chrisrik Startet 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2012 Hei, har endelig fått handlet inn lanterner til båten og har idag vært i båten og målt opp. Nå sitter jeg her og tegner koblingsskjema og kapper kabler. Jeg har overhodet ikke peiling på dette, men tror jeg har løst koblingsskjemaet såpass at jeg slipper å legge 100 meter kabel. Men skal også montere et 12v-uttak og planlegger her å bruke en 12v lader til telefon/nettbrett, denne kan trekke opptil 5V og 2A - holder det da å bruke 1,5mm2 kabel? Hvis ikke, kan jeg bare legge "dobbelt" (er en 2 x 1,5m2-kabel). Også, hvordan er regelen for bruk av sikringer på et opplegg som dette? Det er allerede lagt opp pluss til bryterpanelet jeg skal koble meg inn på og her er det ferdige sikringer montert (etter hovedstrømsbryter, men før bryter i dashbord). Dersom det ikke hadde vært sikringer allerede - burde jeg hatt det både på kretsen til lanternene og til 12v-uttaket? Tusen takk for hjelpa! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
forskern Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 (redigert) En 1,5 mm2 kabel skal lett greie 13-15Aså det bør holde rikelig (tror forøvrig du mener mm2 og ikke m2 samt 5W og ikke 5V). Redigert 27.Juli.2012 av forskern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 En 1,5 mm2 kabel skal lett greie 13-15Aså det bør holde rikelig (tror forøvrig du mener mm2 og ikke m2 samt 5W og ikke 5V). Et ufullstendig svar som bare er gyldig dersom avtanden til forbruker er under 1,5 meter. Ellers mener nok trådstarter 5V og 2A som gir 10W og dermed 0,8W i 12V(pluss eventuelt tap). Hvis detter er eneste forbruker så holder 1,5mm2. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 27.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Det er lenge siden naturfag på skolen... Gikk tom for koblinger, så må en ny runde på butikken. Så får vi se dommen ikveld. Takk for svar folkens! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
FredT Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Lazyjack Om en greie (lader etc). trekker 10W ved 5 volt - og bare belaster 12-voltkretsen den mates fra med 0,8W - vel da er evighetmaskinn oppfunnet med god margin. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Sjøtunga Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Det er ganske godt gjort å få 2A ved 12V til å bli 5W også Saken er at telefoner og padder nå til dags lades via USB-kontakten som krever 5V inn. Laderen inneholder altså en 12V til 5V omformer Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
chrisrik Svart 27.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Mye regning og tall opp og ned her. U = V * I eller noe sånt var det ikke? Står ved mitt og kjører på. Spurte en venn av meg og han begynte å snakke om å koble på motstand på kretsen og greier - konkluderte med at det var alt for avansert og unødvendig. Med andre ord, fra et 12v batteri går det en 1,5mm2 kabel til både pluss og minus, en bryter er koblet på (på pluss) sammen med ei sikring (av ukjent type og størrelse). Etter denne bryteren kobler jeg på ei 2A sikring (på pluss-kabelen, for sikkerhets skyld) og videre til 12v-uttaket. I uttaket vil det bli brukt en lader til mobil / padde, som Sjøtunga korrekt beskriver omformer fra 12v til 5v, og leverer maks 2A - i mitt hode blir det 10W ut. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
forskern Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Et ufullstendig svar som bare er gyldig dersom avtanden til forbruker er under 1,5 meter. Ellers mener nok trådstarter 5V og 2A som gir 10W og dermed 0,8W i 12V(pluss eventuelt tap). Hvis detter er eneste forbruker så holder 1,5mm2. Du har rett og fint at du påpekte feilen. Jeg tenkte bare på varmgang i ledningen og ikke spenningstap. Når det er sagt så er vi tydeligvis enige om at 1,5 mm2 er tilstrekkelig. Hvis vi aksepterer 0,5V spenningstap som akseptabelt på utstyr som er beregnet for montering i båt/bil, så kan han fortsatt trekke ca 50W/4A på en 5m ledning og 25W/2A på en 10m ledning. Og lengre er vel ikke båten?... Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Etter denne bryteren kobler jeg på ei 2A sikring (på pluss-kabelen, for sikkerhets skyld) og videre til 12v-uttaket. I uttaket vil det bli brukt en lader til mobil / padde, som Sjøtunga korrekt beskriver omformer fra 12v til 5v, og leverer maks 2A - i mitt hode blir det 10W ut. Ja - dette blir 10W og det kan av og til være praktisk å ha en lett tilgjengelig sikring på forbrukskrets hvis den foranstående sikringen er vanskelig tilgjengelig. Men jeg forstår ikke vitsen ved å strupe kretsen med en SÅ liten sikring - kan jo hende du vil bruke den til andre ting også (senere). Sikringen skal beskytte mot varmgang/brann og ukontrollert strømtap fra batteri, men du vil neppe risikere noe av dette hvis du øker sikringen til i alle fall 5A. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 27.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 (redigert) Båten er 7meter så det går akkurat forskern! Skal hente båten nå og prøve. Siste sikring på 2A blir montert i første omgang, så øker jeg den neste gang jeg besøker butikken :-) Forøvrig ble jeg nyskjerrig på hvordan forskern kom frem til 50w/4a på 5 meter ledning. Skjønner det har med spenningstapet på 0,5v? Redigert 27.Juli.2012 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Lazyjack Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Lazyjack Om en greie (lader etc). trekker 10W ved 5 volt - og bare belaster 12-voltkretsen den mates fra med 0,8W - vel da er evighetmaskinn oppfunnet med god margin. Som de fleste vel har gjettet skulle det selvsagt være 0,8A(pluss tap). Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 (redigert) En 1,5 mm2 kabel skal lett greie 13-15Aså det bør holde rikelig . Den linken der viser til en tabell som etter det jeg forstår forholder seg til 220/240 V Etter hva jeg har blitt fortalt er ikke det direkte overførbart til 12V. Det finnes en grei kalkulator her på forumet til beregning av kabeltykkelse. https://baatplassen.n...kulatorer&id=14 Redigert 27.Juli.2012 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
chrisrik Svart 27.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 ah genialt :-) Styrbord og babord lanterne er nå operativ - nå gjenstår bare 12v-uttaket! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 27.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 (redigert) båt rygget på plass... trangt! Her er arbeidstegninger og ledninger Ringen er sluttet - hovedstrømbryter på, lanternebryter på - det ble lys! La monteringen begynne. Det er mørkt, lysene synes! Tilbud på Clas Ohlson nå, drøye 200-lappen for både styrbord og babord lanterne. Nå mangler det bare rundtlysende hvit lanterne, den tror jeg blir batteridrevet og hurtigkobling mot den syrefaste bøyla rundt skjermen, kanskje. Må tenke litt Redigert 27.Juli.2012 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Petter-B Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 (redigert) Skikkelig bra lys! Det du burde ha nevnt tidligere var at du hadde kjøpt LED lanterner som har et helt annet strømforbruk enn vanlige glødetrådspærer. Selv bruker jeg heller 2,5 mm2 fortinnet kabel som du får på de fleste Biltema butikker. Gir mindre spenningsfall og er bedre mot korrosjon. Den koster litt mer men er mye bedre egnet i slike RIB som du har. Har selv kjøpt en fin LED lanterne som jeg monterte på guttenes RIB akterut. Den var montert på en mast. Redigert 28.Juli.2012 av Petter-B (see edit history) Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
chrisrik Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Man lærer så lenge man lever Vi får se hvor lenge det holder! Antakeligvis ganske lenge da jeg ikke fikk start på motoren idag Forhåpentligvis er det bare filterbytte som skal til - ellers blir det ny tråd... hehe God helg! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
boati Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Clas sine kabler er RKUB fortinnede. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Den linken der viser til en tabell som etter det jeg forstår forholder seg til 220/240 V Etter hva jeg har blitt fortalt er ikke det direkte overførbart til 12V. Det stemmer. På likespenning så må man regne kabellengde begge veier, på vekselspenning en vei. Dvs. du får dobbelt så lang lengde på likespenning. Ut over dette så er tabellen fullt brukbar Sitér dette innlegget Link to post
Tasle Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Min første post, fra "Skipper Skuteløs"... Beregning av ledertverrsnitt og spennsfall i ledninger / kabler kan gjøres her: http://tore.aasli.no/spenningstap/index.php Hvis det gjelder vekselspenning bør cos ø legges inn som et tall mindre enn 1. Er det vekselstrømsmotorer, (gammeldagse ) lysrør med reaktorer osv. i kretsen, kan cos ø ligge mellom 0,7 til 0,95 alt etter reaktansen. Men en god pekepinne får man likevel ved å beregne alt som likestrøm med cos ø satt til 1. Forøvrig har jeg en god del stoff om radiosendere, antenner og elektronikk på disse sidene, velkommen innom båtfolk! Får håpe at jeg en vakker dag blir skipper MED skute, også! Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 29.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Den var fin Tasle! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
ivar Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Det stemmer. På likespenning så må man regne kabellengde begge veier, på vekselspenning en vei. Dvs. du får dobbelt så lang lengde på likespenning. høh? det har jeg aldri hørt før.. strømmen må da gå like langt uansett om det er AC eller DC? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøtunga Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 strømmen må da gå like langt uansett om det er AC eller DC? Det er sikkert en ny og revolusjonerende oppfinnelse, først publisert på Baatplassen.no Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
boati Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 (redigert) Allmenn kunnskap det vel? I DC går strømmen til forbrukeren så tilbake igjen. Men frem og tilbake er jo like langt da. :) Men at du MÅ kalkulere inn dette i tverrsnittet visste jeg ikke. Strøm er faktisk veldig interresangt :) Alt er mulig lizm :p Redigert 29.Juli.2012 av boati (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 (redigert) Doublebubble Redigert 29.Juli.2012 av boati (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 (redigert) Det er sikkert en ny og revolusjonerende oppfinnelse, først publisert på Baatplassen.no det må jeg si Båtplassens egen versjon av Ohm lov Redigert 29.Juli.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.