fikk beskje fra et volvo penta verkste om å holde meg unna de type motorer, ikke vet jeg hvorfor men. Det sa de nok fordi det er en gammel motor som det pga. alderen mest sannsynlig blir en del problemer og jobb med. Veldig enkle og greie motorer å mekke på hvis man ikke er helt på ti tommeltotter-stadiet, men kjøper du båt med en så gammel motor er det stor fare for at du kun blir brun på ryggen den første sommeren du har båten. 90 hk på en 610 er litt snaut, og gir neppe toppfart over 27-28 knop, selvom båten ikke er mer enn 2,4 meter bred. Jeg ville ikke valgt motor som gir toppfart under 30 knop på en daycruiser med utenbordsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
sgullak Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 ja de er det. Kan være det som var problemet. Spørs om jeg skal gå for en litt nyere outboard motor, men på noe mer enn 90 hk. Eller kan aq 151 være noe, eller er det også noen bensinsluk?? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 (redigert) gamle volvo forgassermotorer er vel relativt tørste, men de er iallefall billige og enkle å reparere for den som trenger en hobby Redigert 25.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sgullak Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 den er nylig overhalt og ny manifoil, så motoren skal være i god stand, har sett kvitteringer på det som er gjort på motoren. Å noe skal jeg nok klare å ordne selv ja. Var det jeg og tenkte att en sprek eldre motor som jobber lett på ett lavt turtall bruker mindre bensin enn en ny motor som jobber alt den kan for å holde farten oppe.. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 (redigert) Har hatt både AQ 151 og 171, begge i 20 fots båt, og syntes egentlig ikke at den ene var så mye verre enn den andre med tanke på forbruk. Men begge var fæle til å forbruke min fritid på grunn av at det alltid er ett eller annet som må fikses på sånne gamle AQ-er. Så det blir fort mer mekking enn båtbruk... Edit: Og ikke glem at drevet fort kan bli både et tids- og pengesluk! Redigert 25.Juli.2012 av Kaptein Båtløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sgullak Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 okay... hva ca brukte den på ca 20 knop da? 171 motoren altså. å hva var de som måtte ordnes på som regel? 290 drevet da? er det mye kluss me de? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 (redigert) tipper at en 115 hk eller iallefall en 140 hk moderne påhenger lett holder følge med volvoen, og med moderne innsprøytning og lavere vekt følgelig vil ha mindre forbruk. den ultimate volvomotoren er vel følgende snutt et eksempel på, iallefall lydmessig. Men da er vi 40 år tilbake og til veteranstadiet Stor rekkesekser lager fin musikk, 3 forgassere er tøft: Redigert 26.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sgullak Svart 26.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 hehe fin den ja. men dette var jo en rekke6er, 12 ventiler. tenkte kansje en 4er å 16v vilde være mer økonomisk.. er de eventuelt mulig å bygge sprut på desse motorene, ala som på bil? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 (redigert) ja sprut og evt. turbo er jo enkelt å få til, da skal det iallefall ikke stå på effekten .. men så skal det tåle det marine miljø og være driftssikkert og brannsikkert... En sånn moderne volvo 5-syl bilmotor med lavtrykksturbo på bortimot 200 hk hadde sikkert vært genialt, om man fikk til mariniseringen. Redigert 26.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
FredrikW Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Ja, det var visst en slik jeg hadde, ikke en AQ 171. Bilde av min 170 som sto i en Draco 20. Hadde egentlig lite problemer med den motoren annet enn at generator og manifold måtte byttes, og så tæret det hull i bunnpanna sånn at det lakk når olja ble varm: Forbruket i 20 knop aner jeg ikke. Marsjet stort sett i 25-26 knop, og da var ikke forbruket noe verre enn at jeg ikke tenkte over det som annet enn normalt for en slik moteor (kanskje 30 liter i timen, eller noe i den duren). Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 (redigert) og naturligvis har svenskene allerede prøvd det jeg tenkte på i mitt forrige innlegg riktignok med kompressor, da unngår man iallefall brannfaren til en viss grad. dette var helt rått men kanskje litt off topic! Nydelig rekkefemmer volvo-audi-lyd Redigert 26.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sgullak Svart 26.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 hehe ser jo vanvittig kult ut de der, men trur nok jeg ska l holde meg litt lengre ned på effekt kurva. såg ut så de var litt uggent å henge etter på vannski også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.