Jump to content

Nordan 610 med 90HK. Er det nok?


sgullak

Recommended Posts

for lite :smiley:

115-150 er bra. 175-200 heftig men kanskje overkill.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

gammel innenbords dobbelforgasser bensinmotor er kanskje ikke det mest økonomiske om man skal på langtur. tanken blir kanskje fort tom.

men aq171 er vel en 2,5 liters rekkefirer med 16-ventiler og er vel en god motor så lenge den er i orden...

det er en etterspurt motor i rallymiljøet. men i båt kan den visstnok ha temperaturproblemer har jeg lest, så kjølingen er viktig.

 

http://www.bootsmoto...ta-AQ171-C.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

men fikk beskje fra et volvo penta verkste om å holde meg unna de type motorer, ikke vet jeg hvorfor men.

 

Det sa de nok fordi det er en gammel motor som det pga. alderen mest sannsynlig blir en del problemer og jobb med. Veldig enkle og greie motorer å mekke på hvis man ikke er helt på ti tommeltotter-stadiet, men kjøper du båt med en så gammel motor er det stor fare for at du kun blir brun på ryggen den første sommeren du har båten.

 

90 hk på en 610 er litt snaut, og gir neppe toppfart over 27-28 knop, selvom båten ikke er mer enn 2,4 meter bred. Jeg ville ikke valgt motor som gir toppfart under 30 knop på en daycruiser med utenbordsmotor.

Link to post

gamle volvo forgassermotorer er vel relativt tørste, men de er iallefall billige og enkle å reparere for den som trenger en hobby :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

den er nylig overhalt og ny manifoil, så motoren skal være i god stand, har sett kvitteringer på det som er gjort på motoren. Å noe skal jeg nok klare å ordne selv ja.

 

Var det jeg og tenkte att en sprek eldre motor som jobber lett på ett lavt turtall bruker mindre bensin enn en ny motor som jobber alt den kan for å holde farten oppe..

Link to post

Har hatt både AQ 151 og 171, begge i 20 fots båt, og syntes egentlig ikke at den ene var så mye verre enn den andre med tanke på forbruk. Men begge var fæle til å forbruke min fritid på grunn av at det alltid er ett eller annet som må fikses på sånne gamle AQ-er. Så det blir fort mer mekking enn båtbruk...

 

Edit:

Og ikke glem at drevet fort kan bli både et tids- og pengesluk!

Redigert av Kaptein Båtløs (see edit history)
Link to post

tipper at en 115 hk eller iallefall en 140 hk moderne påhenger lett holder følge med volvoen, og med moderne innsprøytning og lavere vekt følgelig vil ha mindre forbruk.

 

den ultimate volvomotoren er vel følgende snutt et eksempel på, iallefall lydmessig. Men da er vi 40 år tilbake og til veteranstadiet :smiley:

Stor rekkesekser lager fin musikk, 3 forgassere er tøft:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ja sprut og evt. turbo er jo enkelt å få til, da skal det iallefall ikke stå på effekten :smiley: .. men så skal det tåle det marine miljø og være driftssikkert og brannsikkert...

En sånn moderne volvo 5-syl bilmotor med lavtrykksturbo på bortimot 200 hk hadde sikkert vært genialt, om man fikk til mariniseringen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja, det var visst en slik jeg hadde, ikke en AQ 171. Bilde av min 170 som sto i en Draco 20. Hadde egentlig lite problemer med den motoren annet enn at generator og manifold måtte byttes, og så tæret det hull i bunnpanna sånn at det lakk når olja ble varm:

 

motor_2.jpg

 

Forbruket i 20 knop aner jeg ikke. Marsjet stort sett i 25-26 knop, og da var ikke forbruket noe verre enn at jeg ikke tenkte over det som annet enn normalt for en slik moteor (kanskje 30 liter i timen, eller noe i den duren).

Link to post

og naturligvis har svenskene allerede prøvd det jeg tenkte på i mitt forrige innlegg :smiley: riktignok med kompressor, da unngår man iallefall brannfaren til en viss grad.

dette var helt rått men kanskje litt off topic! Nydelig rekkefemmer volvo-audi-lyd :thumbsup:

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...