Jump to content

Perkins 4.107, kan jeg bytte ut dynamoen med en vanlig dynamo?

javel

Recommended Posts

hei jeg har en Perkins 4.107 med en dynamo på og denne har jeg funnet ut leverer litt for lite strøm til batteriene mine som er 2*135A

dynamoen er 40A

så er spørsmålet kan jeg bare bytte ut dynamoen med en vanlig dynamo?

er jo en egen regulator på sia av motoren snakket en nabo om

har en dynamo på 65A liggende som det er 4 punkter og koble på hvor skal evt alle disse?

her er maskinen

20120327_12.37.08.jpg

her er dynamoen som står på nå

img_0210.jpg

Kommentar fra moderator: Endret tittel, var "Dynamo trenger anbefalinger"

Husker jeg ikke feil kom de første vekselstrømsgeneratorer (dynamoer) uten regulator, men med en ekstern regulator plassert et annet sted. Kanskje anlegget ditt er fra den tiden. Dagens generatorer har vel nesten alle innebygget , eller regulator påmontert.

Er det en gammel regulator du har ville jeg også fjernet den, og heller benyttet den som er i, eller på den nye generatoren. Å lete etter generator uten regulator tror jeg ikke er lett å finne, men mulig jeg tar feil her.

Det er også en god del som monterer ekstern regulator for å bedre ladeytelsen og det kan jo være det som har skjedd hos deg. Da tror jeg man bare kobler bort regulator som allerede er på dynamo, men er usikker på hvordan det gjøres. Å lete etter ny dynamo uten regulator tror jeg ikke har noe for seg, og sikkert ikke lett å finne heller.

Når det gjelder kontakter og koblinger på dynamos bakside må du opplyse hva de er merket med (helst bilde) så er det nok av fagfolk på forumet som kan hjelpe deg. Tror til og med jeg skal klare det.

Bildet av dynamoen viser 3 tilkoblinger. Hvis ikke en av dem er til turteller har du sannsynligvis ekstern regulator.

Perkins har benyttet en modell produsert av CAV som heter 440:

cav_lucas_440_voltage_regulator.jpg

Dette er en meget bra regulator og kan fortsatt benyttes med en std. dynamo med Bosch-type regulator (selges bl.a. av Maritim, Biltema og mange andre), enten ved å modifisere den innebygde, eller ved å bytte ut den innebygde regulatoren med børsteholder, se dette innlegget.

Ser ut som orginaldynamo LUCAS som står på den byttet på 4.107en gang i tiden og mener jeg byttet den ut med en valeo 70 Amp men husker ikke hva jeg gjorde med med den eksterne regulatoren.. tror jeg fjernet den ...den var og topolet som nenvt over her ..

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...