Jump to content

Vurderer å kjøpe Ibiza 20 touring 2006 mod.

BåtAlex

Recommended Posts

hei, Jeg har fått et tilbud om å kjøpe en Ibiza 20 touring special edition 2006 mod.

suzuki 140 2008 mod kjørt mindre enn 50 timer

havne kalæsje og vanlig.

div utstyr, tau, fendere og dreg.

splitter ny båthenger

teakpakke

6 månders garanti

Båten ser ut som den er pent brukt.

Til kr 295 000.

er dette et bra eller dårlig kjøp?

på forhånd takk for all hjelp!

Fine båter og med fleksibel innredning/oppdeling som jeg liker, men båten er noe hard i sjøen og legger seg mot vinden, et kjent problem for mange båter. Teakpakke er så som så med tanke på vedlikehold etter mitt syn. Ser pent ut nytt eller nypusset og oljet, men på alt for mange båter er den møkkete og stygg og trekker ned inntrykket så det krever sitt. Mange meninger om dette med teak, men på en slik båt skal det etter mitt syn og smak se nypusset/oljet ut hele tiden! Bra motor som passer fint til båten.

Har hatt en slik båt for en del år siden og lite har skjedd med hensyn til utvikling av konseptet, men det fungerer greit og båten/merket er attraktivt og solgt godt.

"Cabinen" er kun for lagring av puter og annet stæsj.

Når det er sagt så har jeg mine øyne på en Yamarin 63BR heller enn denne Ibizaen!

Det er kjøpers marked og sesongen er på hell så prismessig bør det være mulig å prutte, muligens mye?

Boogiehenger? Har du bil og sertifikat til å kjøre dette? Er ikke så glad i blå skrog da de vil falme og riper synes godt!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vi har en 2008 modell 20 Touring som hyttebåt og som innaskjærsbåt er den perfekt. Vi har 150hk Suzuki og den gjør 43-44 knop på GPS og blir morsom å kjøre med denne motoren. Den går også i plan uansett last. 150hk er anbefalt fremfor 140 da det er 2.9 liters motor mot 2.0 liter og det har masse mer å si for kreftene enn de 10hk forskjell skulle tilsi. Du bør derfor prutte mye på en med 140hk eller heller vurdere en med 150hk er min mening.

Båtene har god kvalitet. Har en kamerat som hardbruker båten ved å hoppe mye utaskjærs og da kan noen skruer etterhvert løsne rundt vindskjermen og skottene foran inni kan knekke eller skru seg ut (ekstrem hard bruk etter min mening). Mens vår båt som brukes normalt holder veldig bra.

Vil anbefale å kjenne etter om disse sitter bra (hvis ikke kan det tyde på hardkjøring). Med 140hk er det dog lite sannsynlig. Den topper vel 37 knop med 140hk.

Det er også anbefalt med hydraulisk styring, trimflaps, havnepresenning (kalesjen er mye mer komplisert å sette opp og ta ned hver gang og du blir lei). Dropp solsengen bak, den er alltid i veien, med mindre du skal overnatte i båten, da kan det være lurt å ha solseng ute og overdel bak.

Ellers har båten en veldig god kalesjeløsning med ståhøyde og "vegg" bak. Veldig bra for hyttefolk.

Jeg vil absolutt anbefale kjøp og ville kjøpt igjen, men det er avhengig av hva du skal bruke båten til. Hyttebåt i Kragerø = perfekt. Overnattingsbåt eller sportslig rå båt til tøff kjøring i bølger over 1-1,5 meter = ikke fullt så god.

Drivstofforbruk 140hk vs 150hk er forresten ikke forskjellig før over 140hk sin toppfart.

Lykke til!

Lingefan

Min mening er NEI. ikke kjøp.

Den båten har et for gammet skrog (det er veldig flatt).

Det igjen gjør at den slår veldig i bølger (også små), det igjen gjør at den er veldig ukomertabel og kjøre med.

Ibiza 22 er et mye bedre skrog!

Hadde min i 3-4 mnd før jeg kvittet meg med den (likte utsende veldig bra men det matsjer ikke skroget)

Lykke til..

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Hei

Har en 20 Se med 175 hk og er godt fornøyd

Teak pakke er fint, veldig behaglig på fine dager og barfot, minus er velikehold.

Trimflaps er et must, det kan du prute med i prisen.

Genial kalesjeløsning, perfekt til fiske været er litt vrangt

Sjøegenskaper, tja bur på nordvestlandet og gir meg sånn rundt 8 - 10m/s (snekkefart) da blir det bra mykje sjø for en på 20 for uansett type båt en har.

Funker ellers heilt greit, må trimme båten.

Ellers så er prisen fin med henger og greier.

Er den perfekte kombinert sjærgårdsjeep/ daycruiser i dette segmentet fart/ komfort/ nytte

Går heilt fint å overnatte for 2 voksne framme. Skal jo ligge, ikkje sitte å sove? Har vel 6 overnattinger i år 2 barn 2 voksne+ hund, alt går om en vil

Hat toalett i vår, funker best for ungene, men må en så må en.

Men bevares, mykje båt til salgs og smaken er som baken.

MVH

Greger

Takk for alle tips og råd! Ja dette blir ikke noe lett valg, men det er en båt som jeg skal bruke som hyttebåt på hvaler. Så vil bli stortsett brukt til turer til stømstad, koster og andre nærliggende attraktive mål.

Så jeg vil tro at enn sånn båt vil gjøre nytten. Merker at jeg blir veldig ambivalent. Men takk tusen takk for all hjelp.

Prøv en - helst en med flaps. Jeg har en 21 weekender som er samme skroget men med innenbordsmotor. Deilig finværsbåt - men duger også på lengre turer. Kjører den Oslo - Risør - kristiansand og opp igjen hver sommer. Ja den er litt hard i sjø, og uten flaps la den seg sterkt over i sidevind (og ble enda hardere siden den da ikke traff bølgene med kjølen men med skrogsidene). Med flaps ble den en helt annen båt.

Kan være litt hard, noe flat under,, men ikke alene grunn til å ikke kjøpe båten. Har denne selv i Risør traktene, og fungerer helt supert som hyttebåt. Riktig at 22 foteren slår litt mindre, men var vel egentlig ikke det du lurte på.... Båten er kjempefin den, og fungerer meget bra til vanlig bruk. Kjøpte den i 2007 og har ikke angret et sekund. Synes ikke prisen er avskrekkende heller... Og at den slår selv i små bølger, nei!

Redigert av wilma (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...