Jump to content

Daycruiser med innenbords bensin, mye båt for pengene?


jensemann2

Recommended Posts

Jeg har hat begge deler, og kommer ikke til og kjøpe innenbords bensin igjen. Da er det bedre og kjøpe en eldre båt med påhengs spør du meg. Har hat en draco 20 men gammel volvo, og en 2004 maxum 1800 med motoren du beskriver. Har også hatt 2 båter med 2007 mod yamaha 150 utenbords. Mere lyd i en innenbords enn en utenbords 4-takter, Bensinbruken er støre i innenbords motoren, men dette plaget meg ikke så mye, det som plaget meg var eksplosjonsfaren i en innenbords, man må kjøre viftene i motorrommet, som lager mye lyd, på tomgang/når man ligger stilt/ før start. Det andre som plaget meg var Drevet, her må man skifte belger lager og div, det er mye mere vedlikehold på dette enn en påhengs der man kun skifter gearolje. Vet ikke hvordan det er der du bor, men det var vanskelig og få noen til og ta dette der jeg bor, så jeg måtte ta det selv. Ellers er det jo motorene som trenger ca samme vedlikehold med filter,olje,plugger,reg-rem, impeller.. Er vel billigere deler til innenbords enn påhengs

Redigert av tcbarka (see edit history)

Robåt ,GH 420 ,25" tresnekke,HB 21 m ,Fjord/selco 27 ,Draco 20 ,Rana 15,30" Finsk stålbåt,Draco 25 TC,Maxum 1800,Yamarin 64 DC,Bever 470,Askeladden 585,Barracuda 1000

Link to post

Jeg har hatt begge deler, og kommer ikke til og kjøpe innenbords bensin igjen. Da er det bedre og kjøpe en eldre båt med påhengs spør du meg.

Jeg er helt, helt enig, men du vil sannsynlikgvis få meldinger fra mange forum-medlemmer som har levd mange og lykkelige dager med sin innenbordsmotor.

For min del vil jeg ikke tilbake til lekasje gjennom belger, skifte av transom-lager, mer krevende vinterkonservering ++. Ingen av disse tingene er enkeltvis noe å lage noe stort nummer ut av, men den samlede belastningen gjør at jeg ikke ville gått tilbake hvis jeg hadde funnet OK utenbordsalternativ.

Forbruket er det mindre å bry seg om - det vil være i størrelsesorden samme som en utenbordsmotor og ikke noe jeg ville ha vektlagt.

Men 135 Hk på en 21 fot daycruiser lyder noe undermotorisert på meg.

Link to post

http://m.finn.no/boa...nnkode=35853523

 

Hvordan er disse mercruiser 135 hk motorene på forbruk i forhold til en moderne utenbords 4-takter? det er jo grisebillig i innkjøp å skaffe seg en båt med innenbords bensiner.

http://www.finn.no/f...nnkode=29704149

 

Hva mener folket om denne da? Steyr OMC diesel. Gammelt da, men er det bra motorer?

 

Den ene er hele 26 år og den andre 12 år. Bildet av den Bayliner er neppe av aktuell båt, dette er nok et gammelt brosjyrebilde. Det står da også at "Båten er noe slitt, samt motor under reparasjon". Eldre båten med innenbords bensin; da skal det ringe noen varselklokker. Ikke uten grunn du finner slike båter rimelig. Du kan selvsagt være heldig men en av disse, men sjansen for det motsatte er også stor. Så mitt råd er, finn en pent behandlet båt med nyere utenbords 4-takter. F. eks. noe slikt som dette:

http://www.finn.no/f...nnkode=36181471

 

Og husk, det er kjøpers marked = prute.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...