Jump to content

Teakmøbler på akterdekk

Bern

Recommended Posts

Jeg leter etter teakmøbler til å ha på akterdekk. I Watski katalogen har jeg funnet noe som jeg synes ser bra ut, men prisen er 3070,- pr. stol. Bordet er på mer overkommelige 1560,- . Muligens er det jeg som ikke er oppdatert på hva slikt koster, men på meg virker det dyrt. Det skulle ikke undre meg om noen har tips å komme med.

Mvh Bern

<{POST_SNAPBACK}>

Hva med Jysk Sengetøylager eller Plantasjen. De har masse teak møbler. :cool:

Jeg leter etter teakmøbler til å ha på akterdekk. I Watski katalogen har jeg funnet noe som jeg synes ser bra ut, men prisen er 3070,- pr. stol. Bordet er på mer overkommelige 1560,- . Muligens er det jeg som ikke er oppdatert på hva slikt koster, men på meg virker det dyrt. Det skulle ikke undre meg om noen har tips å komme med.

Mvh Bern

<{POST_SNAPBACK}>

Kjøp ikke slikt på båtutstyrsbutikker. Gå heller til hagemøbelsjapper som lever fra April til Juni. Her er prisnivået betydelig lavere og kvaliteten den samme hvis du ikke velger det absolutt billigste. I ukene før sommerferien kjører de salg så da kan du gjøre en bra handel.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Takk for svar.

toy store og rem:

Ja, det virker fornuftig å prøve på den type forretninger dere nevner, men da må jeg smøre meg med litt tålmodighet og det har jeg lite av. Jeg har søkt og søkt på nettet. Det nærmeste jeg har kommet er noe som heter Tra-Mar klubb,(lavpris båtutstyr) men det virker nedlagt. Hvis du klikker på et av produktene får du ”siden kan ikke vises”, og slik har det vært hele vinteren.

Bitteliten:

Jeg var nylig på Smart club, og de har faktisk noen bra stoler i 600 kroners klassen. Grunnen til at jeg ikke slo til var at de var litt i største laget, med det er det nærmeste jag har kommet.

Mvh Bern

Bitteliten:

Jeg var nylig på Smart club, og de har faktisk noen bra stoler i 600 kroners klassen. Grunnen til at jeg ikke slo til var at de var litt i største laget, med det er det nærmeste jag har kommet.

Det finnes jo en enkel løsning på det - større båt :wink:

Hilsen Bitteliten - som har kronisk 6 fot syndrom

Plantasjenkan du se hva de hadde i utvalg i fjor. Tror sikkert at de har restlager av enkelte varianter fortsatt

Bilde

Vi kjøpte noe av dette i sommer - og det er helt grei kvalitet. Ikke så fin teak som de dyreste - men greit nok.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Takk Bitteliten og Fantino

Tilsvarende her koster 698 + 698 + 998 = 2394,-  Altså en ”rabatt” på 69 %  !!

Mvh Bern

<{POST_SNAPBACK}>

Kjøpte samme sort på Bohus for 3 år siden. Akkurat passe stor og lette å håntere. Det er ikke Bohus butikk i Ålesund lenger, men ta en tlf til Molde el Kr.sund. Det ligger en Jysk butikk på Moa også.

Er det ikke noe som heter Meranti også som er likt teak :confused:

Maxum 4100 scb, Chenette III

OK Trophy. Takk for tipset.

Med det samme jeg er i gang. Jeg ser at det i mange båtannonser brukes betegnelsen cockpit i stedet for akterdekk. Det kan vel umulig være riktig. En cockpit er såvidt jeg vet noe helt annet. Eksempel på annonsetekst: ”Stor, selvlenende cockpit med fiskekum. Lukket styrhus med skyvedør.”

Her må båtfolket trå til å oppklare eventuelle misforståelser.

Mvh Bern

OK Trophy. Takk for tipset.

Med det samme jeg er i gang. Jeg ser at det i mange båtannonser brukes betegnelsen cockpit i stedet for akterdekk. Det kan vel umulig være riktig. En cockpit er såvidt jeg vet noe helt annet. Eksempel på annonsetekst: ”Stor, selvlenende cockpit med fiskekum. Lukket styrhus med skyvedør.”

Her må båtfolket trå til å oppklare eventuelle misforståelser.

Mvh Bern

<{POST_SNAPBACK}>

Akterdekket er "gulvet" i cockpit'en?

Cockpit er hva du har når du har vegger rundt akterdekket, som på en flybridgebåt?

Bare akterdekk, det er når du har akterlugar under og derfor ikke aknter rundt?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hei Skipper Worse

Er det riktig å kalle akterdekket på denne båten cockpit?

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...kuY361099&pos=3

Mvh Bern

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, si det du. Trod disse betengelsene går mye om hverandre. Eneste stedet jeg har sett dem brukt konsekvent er på amerikanske super ultra mega luksus yachter som ganske visst har et akterdekk over lugarer/div., men dessuten en "aft cockpit" nede ved vannlinjen akterut som de kan dra litt småpale fra.

Er det riktig å kalle akterdekket på denne båten cockpit?

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...kuY361099&pos=3

Nei, etter min mening må ordbruken i denne annonsen være misvisende / feil. Cockpit i denne båten må befinne seg framme under taket, i forkabinen, der man sitter og styrer båten. Selve ordet cockpit må vel ellers være hentet fra "flyspråket", og da er det alltid snakk om området der man fører maskinen, der alle instrumentene og styrespaken er plassert. Noen båter har en ekstra styreposisjon også akter (og på flybridge) men det er vel ikke vanlig å kalle disse plassene for cockpit av den grunn?

I annonsen du viser til må det være akterdekket, eller uteplassen som er selvlensende. :smash:

- - - - - - - - - -

Føyd til senere:

Slo opp ordet på WordWeb, siden ordet er et engelsk ord, og betydningen er følgende:

Noun: Cockpit (‘kók`pit)

1. Compartment where the pilot sits while flying the aircraft

2. An enclosure for cockfights

3. Seat where the driver sits while driving a racing car

Nr. 2, en arena for hanekamp :lol: kan vi selvsagt bare glemme i denne sammenhengen, men de øvrige to forklaringene forteller mye. Så spørs det da om den norske adopteringen av ordet til maritimt miljø har medført en særnorsk endring i oppfattelsen av begrepet?

Redigert av Skvulpen (see edit history)

Hei.

Hva som skrives i salgsannonser, er vel ikke det en skal stole mest på. Ellers mener jeg å tro at uttrykket er mye mer vanlig brukt i seilbåter?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I det engelske språk, særlig i USA, brukes ordet "cockpit" om det inngjerdete akterdekk, se mine innlegg lenger oppe. Om vi vil bruke det på samme måte her, må være en smakssak. Til den båten det var spørsmål om vil i alle fall ikke jeg ha noen innvending mot at ordet "cockpit" brukes. Jeg har i hvert fall ingen problemer emd å forstå hva som menes ... :lol:

Er det ikke noe som heter Meranti også som er likt teak :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

For å dra diskusjonene tilbake til teaken igjen, man må ikke blande Meranti og Teak. Meranti er mye lysere i treverket enn teak, legger man en furuplank og en takplank ved siden av hverandre så havner Meranti omtrent midt i mellom med tanke på farge. Dette er for ubhandlet ny Meranti og teak, hvordan dette blir med olje på skal jeg svare på om en uke, da er jeg ferdig med Meranti bordt til fruen og teaknebbet til Stauden. Skal ta noen bilder å legge ut slik at sammenligning mellom tresortene er mulig.

Prisen på Meranti er forøvrig ca. 20-25% av Burmateak når det kjøpes som 2"x10".

Forøvrig så kommer Ikea til våren med noen enkle greie stoler og bord til bruk i båten, treverket virket greit men er ikke teak. Det er en eller annen form for hardwood. Jeg kjøpte 4 stoler og et bord i går på Ikea i Dubai, prisen der var 240 kroner for bordet og 230 kroner for stolen, i Norge kommer det vel prisen på en 25-30% mere. Dette er klappstoler uten armelene, kan ta bilde i dag. Eneste ulempen for meg er at bordet er kvadratisk, men billig er det jo.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

En liten svipptur innom cockpit igjen:

Hei Biteliten.

Jeg er (var) i utgangspunktet 100% enig med deg i betydningen av ordet cockpit, men det spørs om vi ikke vil stå oss bedre på å ikke være så cocky (kjepphøy). Hvis Skipperen begynner å bla i ordbøker kan vi fort havne i trøbbel, og da kommer han til å kjøre oss hardt. Jeg har gjort ett oppslag til nå, og det var litt illevarslende for vårt syn. :headbang: Men her gjelder det å ikke gi opp, så jeg leter videre.

Mvh Bern

En liten svipptur innom cockpit igjen:

Hei Biteliten.

Jeg er (var) i utgangspunktet 100% enig med deg i betydningen av ordet cockpit, men det spørs om vi ikke vil stå oss bedre på å ikke være så cocky (kjepphøy). Hvis Skipperen begynner å bla i ordbøker kan vi fort havne i trøbbel, og da kommer han til å kjøre oss hardt. Jeg har gjort ett oppslag til nå, og det var litt illevarslende for vårt syn.  :headbang: Men her gjelder det å ikke gi opp, så jeg leter videre.

Mvh Bern

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Det er visst flere måter å bruke ordet cockpit på. :wink:

Betydningen i Royal Navy var ny for meg.

mvh

giver

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...