Jump to content

Kort spm - tykkelse på kabel 5v, 2A

chrisrik

Recommended Posts

Hei, har endelig fått handlet inn lanterner til båten og har idag vært i båten og målt opp. Nå sitter jeg her og tegner koblingsskjema og kapper kabler.

Jeg har overhodet ikke peiling på dette, men tror jeg har løst koblingsskjemaet såpass at jeg slipper å legge 100 meter kabel. Men skal også montere et 12v-uttak og planlegger her å bruke en 12v lader til telefon/nettbrett, denne kan trekke opptil 5V og 2A - holder det da å bruke 1,5mm2 kabel? Hvis ikke, kan jeg bare legge "dobbelt" (er en 2 x 1,5m2-kabel).

Også, hvordan er regelen for bruk av sikringer på et opplegg som dette? Det er allerede lagt opp pluss til bryterpanelet jeg skal koble meg inn på og her er det ferdige sikringer montert (etter hovedstrømsbryter, men før bryter i dashbord). Dersom det ikke hadde vært sikringer allerede - burde jeg hatt det både på kretsen til lanternene og til 12v-uttaket?

Tusen takk for hjelpa!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Det er ganske godt gjort å få 2A ved 12V til å bli 5W også :giggle:

Saken er at telefoner og padder nå til dags lades via USB-kontakten som krever 5V inn. Laderen inneholder altså en 12V til 5V omformer :thumbsup:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Mye regning og tall opp og ned her. U = V * I eller noe sånt var det ikke? :giggle: Står ved mitt og kjører på. Spurte en venn av meg og han begynte å snakke om å koble på motstand på kretsen og greier - konkluderte med at det var alt for avansert og unødvendig.

Med andre ord, fra et 12v batteri går det en 1,5mm2 kabel til både pluss og minus, en bryter er koblet på (på pluss) sammen med ei sikring (av ukjent type og størrelse). Etter denne bryteren kobler jeg på ei 2A sikring (på pluss-kabelen, for sikkerhets skyld) og videre til 12v-uttaket.

I uttaket vil det bli brukt en lader til mobil / padde, som Sjøtunga korrekt beskriver omformer fra 12v til 5v, og leverer maks 2A - i mitt hode blir det 10W ut.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Et ufullstendig svar som bare er gyldig dersom avtanden til forbruker er under 1,5 meter.

Ellers mener nok trådstarter 5V og 2A som gir 10W og dermed 0,8W i 12V(pluss eventuelt tap). Hvis detter er eneste forbruker så holder 1,5mm2.

Du har rett og fint at du påpekte feilen. Jeg tenkte bare på varmgang i ledningen og ikke spenningstap. :sweat:

Når det er sagt så er vi tydeligvis enige om at 1,5 mm2 er tilstrekkelig. Hvis vi aksepterer 0,5V spenningstap som akseptabelt på utstyr som er beregnet for montering i båt/bil, så kan han fortsatt trekke ca 50W/4A på en 5m ledning og 25W/2A på en 10m ledning. Og lengre er vel ikke båten?...

Etter denne bryteren kobler jeg på ei 2A sikring (på pluss-kabelen, for sikkerhets skyld) og videre til 12v-uttaket.

I uttaket vil det bli brukt en lader til mobil / padde, som Sjøtunga korrekt beskriver omformer fra 12v til 5v, og leverer maks 2A - i mitt hode blir det 10W ut.

Ja - dette blir 10W og det kan av og til være praktisk å ha en lett tilgjengelig sikring på forbrukskrets hvis den foranstående sikringen er vanskelig tilgjengelig.

Men jeg forstår ikke vitsen ved å strupe kretsen med en SÅ liten sikring - kan jo hende du vil bruke den til andre ting også (senere). Sikringen skal beskytte mot varmgang/brann og ukontrollert strømtap fra batteri, men du vil neppe risikere noe av dette hvis du øker sikringen til i alle fall 5A.

Båten er 7meter så det går akkurat forskern! Skal hente båten nå og prøve. Siste sikring på 2A blir montert i første omgang, så øker jeg den neste gang jeg besøker butikken :-)

Forøvrig ble jeg nyskjerrig på hvordan forskern kom frem til 50w/4a på 5 meter ledning. Skjønner det har med spenningstapet på 0,5v?

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

En 1,5 mm2 kabel skal lett greie 13-15Aså det bør holde rikelig .

Den linken der viser til en tabell som etter det jeg forstår forholder seg til 220/240 V Etter hva jeg har blitt fortalt er ikke det direkte overførbart til 12V.

Det finnes en grei kalkulator her på forumet til beregning av kabeltykkelse. https://baatplassen.n...kulatorer&id=14

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

20120727_14.56.20.jpg

båt rygget på plass... trangt!

20120727_15.15.21.jpg

Her er arbeidstegninger og ledninger

20120727_15.59.43.jpg

Ringen er sluttet - hovedstrømbryter på, lanternebryter på - det ble lys! La monteringen begynne.

20120727_22.58.54.jpg

20120727_22.59.09.jpg

Det er mørkt, lysene synes! Tilbud på Clas Ohlson nå, drøye 200-lappen for både styrbord og babord lanterne.

Nå mangler det bare rundtlysende hvit lanterne, den tror jeg blir batteridrevet og hurtigkobling mot den syrefaste bøyla rundt skjermen, kanskje. Må tenke litt

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Skikkelig bra lys! Det du burde ha nevnt tidligere var at du hadde kjøpt LED lanterner som har et helt annet strømforbruk enn vanlige glødetrådspærer. Selv bruker jeg heller 2,5 mm2 fortinnet kabel som du får på de fleste Biltema butikker. Gir mindre spenningsfall og er bedre mot korrosjon. Den koster litt mer men er mye bedre egnet i slike RIB som du har. Har selv kjøpt en fin LED lanterne som jeg monterte på guttenes RIB akterut. Den var montert på en mast.

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Den linken der viser til en tabell som etter det jeg forstår forholder seg til 220/240 V Etter hva jeg har blitt fortalt er ikke det direkte overførbart til 12V.

Det stemmer.

På likespenning så må man regne kabellengde begge veier, på vekselspenning en vei. Dvs. du får dobbelt så lang lengde på likespenning. Ut over dette så er tabellen fullt brukbar :yesnod:

Min første post, fra "Skipper Skuteløs"...

Beregning av ledertverrsnitt og spennsfall i ledninger / kabler kan gjøres her: http://tore.aasli.no/spenningstap/index.php

Hvis det gjelder vekselspenning bør cos ø legges inn som et tall mindre enn 1. Er det vekselstrømsmotorer, (gammeldagse ) lysrør med reaktorer osv. i kretsen, kan cos ø ligge mellom 0,7 til 0,95 alt etter reaktansen. Men en god pekepinne får man likevel ved å beregne alt som likestrøm med cos ø satt til 1.

Forøvrig har jeg en god del stoff om radiosendere, antenner og elektronikk på disse sidene, velkommen innom båtfolk! :smiley:

Får håpe at jeg en vakker dag blir skipper MED skute, også! :pray:

Det stemmer.

På likespenning så må man regne kabellengde begge veier, på vekselspenning en vei. Dvs. du får dobbelt så lang lengde på likespenning.

høh? det har jeg aldri hørt før.. strømmen må da gå like langt uansett om det er AC eller DC?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...